2012-07-16, 22:26
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
I på LiTH har fler platser än KTH, samtidigt färre platser på basåret. Färre konkurrerande om fler platser på LiTH med andra ord.
Ah! Det borde jag ha förstått. Läste inte hela meningen. Trodde han skrev att I var lättare på LiTH än KTH. Det förklarar saken
2012-07-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ah! Det borde jag ha förstått. Läste inte hela meningen. Trodde han skrev att I var lättare på LiTH än KTH. Det förklarar saken

Skönt att ni redde ut det i alla fall!
2012-07-16, 23:20
Medlem
GameOnTodays avatar
Hur stor andel är det rimligt att ha i aktier. Jag satt och tittade på aktier och NCC har en direktavkastning på 7% vilket är jättebra, så till min fråga finns det en hake?

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216942

En bra portfölj skulle vara 4 företag från olika branscher med liknande direktavkastning.
2012-07-17, 07:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag börjar läsa komvuxkurser den 14:e Augusti ~, min högskolekurs börjar den 1:a September.
Jag skulle behöva CSN även för Augusti månad, hur ska jag göra på CSN:s hemsida då?

Det jag menar är att jag vill ansöka om bidrag för de första 2 veckorna på komvux för att sedan ansöka om 100% lån på mina 30 HP som jag kommer läsa.
Två ansökningar. En för två veckor på komvux, en för högskolestudierna. På komvux så anger du som om du skulle söka för hela terminen vad gäller kursernas start och slut-datum, men du anger att du bara vill ha 2 veckor med studiemedel och 0 veckor lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Nimble
Hello!

Snabb fråga! Hur mycket CSN får vi i början september när universitetsstudierna drar igång igen?
Du får för 4 veckor på första utbetalningen. In på hemsidan och se hur mycket du får då.
2012-07-17, 09:26
Medlem
GameOnTodays avatar
En till fråga, direktavkastningen hur frekvent utdelas den, måste man har ha aktien under hela perioden eller räcker det med att köpa dem precis innan utdelningstillfället. Tappar aktien i värde, med tanke på att pengar lämnar företaget?
2012-07-17, 09:47
Medlem
zorzes avatar
Angående direktavkastningOfta stiger aktien då det närmar sig utdelningsdag, sedan på utdelningsdagen brukar aktien sjunka med det i kronor utdelade beloppet, ibland sjunker det mer.

Angående NCC 7% utdelning, procentsatser varierar utifrån börskurs, ex.7kr är just 7% om aktien kostar 100 kr.Om aktien sjunker till 50 kr så är teoretiska utdelningen 14%,att jag skriver teoretisk beror på att de siffror du läser i tidningen utgår från senaste utdelningen, som alltid är i kronor, såNCC styrelse kan ändra nästa utdelningsbelopp vilket skulle ske i detta fall . På samma sätt, köper du en aktie för 10 kr, utdelar 50 öre= 5%, du har kvar aktien som efter ett par år stiger till 20 kr och utdelar 1kr= 5% men du har här utdelning 10% och värdetillväxt 100%.
2012-07-17, 10:03
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GameOnToday
En till fråga, direktavkastningen hur frekvent utdelas den, måste man har ha aktien under hela perioden eller räcker det med att köpa dem precis innan utdelningstillfället. Tappar aktien i värde, med tanke på att pengar lämnar företaget?

Du måste äga aktien vid stängning dagen innan X-dagen. Hur länge du ägt pappret är inte av betydelse. I teorin så sjunker aktiekursen på X-dagen för att kompensera mot utdelningen.
2012-07-17, 11:40
Medlem
Då kommer jag med en ny fråga och hoppas att någon som kan CSN orkar svara igen.

Jag läste utomlands 2008 och fick då beviljat studiemedel till två olika språkkurser.

Den första blev avklarad helt och hållet. Nästa kurs fattas det ca 4 veckor på (av 12 totalt). Jag blev lovad ett jobb och hoppade därför av kursen. Jobbet blev sen plötsligt inte av så jag befann mig i ekonomisk knipa och tog därför aldrig tag i det hela.

