2012-07-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Du kommer inte att kunna föra över pengar förrän de fått avtalet tillbakaskickat och registrerat. Min överflyttning studsade åtminstone. Tror inte att det går att e-legitimera sig, men jag är ej säker.
Fick hem papprena dagen efter. Signade dom och skickade samma dag. Morgonen efter var konto aktiverat!

Har nu gjort mitt första aktieköp någonsin. Blev ett par hundra aktier i PetroGrand!
2012-07-13, 13:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Givetvis, vet inte vad jag ska skylla på. L4 är 15hp examensarbete, missade att nämna det. Fick inte riktigt min tanke i skallen till en korrekt fråga. Kvartsfarts-kursen går som sagt över L1 och L2, hur räknar CSN antalet % för min del under L1? Blir det 50+25% eller 50+12.5%(12.5% då kursen sträcker sig över L1 och L2.. kalla mig idiot men vill ha klara besked ). Tack hur som haver!
kolla på kursen och se vilken hastighet den går i. Går den i 25% så går den det alla veckor. Och under l1 så läser du då 75% och L2 125%.
2012-07-13, 13:31
Medlem
Frågan har säkert ställts tidigare men sökfunktionen levererade inte riktigt.

Jag har runt 200k på diverse konton som jag tänkt använda till min tid som student. Men jag funderar på att ta lån ändå, eftersom det är rätt förmånligt(har jag fått för mig(?)), så att jag kan använda mina besparingar när jag tagit examen. Till exempelvis delbetalning på en lägenhet.

Är det värt att ta lån även om man inte "behöver" pengarna under studietiden?
2012-07-13, 13:58
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
För 1½ år sedan köpte jag aktier i ett danskt företag, Schaumann properties. Jag gick med bra vinst i början, men sen gick mycket utför. Nu finns inte aktien kvar på avanza, utan den heter "Udviklingsselsk af 01.08. 1975" nu.
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=52404

Vad är detta egentligen? Fungerar den som en vanlig aktie eller kommer jag högst troligen sitta på den ett bra tag till framöver pga brist av köpare?

På nätsidan står det: "Det blev vedtaget på selskabets ordinære generalforsamling d. 30. april 2012 at Schaumann Properties A/S ændrer navn til Udviklingsselskabet af 01.08. 1975 A/S"

Endast tre klick bort. Ett tips är att kolla under "investor relations" om man undrar över någonting. Där finns det oftast bra information att hämta (och gör det inte det skall man å andra sidan fundera på vad det kan bero på).

Är du medveten om att företaget verkar genomgå någon typ av finansiell rekonstruktion, har ett negativt eget kapital och tänker genomföra en eller flera (riktade) nyemissioner? Det verkar vara ett mycket svagt företag.
2012-07-13, 14:10
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluefoxes
Fick hem papprena dagen efter. Signade dom och skickade samma dag. Morgonen efter var konto aktiverat!

Har nu gjort mitt första aktieköp någonsin. Blev ett par hundra aktier i PetroGrand!

Det är inte helt ovanligt att man som nybörjare hoppar på rena förhoppningsbolag. Jag önskar givetvis dig och alla andra aktieägare lycka till, men vill samtidigt tipsa dig om att gamla svenska industriföretag visar vinst år efter år och att de för närvarande är ganska lågt värderade.
2012-07-13, 15:16
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
kolla på kursen och se vilken hastighet den går i. Går den i 25% så går den det alla veckor. Och under l1 så läser du då 75% och L2 125%.
Tusen tack Emerain! Ursäktar om jag skrev det för invecklat .
2012-07-13, 15:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homeComingSoon
Frågan har säkert ställts tidigare men sökfunktionen levererade inte riktigt.

Jag har runt 200k på diverse konton som jag tänkt använda till min tid som student. Men jag funderar på att ta lån ändå, eftersom det är rätt förmånligt(har jag fått för mig(?)), så att jag kan använda mina besparingar när jag tagit examen. Till exempelvis delbetalning på en lägenhet.

