2012-07-02, 20:00
  #17209
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Valde nyss att lägga en order på en viss kurs, men märker senare att jag köpt för ca 1 krona mer per aktie. Hur kommer det sig?

Ditt GAV (Genomsnittliga AnskaffningsVärde) räknas i slutet av dagen upp med courtage/antal aktier. Om du har köpt 100 aktier och har ett courtage på 99 så blir ditt GAV ungefär 1 kr högre. Om du har köpt 9 aktier och har ett courtage på 9 kr så blir ditt GAV exakt 1 kr högre.

Klart som korvspad?
__________________
Senast redigerad av Rennett 2012-07-02 kl. 20:01. Anledning: Edit: tvåa på bollen
2012-07-02, 21:57
  #17210
Medlem
Lifelover: och antagligen har du valt en onödigt dyr prisplan.

(Avanza premium från 99 kr, Avanza bas från 39 kr, Avanza mini från 9 kr.)
2012-07-02, 22:00
  #17211
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Självfallet.

Mja, jag menar... jag vettetusan vad jag menade. Frågan som den är ställd är ju rent pinsam. Jag undrade nog vad man bör känna sig nöjd med efter 6 månader, 1 år, 5 år, 10 år t.ex.

Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar, oftast ökar en aktie långsamt, alltså ska man behålla den länge om man vill ha någon betydande vinst.

Jag resonerade nog som så, att om man märker att aktien har ökat med 30% (vilket jag gissat är skapligt), utan att det finns någon vettig förklaring (ingen nyhet eller rapport som står bakom), bör man sälja? Nu kanske detta inte händer, men det är jag är ute efter är väl att man ska sluta på topp om man spelar poker, gäller samma självbehärskning med aktier eller är det bara att ha kvar dem tills man får "en riktig" anledning att sälja? Hmm, märker att jag har en del att fundera på innan jag fortsätter ställa dumma frågor

Citat:
Jag tolkar din fråga som att du köper en aktie som du inser kommer gå bra i framtiden, i så fall ska du självklart inte sälja förrän den har 'gått bra'.
Har du kompenserat för courtage?

Dras inte courtaget separat? Det stod att jag köpt på en kurs som låg 1 krona över den jag fyllde i, tänkte bara om det fanns någon plus/minus-regel jag inte känner till. Om courtaget läggs på priset per aktie så stämmer det nog.
2012-07-02, 22:01
  #17212
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Ditt GAV (Genomsnittliga AnskaffningsVärde) räknas i slutet av dagen upp med courtage/antal aktier. Om du har köpt 100 aktier och har ett courtage på 99 så blir ditt GAV ungefär 1 kr högre. Om du har köpt 9 aktier och har ett courtage på 9 kr så blir ditt GAV exakt 1 kr högre.

Klart som korvspad?

Yes box! Tackar.
2012-07-02, 22:03
  #17213
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Lifelover: och antagligen har du valt en onödigt dyr prisplan.

(Avanza premium från 99 kr, Avanza bas från 39 kr, Avanza mini från 9 kr.)

Det har jag nog verkligen gjort. Sitter på mitt swedbank-konto med 99 kr i courtage. Antar att hela idéen jag fick med att påbörja min aktiekarriär kommer bli en dyr läxa
2012-07-02, 22:28
  #17214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Ja, det var väl lite så mina tankegångar gick, att de har möjlighet att växa över tid. Dock är jag fortfarande osäker på när det skulle vara rätt läge att sälja om den väl går med vinst. Bara att ha is i magen och låta den flänga upp och ner, eller sälja vid 3 kronors uppgång, det är för mig ett mörker.

Lucara tänkte jag behålla åtminstone till augusti för att se om de lyckas sälja något.

Så om man sitter på en aktie i flera år är det i förhoppning att den ökar gentemot inköpspriset? Om man märker av denna ökning relativt tidigt, utan större motivation, är det läge att sälja?


Förhoppningsaktier som Lucara är bra att sitta länge med,, dom brukar vara volatila som fan så om man råkar köpa vid fel tillfälle och den sjunker kan man få vänta nått halvår eller år så kan kursen vara det dubbla eller iallafall högre med lite flyt! så engentligen är det timeingen som avgör. Sälj vid bra nyheter, köp vid dåliga!
2012-07-02, 22:29
  #17215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Det har jag nog verkligen gjort. Sitter på mitt swedbank-konto med 99 kr i courtage. Antar att hela idéen jag fick med att påbörja min aktiekarriär kommer bli en dyr läxa
Ok, nej ditt GAV ändras mot slutet av dagen och blir inkl. courtageavgifter.

Varför det är så vet jag inte riktigt men jag skulle gissa att det är för att göra det lätt att se den faktiska utvecklingen och att deklararera (dina omkostnader för handeln är inte en del av din vinst så du skattar inte för vinst du hade fått före avgifterna för handeln.)

Så på det viset är det bara att slänga in siffrorna direkt i deklarationen istället för att sitta och räkna själv och hålla koll på antalet köp och olika courtageavgifter osv.


Beror väl på hur du handlar. Byt bank / handla på en annan. Antagligen kan du flytta över ditt gamla innehav till den nya banken.

Ju mindre du handlar desto mindre handelsavgifter betalar du ju till bankerna såklart.

