2012-08-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempusername
Har blivit antagen till en 30hp 100% takt kurs och en 15hp 50% takts kurs till i höst.
Hade tänkt försöka mig på båda eftersom jag inte jobbar.

Kan det bli problem med csn om jag bestämmer mig för att hoppa av 15hp kursen?
Vet att man måste klara ett visst antal poäng per termin, men det borde väll vara okej så länge jag klarar 30hp kursen?

EDIT:
Kortfattat
: Kommer läsa 45hp(150%) den kommande terminen. Får jag fortfarande csn om jag missar 15 poäng?

Du kan bara söka och få studiemedel för 100 %, så ja du ska kunna bomma på den mindre kursen.
2012-08-07, 00:06
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonidas72
Nej menade inte så utan frågade allmänt om P/E talet hur det funkar.
Klart som fan att man inte bara kan titta på det för då skulle ju alla vara miljonärer idag.

Ville bara ställa den frågan tack för utförligt svar

Hur menar du med funkar?

P/E 10 = priset för aktierna är detsamma som tio årsvinster, P/E 20 = tjugo diton. Eller?

Det finns egentligen hur mycket som helst att säga om P/E-tal. annanmedlem sammanfattar det ju på ett bra sätt här ovanför, så det är svårt att veta vad det är du saknar.

Jag tittar alltid på P/E-tal då jag vill jämföra olika bolag och se om de är köpvärda eller ej, men det är samtidigt ett otydligt mått som inte ensamt kan berätta huruvida ett bolags aktier är köpvärda eller ej.
2012-08-07, 00:39
Medlem
Kollade precis på studie bidrag / lån för första gången och tycker det verkar vara rätt mycket pengar man får ut ändå? Eller kanske det bara är jag som bott hemma hela tiden och inte riktigt vet vad saker kostar .

Men min lägenhet kostar 3200kr i månaden, enligt csns snabbguide så får man för 4 veckor ca 2700 i bidrag och 6100 i lån, tillsammans blir det 8920kr i månaden.

Så 5800kr på 4 veckor efter hyran på rummet, runt 1500kr i veckan för mat / nöje, låter väll inte direkt knapert?? Tycker alltid jag hör hur studenter inte har några pengar .

Så min egentliga fråga, undervärderar jag vad det egentligen kostar att leva? Eller söker folk inte 100% i studielån? Ju mer man lånar desto mer blir det ju att betala tillbaka tänker jag med räntan.
Senast redigerad av spirates 2012-08-07 kl. 00:57.
2012-08-07, 01:04
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Kollade precis på studie bidrag / lån för första gången och tycker det verkar vara rätt mycket pengar man får ut ändå? Eller kanske det bara är jag som bott hemma hela tiden och inte riktigt vet vad saker kostar .

Men min lägenhet kostar 3200kr i månaden, enligt csns snabbguide så får man för 4 veckor ca 2700 i bidrag och 6100 i lån, tillsammans blir det 8920kr i månaden.

Så 5800kr på 4 veckor efter hyran på rummet, runt 1500kr i veckan för mat / nöje, låter väll inte direkt knapert?? Tycker alltid jag hör hur studenter inte har några pengar .

Så min egentliga fråga, undervärderar jag vad det egentligen kostar att leva? Eller söker folk inte 100% i studielån? Ju mer man lånar desto mer blir det ju att betala tillbaka tänker jag med räntan.

Enda anledningen att studenter "inte har pengar" är för att dom super. Hade jag varit nykterist hade jag antagligen kunnat lägga undan minst 2 tusen i månaden om inte mer.
2012-08-07, 01:29
Medlem
Malewhales avatar
Om du får din norska lön till ett norskt konto är det ingen fara. Om du däremot får in den norska lönen till ditt svenska konto är det nog dags att ringa CSN..
2012-08-07, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates

Du ska ju köpa kurslitteratur också - beroende på utbildning kan detta kosta 500-1000 kr per månad.

Visst - så länge man är ung, frisk och bor billigt är det helt okej. Men vad händer om man måste gå till tandläkaren, köpa ny dator eller ifall man är äldre och har barn?
2012-08-07, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissIceCool
Som topic. Ska flytta till Borås nu till Augusti och har hittils inte lyckats hitta lägenhet.
Har ett weekendjobb som jag klarar mig bra på.

Får ut ca 6000-8000kr efter skatt från jobbet, men ska ta lån från CSN. Kan de hjälpa en med lägenhet? Eller vart kan man vända sig till annars?

(nej jag kan inte bo hemma hos mina föräldrar, stannar i deras gästrum just nu och de förväntar sig att jag sticker ut lagom till skolans start)

Vad menar du?

CSN ger studiemedel (lån och/eller bidrag) till högskolestuderande, http://www.csn.se/hogskola/2.1169 - hur du använder dessa pengar (om du betalar hyran eller betalar på krogen) är helt och hållet upp till dig.
2012-08-07, 09:11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonidas72
Nej menade inte så utan frågade allmänt om P/E talet hur det funkar.
Ok. Nä då är det bara price / earnings som sagt. Så hur mycket man får betala (aktiepris/börsvärde) relativt vinsterna bolaget gör.

Så ett bolag som gör höga vinster relativt börsvärdet/aktiekursen får ett lågt P/E-tal och det är väl att se som bättre.

Varsågod och förlåt att jag missuppfattade då
2012-08-07, 10:23
Medlem
Metsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdBlake
Även intresserad av att få svar på den här frågan.

efter att ni skickat in studieförsäkran får ni pengar inom en vecka. studieförsäkran måste skickas in även fast ni redan är registrerade på kursen.
2012-08-07, 10:37
Medlem
Tjena , nu vet jag inte om frågan redan besvarats tidigare men undrade om man bara kan ta bidraget från csn utan att ta något lån? då jag sommarjobbat lite så tänkte jag att jag skulle klara mig utan lån första halvåret/året.
2012-08-07, 10:41
Medlem
Metsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krille1993
Tjena , nu vet jag inte om frågan redan besvarats tidigare men undrade om man bara kan ta bidraget från csn utan att ta något lån? då jag sommarjobbat lite så tänkte jag att jag skulle klara mig utan lån första halvåret/året.

ja det kan du
2012-08-07, 13:31
Medlem
Vad ligger taket för vad man får ha tjänat för att få studiemedel? Blev lite konstigt formulerat kanske.
Jobbat heltid 2år och ska börja plugga i september

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in