2012-07-16, 17:55
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av collinz
Basår KTH vs. Lith.

Jag har kommit in på Lith och står som reserv på KTH. Målet är att knipa en plats på insekt efter avslutat basår. Någon som har koll på om konkurrensen om I platserna skiljer sig åt mellan lärosätena? Sen undrar jag hur Lith står sig konkurrensmässigt inom andra civ.ing inriktningar?

Ska göra lite egen research men skulle uppskatta lite input från folk med erfarenhet.

I på LiTH har fler platser än KTH, samtidigt färre platser på basåret. Färre konkurrerande om fler platser på LiTH med andra ord.

Ta LiTH så ses vi den 24 Augusti!
Senast redigerad av anonped 2012-07-16 kl. 17:57.
2012-07-16, 18:43
Medlem
Citat:
Basår KTH vs. Lith.

Jag har kommit in på Lith och står som reserv på KTH. Målet är att knipa en plats på insekt efter avslutat basår. Någon som har koll på om konkurrensen om I platserna skiljer sig åt mellan lärosätena? Sen undrar jag hur Lith står sig konkurrensmässigt inom andra civ.ing inriktningar?

Ska göra lite egen research men skulle uppskatta lite input från folk med erfarenhet.

LiTH står sig mycket bra i utbildande av civilingenjörer. Om du menar konkurrensen i allmänhet eller just från basåret kan jag endast svara för LiTH, och där är den ganska stor. De flesta vill söka I, men på min tid 09/10 fanns det bara runt 25 platser reserverade åt basåret. I alla fall, jag har en kompis som kom in på I med 4.2-någonting i snitt, men året efter var man tvungen att ha alla femmor ifall jag förstått hela situationen rätt.

Så, vill du komma in på Indek via basår bör du försöka satsa på endast 5or. Har du däremot ett slagkraftigt högskoleprov spelar inte resultaten på basåret så stor roll så länge du får godkänt.
2012-07-16, 19:32
Medlem
Nihennas avatar
Jag börjar läsa komvuxkurser den 14:e Augusti ~, min högskolekurs börjar den 1:a September.
Jag skulle behöva CSN även för Augusti månad, hur ska jag göra på CSN:s hemsida då?

Det jag menar är att jag vill ansöka om bidrag för de första 2 veckorna på komvux för att sedan ansöka om 100% lån på mina 30 HP som jag kommer läsa.
2012-07-16, 20:14
Medlem
lighten-ups avatar
Är det någon som har läst "Introduktionskurs till basåret, 2 veckor" på Uppsala universitet?

Är kursen givande och något att läsa? Eller är det mest självklarheter som tas upp?
2012-07-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
LiTH står sig mycket bra i utbildande av civilingenjörer. Om du menar konkurrensen i allmänhet eller just från basåret kan jag endast svara för LiTH, och där är den ganska stor. De flesta vill söka I, men på min tid 09/10 fanns det bara runt 25 platser reserverade åt basåret. I alla fall, jag har en kompis som kom in på I med 4.2-någonting i snitt, men året efter var man tvungen att ha alla femmor ifall jag förstått hela situationen rätt.

Så, vill du komma in på Indek via basår bör du försöka satsa på endast 5or. Har du däremot ett slagkraftigt högskoleprov spelar inte resultaten på basåret så stor roll så länge du får godkänt.

Allright, tack så mycket för info! Då känns det som 50/50 KTH vs Lith, spontant känns Linköping som roligare studentstad dock.
2012-07-16, 20:53
Medlem
Citat:
Allright, tack så mycket för info! Då känns det som 50/50 KTH vs Lith, spontant känns Linköping som roligare studentstad dock.

Jag börjar på KTH till hösten men måste erkänna att hade jag inte redan haft en lägenhet i Stockholm hade jag valt LitH framför KTH just för du kommer med största sannolikhet ha det roligare (skadar inte heller att det är lättare att ta sig in på I genom LitH också).
2012-07-16, 21:05
Medlem
Hello!

Snabb fråga! Hur mycket CSN får vi i början september när universitetsstudierna drar igång igen?
2012-07-16, 22:04
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Jag börjar på KTH till hösten men måste erkänna att hade jag inte redan haft en lägenhet i Stockholm hade jag valt LitH framför KTH just för du kommer med största sannolikhet ha det roligare (skadar inte heller att det är lättare att ta sig in på I genom LitH också).
Och det grundar du på...? Skulle snarare hävda motsatsen då det tycks vara en allmän uppfattning att Linköping drillar en hårdast i matte av de tekniska högskolorna.
2012-07-16, 22:16
Medlem
anonpeds avatar
Citat:

Stod inför samma val men kryssade KTH. Det var främst studentlivet och bostadssituationen som avgjorde. Tror och hoppas att LiTH är ett kalasbra lärosäte!
2012-07-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Och det grundar du på...? Skulle snarare hävda motsatsen då det tycks vara en allmän uppfattning att Linköping drillar en hårdast i matte av de tekniska högskolorna.

Grundar det på att studentstad>Stockholm när det kommer till studentliv (som de flesta anser är mycket roligt, men to each his own..).
2012-07-16, 22:22
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Grundar det på att studentstad>Stockholm när det kommer till studentliv (som de flesta anser är mycket roligt, men to each his own..).
Jag menade det här påståendet:
Citat:
(skadar inte heller att det är lättare att ta sig in på I genom LitH också).

Kanske dumt/vilseledande av mig att citera allt i förra posten, men men
2012-07-16, 22:23
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jag menade det här påståendet:

Kanske dumt/vilseledande av mig att citera allt i förra posten, men men

I på LiTH har fler platser än KTH, samtidigt färre platser på basåret. Färre konkurrerande om fler platser på LiTH med andra ord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in