Jag kan säkert ge dig några tips på rätt rak arm som säkert kan spara ett par tusen eller så om året beroende på hur du gör nu så får det väl väga upp nybörjarmisstagen
2012-07-02, 22:46
  #17216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Mja, jag menar... jag vettetusan vad jag menade. Frågan som den är ställd är ju rent pinsam. Jag undrade nog vad man bör känna sig nöjd med efter 6 månader, 1 år, 5 år, 10 år t.ex.
Du ställer frågor som är väldigt svåra att ge generella svar på...Som sagt handlar det om olika variabler t.ex. hur hög risk aktien har. Över lång tid är det väldigt svårt att upprätthålla en god årlig avkastning, du måste upp i 2-3% bara för att klara inflationen, som referens kan sägas att Warren Buffets företag har klarat strax över 20% årlig avkastning i 40år - vilket är ett slags drömscenario...Många räknar på runt 5% per år, vilket på t.ex. 5år ger runt 27% avkastning exl avgifter och skatt, på 10år blir det 63%.
Citat:
Jag resonerade nog som så, att om man märker att aktien har ökat med 30% (vilket jag gissat är skapligt), utan att det finns någon vettig förklaring (ingen nyhet eller rapport som står bakom), bör man sälja? Nu kanske detta inte händer, men det är jag är ute efter är väl att man ska sluta på topp om man spelar poker, gäller samma självbehärskning med aktier eller är det bara att ha kvar dem tills man får "en riktig" anledning att sälja? Hmm, märker att jag har en del att fundera på innan jag fortsätter ställa dumma frågor
Hade exakt samma typ av frågor när jag började intressera mig för värdepapper för några år sedan...

Om ett ganska litet företag som du äger aktier i rusar med 30% på ett par dagar utan någon som helst förklaring kan det bero på olika saker, bland annat kan det handla om insiderhandel, insiders är de som sitter i 'maktpositioner' när det gäller information som ligger utanför marknaden (t.ex. en högt uppsatt chef i ett företag som vet hur bra det går för bolaget, och därmed vet ungefär hur nästa rapport kommer se ut). När information läcker ut kan vissa av dessa inte hålla sina fingrar från kakburken och köper efter hur informationen ser ut. Som exempel stoppades en aktie (tror det var Metro på smallcap) efter att uppköpsrykten nådde kapitalstarka spekulanter som köpte aktier så kursen rusade x antal procent - trots att inga officiella nyheter fanns.

Om det nu var insiderhandel som fick kursen att rusa kan det gå åt båda håll efteråt, väldigt svårt att svara på, men man ska alltid vara nöjd om man kortsiktigt kan göra 30% avkastning om jag uttrycker mig så.
Citat:
Dras inte courtaget separat? Det stod att jag köpt på en kurs som låg 1 krona över den jag fyllde i, tänkte bara om det fanns någon plus/minus-regel jag inte känner till. Om courtaget läggs på priset per aktie så stämmer det nog.
Courtaget räknas med i ditt GAV...Det är enkelt att räkna på, om ditt GAV hade ökat med 1kr per aktie och du hade 99kr i courtage har du köpt runt 99st aktier...

Citat:
Det har jag nog verkligen gjort. Sitter på mitt swedbank-konto med 99 kr i courtage. Antar att hela idéen jag fick med att påbörja min aktiekarriär kommer bli en dyr läxa
Handlar du med mindre summor kan du spara en slant på lägre courtage, t.ex. 9kr på Avanza mini...

Det är bättre att göra misstag och lära sig 'the hard way' tidigt när man handlar med mindre summor istället för att göra dem när mycket pengar står på spel...
2012-07-03, 00:44
  #17217
Medlem
Har sökt lite högskolor till hösten(heltid) och kommer därmed flytta hemifrån, egen lägenhet eller liknande. Är det någon som vet de högsta studiemedlen man kan få ut? Har läst på CSN att man kan få 699 kr i veckan, men finns det något mer som t.ex. bostadsmedel eller liknande att ansöka?
2012-07-03, 00:58
  #17218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymCAT
Har sökt lite högskolor till hösten(heltid) och kommer därmed flytta hemifrån, egen lägenhet eller liknande. Är det någon som vet de högsta studiemedlen man kan få ut? Har läst på CSN att man kan få 699 kr i veckan, men finns det något mer som t.ex. bostadsmedel eller liknande att ansöka?


Du kan ju välja att ta lånedelen också, då hamnar du på typ 2000 i veckan. Sen kan du ju alltid söka bostadsbidrag om du bor själv också. Tror du kan få 500kr i månaden då. Så typ 9100 att leva på varje månad.

Vill du undvika lån får du väl jobba vid sidan av
2012-07-03, 06:38
  #17219
Medlem
Hur lång tid tog det att få ert CSN-beslut för sommarstudier?
2012-07-03, 07:07
  #17220
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymCAT
Har sökt lite högskolor till hösten(heltid) och kommer därmed flytta hemifrån, egen lägenhet eller liknande. Är det någon som vet de högsta studiemedlen man kan få ut? Har läst på CSN att man kan få 699 kr i veckan, men finns det något mer som t.ex. bostadsmedel eller liknande att ansöka?
Finns en utmärkt plats på csns hemsida som säger hur mycket du kan få, och du har uppenbarligen hittat den. Titta på vad 4 veckor ger.

Ja, du kan oftast söka bostadsbidrag också, men det kräver att du skriver dig på adressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in