Citat:
CSNs varningsklockor för bidragsfuskare ringer först när det är tal om återkrav, du har fått pengar du inte har rätt till. Men du får läsa kurser och misslyckas på dem, CSN har ju till och med en gräns på att du får misslyckas med 25 % av dina kurser med studiemedel när du studerar. Det du beskriver är inte bra, och kan också beskrivas som fusk. Du har tagit emot pengar för en kurs du inte ens försökt klara. Men det kan inte CSN se. Underkända betyg rapporteras inte in till betygsdatabaserna, så csn kan bara se att du inte klarat kurserna. Jag personligen har problem med det systemet, för det krävs verkligen inte mycket för att registrera sig på några extra kurser och kunna ta ut studiemedel, men nu är det som det är.
Ursprungligen postat av theIron
Just nu sitter jag med alldeles för lite poäng, men som det ser ut just nu kommer dessa poäng att vara fixade till slutet av sommaren vilket fungerar rent ekonomiskt för mig då jag inte har tänkt att studera i höst. Tar igen dessa poäng med hjälp av nya kurser samt lite rester.
Min fråga är följande: Vissa av kurserna jag inte har klarat examinerades jag aldrig i, dvs, jag gick på föreläsningarna/seminarierna, men lämnade exempelvis inte in en av hemtentorna eller gick på en av tentorna, detta då jag visste att jag inte skulle bli godkänd i vilket fall som. Nu när jag har läst igenom tråden ser jag en hel del info om bidragsfusk och kan inte låta bli att få en klump i magen; kan csn få för sig att det är vad jag har gjort när inte har medverkat i examinationerna (trots att jag har deltagit under resterande), eller kommer de inte att bry sig när jag väl fått ihop poängen?
Ifall de nu skulle anse detta vara bidragsfusk, kan jag på något sätt påvisa min närvaro (eller helt enkelt springa förbi en omtenta och få minst U) på de kurser jag faktiskt har närvarat på men inte klarat av?
Jag har alltid haft uppfattningen att så länge man tar sina poäng så skiter CSN i resterande kurser; hur ligger det till?
Min fråga är följande: Vissa av kurserna jag inte har klarat examinerades jag aldrig i, dvs, jag gick på föreläsningarna/seminarierna, men lämnade exempelvis inte in en av hemtentorna eller gick på en av tentorna, detta då jag visste att jag inte skulle bli godkänd i vilket fall som. Nu när jag har läst igenom tråden ser jag en hel del info om bidragsfusk och kan inte låta bli att få en klump i magen; kan csn få för sig att det är vad jag har gjort när inte har medverkat i examinationerna (trots att jag har deltagit under resterande), eller kommer de inte att bry sig när jag väl fått ihop poängen?
Ifall de nu skulle anse detta vara bidragsfusk, kan jag på något sätt påvisa min närvaro (eller helt enkelt springa förbi en omtenta och få minst U) på de kurser jag faktiskt har närvarat på men inte klarat av?
Jag har alltid haft uppfattningen att så länge man tar sina poäng så skiter CSN i resterande kurser; hur ligger det till?
Du har inget att oroa dig för.