Jag kan inte direkt åka tillbaka till det aktuella landet och be att få göra dessa 4 veckor nu.

Om jag vill återuppta andra studier, hur kan jag gottgöra CSN för dessa veckor utan att bli återbetlaningsskyldig och inte råka ut för en massa dramatik. Går det över huvud taget eller får jag helt enkelt låta bli CSN-finansierade studier i framtiden?
2012-07-17, 11:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Då kommer jag med en ny fråga och hoppas att någon som kan CSN orkar svara igen.

Jag läste utomlands 2008 och fick då beviljat studiemedel till två olika språkkurser.

Den första blev avklarad helt och hållet. Nästa kurs fattas det ca 4 veckor på (av 12 totalt). Jag blev lovad ett jobb och hoppade därför av kursen. Jobbet blev sen plötsligt inte av så jag befann mig i ekonomisk knipa och tog därför aldrig tag i det hela.

Jag kan inte direkt åka tillbaka till det aktuella landet och be att få göra dessa 4 veckor nu.

Om jag vill återuppta andra studier, hur kan jag gottgöra CSN för dessa veckor utan att bli återbetlaningsskyldig och inte råka ut för en massa dramatik. Går det över huvud taget eller får jag helt enkelt låta bli CSN-finansierade studier i framtiden?
Absolut enklaste är att bara läsa andra kurser till ett motsvarande värde av det du inte kan bevisa. Så om du saknar 4 veckor så fixa 6 hp, men om du inte godkänts på några poäng (för att du bara läste 8 veckor) så behöver du fixa 12 veckor, dvs 18 hp.
2012-07-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Absolut enklaste är att bara läsa andra kurser till ett motsvarande värde av det du inte kan bevisa. Så om du saknar 4 veckor så fixa 6 hp, men om du inte godkänts på några poäng (för att du bara läste 8 veckor) så behöver du fixa 12 veckor, dvs 18 hp.

Hej igen! Tackar och bockar för det snabba svaret! Det uppskattas!

OK, bara en fråga till då: pengarna jag fick från CSN 2008 var ämnade till studier i ett annat land än Sverige, därmed fick jag ju mer pengar per vecka än jag skulle få i Sverige. Om jag nu läser in de poäng som fattas på en skola i Sverige, blir jag återbetalningsskyldig för mellanskillnaden?

Ska jag vid min nya ansökan skriva ett snällt litet brev till CSN för att förklara vad som hänt eller bara låtsas som det regnar och skicka in de gamla betygen + det nya som motsvarar de poäng som fattades?

Tack!
2012-07-17, 12:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Hej igen! Tackar och bockar för det snabba svaret! Det uppskattas!

OK, bara en fråga till då: pengarna jag fick från CSN 2008 var ämnade till studier i ett annat land än Sverige, därmed fick jag ju mer pengar per vecka än jag skulle få i Sverige. Om jag nu läser in de poäng som fattas på en skola i Sverige, blir jag återbetalningsskyldig för mellanskillnaden?

Ska jag vid min nya ansökan skriva ett snällt litet brev till CSN för att förklara vad som hänt eller bara låtsas som det regnar och skicka in de gamla betygen + det nya som motsvarar de poäng som fattades?

Tack!
Du borde inte bli återbetalningsskyldig, för csn tillåter att man klarar bara 75 %. Dessutom så kräver inte csn att man läser igen på samma skoltyp, så du kan ersätta misslyckade studier på komvux med högskolan. Och jag tror inte CSN kommer kräva att du ska läsa ikapp utomlands "bara för att".

Låtsas mer om som det regnar. Om de frågar du berättar du att du inte klarade kursen och därför läst annat senare.
2012-07-17, 16:36
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Har börjat jobba nu heltid vilket jag kommer att göra i 1 år framöver, dock i oktober börjar jag köra lite distanskurser. Kommer jag att få CSN bidrag ev lån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in