Är det värt att ta lån även om man inte "behöver" pengarna under studietiden?
Lånet är förmånligt i form av att du faktiskt kan ta lånet trots din brist på inkomst och säkerhet.

Men värt eller inte... Det är en bra fråga. Man ska inte vara rädd att ta lånet, men frågan är ju om det behövs. Det du har räcker till fullt lån i ca 6 terminer. Jag skulle i din situation tagit lånet och sedan haft dina pengar som en buffert vid problem, och kanske att du inte behöver ta ut hela lånet. Men att spara pengarna och ha som kontantinsats för bostad, mycket mycket bra drag tycker jag.
2012-07-13, 20:36
Medlem
Har en liten fråga. Med mitt lite sämre år i baken kommer jag i nuläget inte vara berättigad CSN till hösten utan måste klara lite omtentor i augusti. Värt att nämna är att jag förra hösten ej tog något CSN pga jag fick en fel lön på sommarjobbet vilken jag klarade mig en hel termin på.

I alla fall, jag missade kurs både under tiden jag INTE hade CSN och under perioden jag hade det. Räknat på VT2012 saknar jag ungefär 10 poäng. Kommer det för CSN spela någon roll ifall de kurser jag mjölkar poäng från i augusti lästes på höst- eller vårtermin? Till exempel klarade jag en gammal tenta i april vilken gav mig 8 poäng (dessa är borträknade från de 10 saknade) och ifall dessa räknas från vårterminen behöver jag alltså bara 2 poäng under augusti
?

Och gäller samma sak från HT där jag inte ens hade CSN, alltså skall jag koncentrera mig på att klara missade kurser från vårtermin bara för att det är dem som "räknas" eller räknas alla?

Lite luddig förklaring ovan kanske men hoppas ni förstår.
2012-07-13, 20:46
Medlem
Slatslatslatss avatar
Någon närvarande med erfarenhet från naturbasår vid SU? Är främst intresserad av kvalitén på kursmaterialet och lärarna samt hur året är upplagt.

Kommer troligen söka inför HT nästa år, men hamnar endast i HP och BIV och BIV kan man väl låtsas inte existerar eftersom så otroligt få kommer någonstans med den kvoten. Då ligger det alltså på HP att komma in på basår, och att klara kurserna för garanterad plats på drömprogrammet. (Jämfört med behörighet från komvux och kvoterna HP och BIV.) Låter detta som en solid plan, tror ni?
2012-07-14, 11:52
Medlem
Om man är total nybörjare (kan en del om ekonomi generellt men inte aktiehandel), någon som har t.ex. en bok att rekommendera? Finns ju mycket hemsidor och sånt men jag tycker att det vore skönt men en solid grund som man bara för i en rejäl bok
Målet är ju inte att bli miljonär så att säga, utan jag har 3-5 år då jag ska plugga på universitet och hade tänkt att börja lära om aktier under denna tiden för att sedan kunna börja handla när jag börjar jobba så man kan dryga ut lönen när man är blir äldre.
2012-07-14, 13:54
Medlem
eradicos avatar
Jag kommer att påbörja ett program kring den 27 augusti. Jag har pengar sparat så att jag klarar mig framtills dess, men är det möjligt att man kan få pengarna sista veckan av augusti eller bör jag svälja stoltheten och ringa föräldrarna?
2012-07-14, 14:28
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Om man är total nybörjare (kan en del om ekonomi generellt men inte aktiehandel), någon som har t.ex. en bok att rekommendera? Finns ju mycket hemsidor och sånt men jag tycker att det vore skönt men en solid grund som man bara för i en rejäl bok
Målet är ju inte att bli miljonär så att säga, utan jag har 3-5 år då jag ska plugga på universitet och hade tänkt att börja lära om aktier under denna tiden för att sedan kunna börja handla när jag börjar jobba så man kan dryga ut lönen när man är blir äldre.
jag rekommenderar: Så här kan alla svenskar bli miljonärer - Per H Börjesson
Du kan också köpa aktier i hans investmentbolag på alternativa.se om du läser boken och gillar hans sätt :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in