2012-06-30, 10:33
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theIron
Just nu sitter jag med alldeles för lite poäng, men som det ser ut just nu kommer dessa poäng att vara fixade till slutet av sommaren vilket fungerar rent ekonomiskt för mig då jag inte har tänkt att studera i höst. Tar igen dessa poäng med hjälp av nya kurser samt lite rester.

Min fråga är följande: Vissa av kurserna jag inte har klarat examinerades jag aldrig i, dvs, jag gick på föreläsningarna/seminarierna, men lämnade exempelvis inte in en av hemtentorna eller gick på en av tentorna, detta då jag visste att jag inte skulle bli godkänd i vilket fall som. Nu när jag har läst igenom tråden ser jag en hel del info om bidragsfusk och kan inte låta bli att få en klump i magen; kan csn få för sig att det är vad jag har gjort när inte har medverkat i examinationerna (trots att jag har deltagit under resterande), eller kommer de inte att bry sig när jag väl fått ihop poängen?

Ifall de nu skulle anse detta vara bidragsfusk, kan jag på något sätt påvisa min närvaro (eller helt enkelt springa förbi en omtenta och få minst U) på de kurser jag faktiskt har närvarat på men inte klarat av?

Jag har alltid haft uppfattningen att så länge man tar sina poäng så skiter CSN i resterande kurser; hur ligger det till?
CSNs varningsklockor för bidragsfuskare ringer först när det är tal om återkrav, du har fått pengar du inte har rätt till. Men du får läsa kurser och misslyckas på dem, CSN har ju till och med en gräns på att du får misslyckas med 25 % av dina kurser med studiemedel när du studerar. Det du beskriver är inte bra, och kan också beskrivas som fusk. Du har tagit emot pengar för en kurs du inte ens försökt klara. Men det kan inte CSN se. Underkända betyg rapporteras inte in till betygsdatabaserna, så csn kan bara se att du inte klarat kurserna. Jag personligen har problem med det systemet, för det krävs verkligen inte mycket för att registrera sig på några extra kurser och kunna ta ut studiemedel, men nu är det som det är.

Du har inget att oroa dig för.
2012-06-30, 13:03
Medlem
WarrenLivermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
bump
jag tror mig ha sett någon sådan funktion på någon affärssida kika runt på dom vanliga, ex veckansaff... affärsvä.. etc
2012-06-30, 14:03
Medlem
Bimboankans avatar
Någon som kanske tror på "Eurocon Consulting" lite nyfiken på era åsikter.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=236200
2012-06-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
CSNs varningsklockor för bidragsfuskare ringer först när det är tal om återkrav, du har fått pengar du inte har rätt till. Men du får läsa kurser och misslyckas på dem, CSN har ju till och med en gräns på att du får misslyckas med 25 % av dina kurser med studiemedel när du studerar. Det du beskriver är inte bra, och kan också beskrivas som fusk. Du har tagit emot pengar för en kurs du inte ens försökt klara. Men det kan inte CSN se. Underkända betyg rapporteras inte in till betygsdatabaserna, så csn kan bara se att du inte klarat kurserna. Jag personligen har problem med det systemet, för det krävs verkligen inte mycket för att registrera sig på några extra kurser och kunna ta ut studiemedel, men nu är det som det är.

Du har inget att oroa dig för.

Jag har för mig att någon kurs har rapporterats in som underkänd i LADOK. Olika skolor har kanske olika regler?
2012-07-01, 22:09
Medlem
Lifelovers avatar
Hej!

Är den huvudsakliga tanken att ha kvar aktierna i minst några månader eller är det vanligt att behålla dem någon vecka för att sedan sälja? Jag är alltså osäker på vad man normalt brukar ha för mål. Ta fallet Africa Oil Corp. Hur skulle en van aktiesparare som köpte aktier i företaget innan den ofantliga ökningen ha agerat (förutsatt att man då inte visste vad som skulle hända i framtiden)? Hur bör man tänka nu? Pratar vi sparande på sikt i det företaget, eller en mycket kortare period?

