Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Mja, jag menar... jag vettetusan vad jag menade. Frågan som den är ställd är ju rent pinsam. Jag undrade nog vad man bör känna sig nöjd med efter 6 månader, 1 år, 5 år, 10 år t.ex.
Du ställer frågor som är väldigt svåra att ge generella svar på...Som sagt handlar det om olika variabler t.ex. hur hög risk aktien har. Över lång tid är det väldigt svårt att upprätthålla en god årlig avkastning, du måste upp i 2-3% bara för att klara inflationen, som referens kan sägas att Warren Buffets företag har klarat strax över 20% årlig avkastning i 40år - vilket är ett slags drömscenario...Många räknar på runt 5% per år, vilket på t.ex. 5år ger runt 27% avkastning exl avgifter och skatt, på 10år blir det 63%.
Citat:
Jag resonerade nog som så, att om man märker att aktien har ökat med 30% (vilket jag gissat är skapligt), utan att det finns någon vettig förklaring (ingen nyhet eller rapport som står bakom), bör man sälja? Nu kanske detta inte händer, men det är jag är ute efter är väl att man ska sluta på topp om man spelar poker, gäller samma självbehärskning med aktier eller är det bara att ha kvar dem tills man får "en riktig" anledning att sälja? Hmm, märker att jag har en del att fundera på innan jag fortsätter ställa dumma frågor
Hade exakt samma typ av frågor när jag började intressera mig för värdepapper för några år sedan...
Om ett ganska litet företag som du äger aktier i rusar med 30% på ett par dagar utan någon som helst förklaring kan det bero på olika saker, bland annat kan det handla om insiderhandel, insiders är de som sitter i 'maktpositioner' när det gäller information som ligger utanför marknaden (t.ex. en högt uppsatt chef i ett företag som vet hur bra det går för bolaget, och därmed vet ungefär hur nästa rapport kommer se ut). När information läcker ut kan vissa av dessa inte hålla sina fingrar från kakburken och köper efter hur informationen ser ut. Som exempel stoppades en aktie (tror det var Metro på smallcap) efter att uppköpsrykten nådde kapitalstarka spekulanter som köpte aktier så kursen rusade x antal procent - trots att inga officiella nyheter fanns.
Om det nu var insiderhandel som fick kursen att rusa kan det gå åt båda håll efteråt, väldigt svårt att svara på, men man ska alltid vara nöjd om man kortsiktigt kan göra 30% avkastning om jag uttrycker mig så.
Citat:
Dras inte courtaget separat? Det stod att jag köpt på en kurs som låg 1 krona över den jag fyllde i, tänkte bara om det fanns någon plus/minus-regel jag inte känner till. Om courtaget läggs på priset per aktie så stämmer det nog.
Courtaget räknas med i ditt GAV...Det är enkelt att räkna på, om ditt GAV hade ökat med 1kr per aktie och du hade 99kr i courtage har du köpt runt 99st aktier...
Citat:
Det har jag nog verkligen gjort. Sitter på mitt swedbank-konto med 99 kr i courtage. Antar att hela idéen jag fick med att påbörja min aktiekarriär kommer bli en dyr läxa
Handlar du med mindre summor kan du spara en slant på lägre courtage, t.ex. 9kr på Avanza mini...
Det är bättre att göra misstag och lära sig 'the hard way' tidigt när man handlar med mindre summor istället för att göra dem när mycket pengar står på spel...