2012-08-11, 10:38
Medlem
cc_zeros avatar
Kan CSN se ens poäng på icke avslutade kurser, eller måste jag knalla iväg och få ett utskrivet papper på dem innan jag skickar iväg min CSN ansökan?
2012-08-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Kan CSN se ens poäng på icke avslutade kurser, eller måste jag knalla iväg och få ett utskrivet papper på dem innan jag skickar iväg min CSN ansökan?
De ser poängen som finns i Ladok, hittar du dom där är det inget problem!

T.ex. från mitt eget:
2012-08-11, 11:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
Ni som sökt CSN för hösten nu, har ni fått det beviljat än? Jag har inte kunnat pga trasig bankdosa vilket inneburit att jag inte kunnat förnya mitt e-leg... ja ni fattar. Men har beställt en ny sådan så räknar med att få det löst på typ tisdag-onsdag. Tror ni att det ska vara något problem att få det beviljat i tid till terminen?
Jag spår inget problem.
2012-08-11, 11:23
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
De ser poängen som finns i Ladok, hittar du dom där är det inget problem!

T.ex. från mitt eget:

Gött!

Då blir det o skicka in csn-ansökan nu direkt då
2012-08-11, 11:25
Medlem
Oavklarad kurs, behöver nu CSN

Lite dåligt val av rubrik men, hur som helst så har jag för 2 år sedan gått en kurs på universitet 30 p och inte gjort någon poäng alls, jag sökte kursen på grund av att arbetsförmedling i pironcip tvingade mig att göra det, jag var i en väldigt jobbig period av mitt liv, men inget som räknas som någon av CSNs anledningar till att få söka stöd igen. Nu undrar jag vad jag har för alternativ, kan jag på något sätt få studiemedel för mina kommande studier nu i höst eller måste jag läsa om kursen på ett halvår utan någon inkomst? finns det kanske möjligheten att betala tillbaka studiemedlen jag fick under den perioden så jag kan söka igen?

Tack för hjälpen
2012-08-11, 11:35
Medlem
NanoFighters avatar
För att få fortsatt studiemedel behöver du minst klarat av 75% (50% första året, om jag inte minns fel), av poängen du får studiemedel för. I ditt fall antar jag att du fick fullt studiemedel för en termins studier á 30hp, för att få fortsatt studiemedel måste du kamma hem minst 22,5hp (eventuellt alltså 15hp).

Det viktiga att komma ihåg här är att du inte behöver kamma hem poängen från den kurs du läste då. CSN bryr sig inte om vilken kurs du läser utan det är enbart poängen som räknas för dem.

Du kan alltså fortsätta läsa på valfritt program men kommer sannolikt inte att få studiemedel under de första månaderna (tills du nått upp till poängkraven).

Lycka till, min vän.
Senast redigerad av NanoFighter 2012-08-11 kl. 11:39.
2012-08-11, 13:04
Medlem
skrufsings avatar
Har aldrig haft problem med CSN innan, men igår fick jag ett mail att dom behövde fler uppgifter av mig. Dom ville att jag skulle intyga min första termin (påbörjat tredje terminen nu).
Varför i helvete vill dom att jag ska göra det IGEN? Vet att dom kört igång något nytt system nu där skolan ska klicka i hur man ligger till i studierna, är det skolan som missat intyga eller måste man envisas med att få ännu ett intyg påskrivit?
2012-08-11, 14:27
Medlem
kevin9915s avatar
För att slänga in en extra fråga här. Får man studiemedel retroaktivt efter att man fått ihop poängen eller? Annars kan hyra och liknande utgifter bli jävligt knepiga.
2012-08-11, 14:45
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
För att få fortsatt studiemedel behöver du minst klarat av 75% (50% första året, om jag inte minns fel), av poängen du får studiemedel för. I ditt fall antar jag att du fick fullt studiemedel för en termins studier á 30hp, för att få fortsatt studiemedel måste du kamma hem minst 22,5hp (eventuellt alltså 15hp).

Det viktiga att komma ihåg här är att du inte behöver kamma hem poängen från den kurs du läste då. CSN bryr sig inte om vilken kurs du läser utan det är enbart poängen som räknas för dem.

Du kan alltså fortsätta läsa på valfritt program men kommer sannolikt inte att få studiemedel under de första månaderna (tills du nått upp till poängkraven).

Lycka till, min vän.
Jag tror att det är 67,5% som gäller första året för att få fortsatt studiemedel.
2012-08-11, 14:55
Medlem
Lånar tråden lite, jag läste förra hösten en distansers på 10 hp för att få kårkort. Kommer ja kunna ta studielån även fast den är oavklarad?
2012-08-11, 14:58
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin9915
För att slänga in en extra fråga här. Får man studiemedel retroaktivt efter att man fått ihop poängen eller? Annars kan hyra och liknande utgifter bli jävligt knepiga.
Nej, du har ju redan fått studiemedlet för det åtagandet. Varför skulle du få för det sen en gång till? När du tar igen dina poäng som du inte klarat av så jobbar du ju med poäng du redan fått pengar för.
2012-08-11, 15:06
Medlem
kevin9915s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Nej, du har ju redan fått studiemedlet för det åtagandet. Varför skulle du få för det sen en gång till? När du tar igen dina poäng som du inte klarat av så jobbar du ju med poäng du redan fått pengar för.

Vet inte riktigt om vi tänkte samma men jag lägger upp följande situation.
Man har klarat 30hp av 60hp under 1år, man får ihop 9.5hp under augusti perioden och har således fått ihåg 39.5hp och man ligger 5.5hp under 75% gränsen. Om man får ihop de sista 5.5hp från kurserna under augusti/september, får man då ut CSN retroaktivt för augusti månad?

Hoppas detta klargjorde min fråga mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in