Sorry om det blev lite rörigt, jag har svårt att formulera mig ikväll märker jag..
2012-07-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Hej!

Är den huvudsakliga tanken att ha kvar aktierna i minst några månader eller är det vanligt att behålla dem någon vecka för att sedan sälja? Jag är alltså osäker på vad man normalt brukar ha för mål. Ta fallet Africa Oil Corp. Hur skulle en van aktiesparare som köpte aktier i företaget innan den ofantliga ökningen ha agerat (förutsatt att man då inte visste vad som skulle hända i framtiden)? Hur bör man tänka nu? Pratar vi sparande på sikt i det företaget, eller en mycket kortare period?

Sorry om det blev lite rörigt, jag har svårt att formulera mig ikväll märker jag..
Beror ju helt på typ av aktie/syfte osv, det är helt omöjligt att svar generellt på en sådan fråga. Men om vi tar en högrisk aktie som AOI som är väldigt volatil relativt större bolag så handlar det ju självklart om hur det går. Man måste ju analysera allt, varför ett litet bolag går 500% på ett par månader - har man fått en stororder som sträcker sig över 10år så kanske uppgången är ganska rättfärdigad och stabil, i AOIs fall handlar det om ren spekulation, löften, förhoppningar och provborrningar - finns antagligen en del bakom men man producerar noll - med denna bakgrunden skulle jag aldrig våga ta en lång position om jag hade legat 100-500%...

Hade det däremot t.ex. handlat om ett producerande företag som skrivit kontrakt på ökad produktion är det en helt annan sak. Men det är ju som sagt omöjligt att ge ett svar på frågan, finns så många okända variabler, det handlar också mycket om vilken känsla man har för företaget, tror du på företaget och är villig att satsa pengarna ska du ju inte sälja av för fort.

Följer själv en halvlinjär regel om ju högre risk desto kortare horisont. En sak att tänka på när man handlar med aktier är att risk/reward ofta 'tar ut varandra' statistiskt sett.
2012-07-02, 00:12
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Beror ju helt på typ av aktie/syfte osv, det är helt omöjligt att svar generellt på en sådan fråga. Men om vi tar en högrisk aktie som AOI som är väldigt volatil relativt större bolag så handlar det ju självklart om hur det går. Man måste ju analysera allt, varför ett litet bolag går 500% på ett par månader - har man fått en stororder som sträcker sig över 10år så kanske uppgången är ganska rättfärdigad och stabil, i AOIs fall handlar det om ren spekulation, löften, förhoppningar och provborrningar - finns antagligen en del bakom men man producerar noll - med denna bakgrunden skulle jag aldrig våga ta en lång position om jag hade legat 100-500%...

Hade det däremot t.ex. handlat om ett producerande företag som skrivit kontrakt på ökad produktion är det en helt annan sak. Men det är ju som sagt omöjligt att ge ett svar på frågan, finns så många okända variabler, det handlar också mycket om vilken känsla man har för företaget, tror du på företaget och är villig att satsa pengarna ska du ju inte sälja av för fort.

Följer själv en halvlinjär regel om ju högre risk desto kortare horisont. En sak att tänka på när man handlar med aktier är att risk/reward ofta 'tar ut varandra' statistiskt sett.

Tack för ett bra svar! Följdfråga:

Minns att jag fick fylla i under hur lång period jag har tänkt att behålla aktierna (eller något dylikt), man binder väl inte upp dem på något sätt? Man kan väl sälja när man behagar?

Placerade nyligen en order på Jay's (hörlurar) och en på Lucara Diamonds Corp (bara för att), den senare misstänker jag att man lär sälja om man märker av en uppgång från ca 5 kr till kanske 7-8 som den har legat tidigare. Jay's däremot känns som en mer långsiktig aktie. Tänker jag galet?

