2012-08-08, 23:43
  #17809
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Sten
Hej.
Lider av ett dilemma:

Är reserv nr 3 på en utbildning och chansen finns att jag kommer in.
Borde jag söka studielån?
Skadar inte på något sätt.
Citat:
Tänk om jag inte kommer in? Kommer jag ändå att få ut studielån?
Nej, men det kommer inte heller vara problem nästa gång du söker heller.
Citat:
Tack för hjälpen.
Varsågod.
2012-08-08, 23:43
  #17810
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Well, kanske inte den ockerräntan, men hög likväl. Och det är inte att du får veta det snabbt, om du får ett återkrav för september så kan det mycket väl komma närmare november/december pga att det tar tid, först måste perioden avslutas, sedan skickas in, handläggas, beslutas, och du ska få veta. Och pluggar du på gymnasiet så brukar du nog inte ha så bra inkomster att du klarar av den räkningen problemfritt.

men men, ha en trevlig semester
Okej tackar!
2012-08-09, 00:05
  #17811
Bannlyst
Tror ni att jag behöver söka lån, eller borde bidraget räcka?
Jag ska studera inne på GU i Göteborg. Jag kommer bo hemma hos mina föräldrar (Iallafall det första året). Busskortet kommer att gå på 600 kr i månaden så då har man ca 2200 kvar.
2012-08-09, 00:06
  #17812
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Tror ni att jag behöver söka lån, eller borde bidraget räcka?
Jag ska studera inne på GU i Göteborg. Jag kommer bo hemma hos mina föräldrar (Iallafall det första året). Busskortet kommer att gå på 600 kr i månaden så då har man ca 2200 kvar.
Om du slipper betala för mat, hyra, el, internet osv hemma så ser jag ingen anledning att ta lånet (om du inte vill sätta dig i skuld)
2012-08-09, 01:29
  #17813
Medlem
MrAdlers avatar
En dum fråga kanske. Visst är lånet och bidraget uppdelat på sex år vardera? Dvs om jag söker bidrag till en termin så kan jag fortfarande få lån i sex år?
2012-08-09, 01:41
  #17814
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAdler
En dum fråga kanske. Visst är lånet och bidraget uppdelat på sex år vardera? Dvs om jag söker bidrag till en termin så kan jag fortfarande få lån i sex år?

Jag har för mig att du bara kan söka lån för de månader du söker bidrag. Står typ:

Vill du ha bidrag?

-Ja
-Nej

Vill du ha lån?

-Ja, men bara för 50% av veckorna jag söker bidrag för
-Ja, för alla veckor jag söker bidrag för
-Nej

Jag tror alltså att du inte kan välja lån om du inte har valt bidrag, men jag har alltid kört 100%/100% så jag vet inte hur det funkar, finns ju undantag hit och dit men det är ungefär så det ser ut när man fyller i ansökningen i alla fall.
2012-08-09, 01:41
  #17815
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAdler
En dum fråga kanske. Visst är lånet och bidraget uppdelat på sex år vardera? Dvs om jag söker bidrag till en termin så kan jag fortfarande få lån i sex år?
nej, du har helt fel.

Du har, i högskolekvoten, 240 veckor med studiemedel. När du ansöker hos csn så ansöker du om studiemedel. Fribeloppsgränserna, prestationskraven, max antal veckor. De, och mer, är kopplade till studiemedlet.

Studiemedlet består i sin tur av en bidragsdel och en lånedel. Och det betyder att även om du bara tar bidraget för 1 vecka så försvinner även 1 vecka där du kunde tagit lån. När du söker hos csn så anger du antalet veckor med studiemedel, och där ingår alltid studiebidraget. Du får också samtidigt ange för hur många av dessa veckor du också vill använda lånedelen. Men din kvot med veckor minskar lika fort oavsett om du tar lån alla veckor eller lån ingen av veckorna.

Så din ledande fråga är helt fel. Har du tagit enbart bidraget 1 termin så betyder det att du som mest kan få ut studielån i 11 terminer. 2 terminer med enbart bidrag betyder 10 återstående terminer, osv. Glöm inte att veckorna även tickar för sommarkurser.
2012-08-09, 01:44
  #17816
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag har för mig att du bara kan söka lån för de månader du söker bidrag. Står typ:

Vill du ha bidrag?

-Ja
-Nej

Vill du ha lån?

-Ja, men bara för 50% av veckorna jag söker bidrag för
-Ja, för alla veckor jag söker bidrag för
-Nej

Jag tror alltså att du inte kan välja lån om du inte har valt bidrag, men jag har alltid kört 100%/100% så jag vet inte hur det funkar, finns ju undantag hit och dit men det är ungefär så det ser ut när man fyller i ansökningen i alla fall.
Utöver att du kan välja att inte ta lån, eller att ta lån för 1-"alla veckor du sökt studiemedel för" så är du helt rätt ute. Bidraget och lånet är två delar av studiemedlet, och det är studiemedlet som allt räknas kring, inte om du tar lån eller ej. (med undantag att om du bara tar bidrag inte får en skuld som ska betalas tillbaka efter studierna)
2012-08-09, 01:58
  #17817
Medlem
MrAdlers avatar
Okej det låter rimligt! Tack båda två. Undrade mest pga att jag kommer läsa fristående kurser nu i höst och även kanske till våren medan jag pluggar upp HP-resultatet för att komma in på ett 5-årigt program senare, förhoppningsvis näst höst. Då kommer jag inte ha någon buffert om jag inte skulle klara det på 5 år. Fast man kan väl ta och söka studiemedel på deltid. Kanske är smartare i detta fall, eller vad skulle ni rekommendera?
2012-08-09, 03:58
  #17818
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAdler
Okej det låter rimligt! Tack båda två. Undrade mest pga att jag kommer läsa fristående kurser nu i höst och även kanske till våren medan jag pluggar upp HP-resultatet för att komma in på ett 5-årigt program senare, förhoppningsvis näst höst. Då kommer jag inte ha någon buffert om jag inte skulle klara det på 5 år. Fast man kan väl ta och söka studiemedel på deltid. Kanske är smartare i detta fall, eller vad skulle ni rekommendera?
Sök som alla andra. Hitta ett deltidsjobb/sommarjobb under dom 56 åren och börja spara pengar som du kan leva på ifall du skulle behöva gå ett extra år.
2012-08-09, 11:12
  #17819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Det bästa är väl att du helt enkelt läser runt på CSNs hemsida, och eventuellt ringer CSN och ställer dina frågor direkt till dem.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn

Jag håller med TS om att det där med åldern är jäkligt diffust på CSNs hemsida, jag började också plugga direkt efter gymnasiet fast förra året och blev fundersam när det stod att det var för 20+ studerande. Men det var ju givetvis inga problem, jag fick lån och bidrag utan några konstigheter.

Vad gäller boende får man kanske sänka sina krav vad gäller geografiskt läge i början, du kanske får pendla lite i början (det är ju bara att söka och byta när du hittar något bättre).
2012-08-09, 11:35
  #17820
Medlem
Prövas kurser som man blir underkända på, som man varken har tagit studielån- eller bidrag för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in