2012-07-07, 19:11
Medlem
Lifelovers avatar
Bara lite tankar och frågor jag skulle bli glad om någon kunde rätta upp för mig

Jag antar att det är chansen till en bra utdelning som sätter värdet på aktien. Om man lyckas köpa en del aktier till en skapligt låg kurs i ett stabilt företag och aktien skjuter iväg några hundra procent på ett par år och nedgång inte är troligt, är det utdelningen man ska stanna kvar för eller är det att sälja aktierna för att tjäna ihop mellanskillnaden? Är båda likvärdiga alternativ?

Är det värt att köpa ett fåtal aktier till en hög kurs (200 kr kanske) även om man varken tror på nedgång eller uppgång?
2012-07-08, 15:04
Medlem
Hej. Har en fråga om en sommarkurs.

Började läsa en sommarkurs på 7,5 hp, men jag kommer inte hinna fixa den kursen. Jag har fått studiebidrag från csn för juni månad, men jag måste hoppa av kursen nu. Läser på 50% så har fått nått på 1000 kr.

Ska eventuellt börja ett treårigt program nu till hösten. Min fråga är helt enkelt om jag fortfarande kan få studiebidrag och lån från csn i höst om jag inte klarar sommarkursen jag läser nu.
2012-07-08, 15:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Hej. Har en fråga om en sommarkurs.

Började läsa en sommarkurs på 7,5 hp, men jag kommer inte hinna fixa den kursen. Jag har fått studiebidrag från csn för juni månad, men jag måste hoppa av kursen nu. Läser på 50% så har fått nått på 1000 kr.

Ska eventuellt börja ett treårigt program nu till hösten. Min fråga är helt enkelt om jag fortfarande kan få studiebidrag och lån från csn i höst om jag inte klarar sommarkursen jag läser nu.
Det kan bli problem för dig om du inte tog studiemedel under våren också. isåfall så räknas vår och sommar ihop som en lång termin.

Men tog du inget så jo, då blir det problem. Då får du plugga utan studiemedel tills du tagit poängen. CSN är stenhårda, och det räcker med 1 poäng som saknas.
2012-07-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Om du var sjukskriven under omtentamensdatumet, och har läkarintyg på det, och du inte haft några fler omtentamensmmöjligheter... Jo, jag tror det faktiskt finns en chans att du kan få till det under särskilda omständigheter. Om denna tenta du missade skulle gett dig poängen du behöver.

Att du haft problem tidigare med att klara kurserna i tid tas inte med i beräkningarna i vanliga fall.

Exakt, jag har både intyg och en notering att jag var i allt för dåligt skick att skriva tentan.
2012-07-08, 17:27
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airy
Exakt, jag har både intyg och en notering att jag var i allt för dåligt skick att skriva tentan.
och inga omtentor på kursen än? Gratulerar, du har starkt på fötterna till att kunna få till ett undantag. Skicka med den informationen i din ansökan, inklusive läkarintyget.
2012-07-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det kan bli problem för dig om du inte tog studiemedel under våren också. isåfall så räknas vår och sommar ihop som en lång termin.

Men tog du inget så jo, då blir det problem. Då får du plugga utan studiemedel tills du tagit poängen. CSN är stenhårda, och det räcker med 1 poäng som saknas.

Jag tog 34 hp under vårterminen. Och jag tog studiemedel(bara bidrag). Fungerar det då?
2012-07-08, 19:30
Medlem
Hej jag är relativt ny inom aktier sitter med bara 10,000 kr på mitt aktie konto

Jag har:

Cdon ca 40%
kappahl ca 10 %
lundin mining 10 %
Hexagon 3 %
Stora enso 1%

Då har jag kanske inte den bästa blandningen när det är så att jag har 2 aktier under 5 %. Men nu är det så att jag skulle vilja satsa ytligare 5000 plus dom 4000 på kontot. Så skulle behöva eran hjälp hur jag ska dela upp det?

Fundera på att köpa:
NCC
BETSSON
2012-07-08, 19:37
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Jag tog 34 hp under vårterminen. Och jag tog studiemedel(bara bidrag). Fungerar det då?
Räkna på det... 75 % av antalet poäng ud fått csn för...
2012-07-08, 19:45
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probook
Hej jag är relativt ny inom aktier sitter med bara 10,000 kr på mitt aktie konto

Jag har:

Cdon ca 40%
kappahl ca 10 %
lundin mining 10 %
Hexagon 3 %
Stora enso 1%

Då har jag kanske inte den bästa blandningen när det är så att jag har 2 aktier under 5 %. Men nu är det så att jag skulle vilja satsa ytligare 5000 plus dom 4000 på kontot. Så skulle behöva eran hjälp hur jag ska dela upp det?

Fundera på att köpa:
NCC
BETSSON
Berätta själv först dina tankar runt varför du väljer NCC och Betsson
2012-07-08, 19:56
Medlem
Tänkte långsiktigt med en bra avkastning

Betsson
Har ökat en hel del dom senaste åren den kan minska i värde men kan också öka den verka som en bra aktie för det finns alltid folk som spelar även om det är bra eller dåliga tider.

NCC
En avkastning med 8 % detta året det är redigt bra men man kan inte förlita sig på det varje år. Ncc är ett stort företag och jag hade tänkt mig att spara i några år framåt bara det att jag inte känner aktie marknaden så bra.

Jag har ett rätt låg kapital därför vet jag inte hur mycket jag ska placera och vilka aktier. för troligt vis kommer det komma mer pengar på kontot så jag kan investera mer pengar senare. Men just nu vill jag bygga upp min portfölj och så småningom öka mitt innehav
2012-07-08, 20:51
Bannlyst
Har sökt till ett program på 60 hp, 30 i höst och 30 under våren 2013, på csns hemsida vet de alltså att jag ska söka det här programmet. Men jag funderar på att läsa andra kurser på ett annat lärosäte, kommer csn inte ge pengar för dessa kurser eftersom jag sagt att jag bara ska läsa 60 hp för ett visst program?
Om jag söker till affärsutveckling 60 hp som löper över 1 år och söker csn för det, kommer csn bevilja mig studiemedel bara för affärsutvecklingsprogrammet eller kan jag skita i vissa kurser i pgroammet och ersätta med andra kurser på andra lärosäten? Doo fatta?
Jag har sökt studiemedel för hästen men det är för ett visst program, om jag skulle byta ut några av kurserna i programmet skulle csn avbryta pengarna till mig?
Senast redigerad av Dunkelheit01 2012-07-08 kl. 20:55.
2012-07-08, 20:55
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Har sökt till ett program på 60 hp, 30 i höst och 30 under våren 2013, på csns hemsida vet de alltså att jag ska söka det här programmet. Men jag funderar på att läsa andra kurser på ett annat lärosäte, kommer csn inte ge pengar för dessa kurser eftersom jag sagt att jag bara ska läsa 60 hp för ett visst program?
Om jag söker till affärsutveckling 60 hp som löper över 1 år och söker csn för det, kommer csn bevilja mig studiemedel bara för affärsutvecklingsprogrammet eller kan jag skita i vissa kurser i pgroammet och ersätta med andra kurser på andra lärosäten? Doo fatta?
Du kan inte få för mer än 30 hp per termin, oavsett hur mycket mer du läser.

Du behöver inte läsa bara på affärsprogrammet. Men vad du ska göra, för säkrast och minst bekymmer, är att anmäla din ändring sedan till csn så att de får med båda lärosätena och hur mycket du tänkt ta på varje lärosäte. Men kom ihåg, 30 hp per termin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in