Ny fråga!

Om kursen går upp på aktier jag äger, gynnar det mig på något sätt, mer än när jag säljer dem?
2012-07-02, 00:41
Medlem
Citat:
Minns att jag fick fylla i under hur lång period jag har tänkt att behålla aktierna (eller något dylikt), man binder väl inte upp dem på något sätt? Man kan väl sälja när man behagar?
Beror på vad det är för konto du har valt, är det ett vanligt aktiesparkonto är svaret nej - du kan sälja/köpa/ta ut/sätta in pengar som du vill.
Citat:
Placerade nyligen en order på Jay's (hörlurar) och en på Lucara Diamonds Corp (bara för att), den senare misstänker jag att man lär sälja om man märker av en uppgång från ca 5 kr till kanske 7-8 som den har legat tidigare. Jay's däremot känns som en mer långsiktig aktie. Tänker jag galet?
Förstår att du söker ett annat svar men...Det är helt omöjligt för mig att sia om du gör rätt eller inte, att man tänker rätt kan man förstås ge ett svar på men jag hittar inte speciellt mycket motivation till dina beslut.
Tror du att Jays kommer kunna ta sig upp på produktionsnivåer som kan rättfärdiga den höga kursen gör du rätt, det har varit mycket spekulation och hype kring Jays aktie de två senaste kvartalen, tror du att de kan växa organiskt långsiktigt är det bara att köra på. Lucara är en annan femma, här är det många frågetecken ur min synvinkel och någon raket är det sannolikt inte tal om, att hitta tillbaka efter en tillfällig svacka är dock betydligt mer troligt, men glöm inte 2-3kr upp likväl kan vara 2-3kr ner...

Mycket av det jag skriver är självklart men det är svårt att ge andra svar på dessa premisser.
Citat:
Om kursen går upp på aktier jag äger, gynnar det mig på något sätt, mer än när jag säljer dem?
Är inte säker på om jag tolkar din fråga rätt men nej, du gynnas inte på något sätt tills dess att du säljer av dina aktier på en förhoppningsvis ökad kurs.
2012-07-02, 00:45
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Någon som kanske tror på "Eurocon Consulting" lite nyfiken på era åsikter.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=236200

Bump
2012-07-02, 19:30
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl

Ja, det var väl lite så mina tankegångar gick, att de har möjlighet att växa över tid. Dock är jag fortfarande osäker på när det skulle vara rätt läge att sälja om den väl går med vinst. Bara att ha is i magen och låta den flänga upp och ner, eller sälja vid 3 kronors uppgång, det är för mig ett mörker.

Lucara tänkte jag behålla åtminstone till augusti för att se om de lyckas sälja något.

Så om man sitter på en aktie i flera år är det i förhoppning att den ökar gentemot inköpspriset? Om man märker av denna ökning relativt tidigt, utan större motivation, är det läge att sälja?
2012-07-02, 19:32
Medlem
Lifelovers avatar
Valde nyss att lägga en order på en viss kurs, men märker senare att jag köpt för ca 1 krona mer per aktie. Hur kommer det sig?
2012-07-02, 19:59
Medlem
Citat:
Så om man sitter på en aktie i flera år är det i förhoppning att den ökar gentemot inköpspriset?
Självfallet.
Citat:
Om man märker av denna ökning relativt tidigt, utan större motivation, är det läge att sälja?
Förstår inte riktigt vad du menar, oftast ökar en aktie långsamt, alltså ska man behålla den länge om man vill ha någon betydande vinst.

Jag tolkar din fråga som att du köper en aktie som du inser kommer gå bra i framtiden, i så fall ska du självklart inte sälja förrän den har 'gått bra'.
Citat:
Valde nyss att lägga en order på en viss kurs, men märker senare att jag köpt för ca 1 krona mer per aktie. Hur kommer det sig?
Har du kompenserat för courtage?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in