2012-08-27, 16:51
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutle
Om man redan är klar med gymnasiet men inte tagit några lån där, går det då att läsa om gymnasiet, eller ta nya gymnasiekurser för att få ta dessa lån?
Förklara vidare vad du tänkt dig? Du läste och tog enbart bidraget? Då har lånet brunnit inne.
2012-08-27, 16:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Har en fråga angående fribelopp:

Nu under hösten kommer jag att jobba heltid samtidigt som jag studerar. jag studerar heltid och får studiemedel för 20 veckor, så mitt fribelopp kommer ligga runt 70400 eller vad det nu var. När jag i fredags ansökte om studiestöd så skulle jag ange om jag hade en inkomst på 0 - 49xxx eller över 49xxx per halvår. Nu blir jag lite förbryllad: får jag bara tjäna 49xxx per halvår och totalt sett 70xxx per helår som fribelopp eller hur fungerar det som? Har ju nästan kommit upp i 40-45 000 i inkomst sen i juni (två löneutbetalningar).

Vad är det som gäller för fribeloppet? Varför frågar CSN om jag kommer tjäna 0-49xxx eller mer än 49xxx kr per halvår?
Fribeloppet är mer än 49000 siffran, du ska få en chans att ange din planerade inkomst och så beslutas det utifrån det.
2012-08-27, 16:59
Medlem
chutles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Förklara vidare vad du tänkt dig? Du läste och tog enbart bidraget? Då har lånet brunnit inne.
Nej, har tagit varken eller. Pluggar på universitet f.n. och veckorna kommer inte räcka i slutet. Så jag tänkte, om det är möjligt, skriva av gymnasiekurser parallellt med studierna så jag kan ta pengar från gymnasiestudierna.

Så frågan är egentligen om det är möjligt att gå om gymnasiet trots man klarat det, eller att ta nya gymnasiekurser.
2012-08-27, 17:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutle
Nej, har tagit varken eller. Pluggar på universitet f.n. och veckorna kommer inte räcka i slutet. Så jag tänkte, om det är möjligt, skriva av gymnasiekurser parallellt med studierna så jag kan ta pengar från gymnasiestudierna.

Så frågan är egentligen om det är möjligt att gå om gymnasiet trots man klarat det, eller att ta nya gymnasiekurser.
Du kan läsa komvux-kurser på gymnasienivå (och få in från den kvoten), men du kan itne göra detta samtidigt som du får studiemedel för universitetsstudierna. Du kan inte få för båda samtidigt, och du har kvar samma krav på att lyckas med studierna. Men jo, om du tar en paus nu i mitten och läser ett par veckor med gymnasieveckor på komvux, det är möjligt. Du får också börja fundera på att spara veckor...
2012-08-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally
Jag fick mina pengar exakt en vecka efter att jag skickade in försäkran. Skickade in den en måndag och fick pengarna måndagen därpå.
så du fick dom idag? skickade in min försäkran förra tisdagen hm nudlar några dagar till
2012-08-27, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Ja, antal är hur många aktier som har omsatts. I det här fallet gör du nog bäst i att välja B-aktien, så som Husing påpekar.

Tack för svaret. Jo, jag kommer följa Husings råd men ville bara veta hur jag skulle tänka/resonera som. Är ju tacksamt att få höra "köp det här och det där", men det är ju alltid intressant att förstå varför man ska köpa just de aktierna. Nu när jag fått det förklarat för mig och vet hur jag ska resonera som så känner jag mig genast mycket smartare.
2012-08-27, 18:45
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vill du inte ha studiemedel så behöver du inte ansöka om det. Har du redan fått hösten beviljad så llämna ingen studerandeförsäkran.

Dock börjar din dispanstid ticka då, så har du tagit lån så måste du börja betala tillbaka efter jul. Självklart ed paus om du börjar ta studiemedel igen, men du får aldrig mer någon uppskovstid.
Har aldrig tagit låndelen utan klarat mig på bidrag+arbete. Spelar det någon roll för framtiden om jag då skulle bestämma mig för att ta låndelen?
2012-08-27, 19:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Har aldrig tagit låndelen utan klarat mig på bidrag+arbete. Spelar det någon roll för framtiden om jag då skulle bestämma mig för att ta låndelen?
Dina veckor förbrukas lika fort om du enbart tar bidragsdelen som om du bestämmer dig för att ta lånedelen också av studiemedlet. Men har ud inte lånat något så händer inget.
2012-08-27, 20:06
Medlem
Edenbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally
Jag fick mina pengar exakt en vecka efter att jag skickade in försäkran. Skickade in den en måndag och fick pengarna måndagen därpå.

Börjar frukta att det kommer gå likadant för mig. Behöver egentligen pengarna den här veckan för att betala hyra och köpa mat. Hoppet lever dock fortfarande
2012-08-27, 20:07
Medlem
Blev nekad fortsatt studiebidrag... saknar 1.5HP för att få fortsatt studiebidrag (43,5hp/60hp det krävs 45hp/60hp..), jag har inte ett öre i skulder till csn och läser sista året nu, fan går det inte göra något?
2012-08-27, 20:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
Börjar frukta att det kommer gå likadant för mig. Behöver egentligen pengarna den här veckan för att betala hyra och köpa mat. Hoppet lever dock fortfarande
Om jag vore du så skulle jag antingen ta ett lån av egna sparkontot eller så skulle jag genast kontakta hyresvärden och fråga (inga problem om du har en seriös värd och skött dig i allmänhet) om du kunde få uppskov ett par dagar. Säg som det är, du är student och första utbetalningen denna termin kommer senare än beräknat.
2012-08-27, 20:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blahhh
Blev nekad fortsatt studiebidrag... saknar 1.5HP för att få fortsatt studiebidrag (43,5hp/60hp det krävs 45hp/60hp..), jag har inte ett öre i skulder till csn och läser sista året nu, fan går det inte göra något?
Ta 1.5 hp? Läsa en delkurs utan csn, fixa en gammal rest (du borde ha 16.5 hp i rester från senaste läsåret).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in