Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Jag är registrerad på 30 hp. Kommer göra 15. Kommer inte försöka lura CSN för att få CSN för 30 utan vill ha CSN för de 15 hp av kursen jag läser.
Så mitt scenario blir enligt följande: Jag är registrerad på 30 högeskolepoäng denna höstterminen. Av dessa vet jag att jag kommer göra 15, det vill säga hälften. Dessa två delkurser är vid två olika tillfällen av terminen. Den delkursen som är den absolut första i höst är jag registrerad på men kommer ej att genomföra. Studietakten är 100% (helfart) då det är delen av ett program. Min poäng är då följande: jag bör kunna göra som nämndes tidigare, vilket var att jag tar emot CSN för 30 hp (som jag är berättigad till) nu när terminen börjar, men när halva terminen har gått meddelar jag att jag inte vill ha mer CSN denna hösten. Detta innebär ju då att mina 15 avklarade högskolepoäng bör räcka för att fortsatt kunna få CSN i vår?
Jag har en hyra att betala och därför kan jag inte vänta med CSN till den månaden kommer då just de delkurser jag ska läsa kommer.
Nu förstår jag vad du menar! Ska försöka leda dig framåt, men måste först ge en liten bakgrund...
CSN ger egentligen inte studiemedel för en mängd poäng under en termin, utan för veckor och studietakt. En vecka kan ge studiemedel för en studietakt på 100 %, 50 % eller, så klart, inget studiemedel alls. Beslutet gäller alltså vecka för vecka.
Ifall du studerar 20 veckor där du läser på 150 % i 10 veckor och sedan på 50 % i 10 veckor är det lätt att tro att det ur CSNs ögon är likvärdigt med att läsa 20 veckor med studietakt 100 % (helfart). Så är det dock
inte. Eftersom du inte heller kan få mer studiemedel för en studietakt högre än 100 % är du, i det här exemplet, berättigad till 10 veckor med studiemedel för heltidsstudier, och sedan 10 veckor med studiemedel för halvtidsstudier. Att plugga 150 % och sedan 50 % under samma termin är alltså en privatekonomisk förlustaffär.
Detta leder också till att du inte kan ansöka om och få studiemedel för vecka 36-45 (halva terminen), och sedan säga att du inte vill ha studiemedel för de veckorna. Det har ju redan betalats ut.
Däremot bryr sig CSN inte om vilka poäng du tar. Det viktiga är antalet tagna poäng. Du kan söka studiemedel för första halvan av terminen (15 hp), få detta utbetalt och strunta i de kurserna. I detta läge har du ju otillräckliga studieresultat och skulle få avslag på en ny ansökan. Men när du tar poängen från andra halvan av terminen tar du ju dessa utan studiemedel och eftersom de poängen motsvarar antalet du skulle ha tagit är läget, när dina 15 poäng är inne, lugnt.
Detta bör fungera. En risk skulle ju vara om ditt lärosäte avregistrerar dig från de 15 högskolepoäng du inte har för avsikt att ta och inte är aktiv på. I så fall har du helt plötsligt fått studiemedel för studier du inte är registrerad på = CSN blir mycket arga. För att säkra upp kan du ju göra en sen anmälan till en distanskurs utan campusträffar och få in en registrering där. Kolla på antagning.se, gör en avancerad sökning efter distanskurser på grundnivå utan campusträffar.