2012-06-25, 18:28
Medlem
Så, då hade man tänkt börja att lite smått handla med aktier. Har inte gjort detta tidigare så hade tänkt fråga hur jag bör börja.

Som bakgrundsinformation kan sägas att jag läst ekonomikurser på universitet om 70hp (fek a + nek a + strökurser). Goda resultat som följd så en del baskunskaper om ekonomin som helhet besitter jag åtminstone. Men om aktiehandel mer specifikt är kunskapsnivån lägre.

Jag har sökt på forumet och hittat lite blandade trådar om att börja. Det mest frekvent förekommande tipset är att läsa in sig. Men frågan är vad jag ska läsa ? Tradingguiden var ett bokförslag som ständigt ploppande upp och den verkade även ha goda vitsord från flera bedömare varför jag troligtvis börjar med denna. Men sen då?

Om det är av vikt för er att veta när ni ger tips på material att läsa in och annat matnyttigt inför min start så kan jag säga att jag inte tänkt handla på daglig basis utan tänker lite mer långsiktigt. Min tanke är att var innehav behålls i minst 1 år eller så. Antagligen mer. Hade inte heller tänkt syssla med terminer, optioner etc. utan enbart aktier (som det känns just nu).

Så hur ska jag börja? Vad läsa? Ser gärna att jag kan komma igång med handel till hösten. Är det för lite tid för inläsning?

Till Mod: vet inte om mitt inlägg var värd en trådstart eller ej. Då det fanns liknande trådar (om 2-4 sidor svar styck) börjar jag så här och får se om jag får några relevanta svar.
2012-06-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Om man gjor förlust ett år och sedan gör vinster en två år senare så kan man väl inte kvitta vinsten mot tidigare förlusten?
Nej.

Men jag undrar om man kunde handla på något sätt som gör att man skjuter upp det hela.

Multikulturisten: Jag tror att din fråga passar bra här men jag har inga svar på din fråga. Jag vet inte om jag tycker att det behövs några böcker. Handla och sälja kan väl vem som helst och andra delar av marknaden är ju påläst på den information som finns tillgänglig.
Senast redigerad av aliquis 2012-06-25 kl. 20:47.
2012-06-25, 20:49
Medlem
Så jag blev nekad studiemedel av CSN pågrund av att jag saknar 18hp. Jag skrev orsak som var depression/sociala fobier osv men fick avslag ändå. CSN bad mig återkomma med läkarintyg men jag vet inte om det är värt att skaffa det (hur man nu gör det) när man läser om alla nekanden i den här tråden.

Eller har någon lyckats fått CSN nyligen?
2012-06-25, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mezooo1990
Kan man läsa basår/bastermin trots att man har klarat matte E,fysik B,biologi B och kemi B ?

Jag tror man kan det fast du kommer få läsa om vissa kurser, tyvärr :-/

Förresten, någon som gått basår på KTH i Södertälje? Åsikter?
2012-06-25, 21:19
Medlem
Jag läste Ma C distans på basår, klarade dock inte detta utan klarade endast 2 / 4 prov. tror ni det finns någon chans att det går att få ut några hp från dessa prov ? Kursen i helhet ligger på 8hp och då borde det väl vara möjligt att få ut mellan 2-4 hp eftersom kursen är uppdelad på 4 prov ?

om någon vet så är jag väldigt tacksam för svar
2012-06-25, 21:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thrillhouse
Så jag blev nekad studiemedel av CSN pågrund av att jag saknar 18hp. Jag skrev orsak som var depression/sociala fobier osv men fick avslag ändå. CSN bad mig återkomma med läkarintyg men jag vet inte om det är värt att skaffa det (hur man nu gör det) när man läser om alla nekanden i den här tråden.

Eller har någon lyckats fått CSN nyligen?

CSN är inte som en liten hemlig svart låda där man inte vet vad de sysslar med. Tvärtom är de väldigt förutsägbara. Du måste ha intyg för att bli beviljad undantag. Har du ett läkarintyg som säger att du har varit deprimerad under perioden och att intyget även säger att detta påverkat ditt studieresultat med 18 hp, så kommer du bli beviljad ett undantag (intyget måste säga att personen har x vilket har lett till studieresultat y. CSN får inte gissa att det kanske har lett till det studieresultatet, så även om du har intyg på depression måste du ha intyg på att depressionen påverkat dina studier). CSN kan och får inte bevilja undantag utan ett intyg.

Det kan vara svårt att ordna intyg i efterhand, så du kan behöva studera 18 hp utan studiemedel helt enkelt, tills du är ikapp med CSN. I vuxenvärlden brukar man sjukskriva sig när man blir sjuk, annars lär man nog tappa sitt jobb.
Senast redigerad av karamella 2012-06-25 kl. 21:42.
2012-06-25, 22:18
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Så, då hade man tänkt börja att lite smått handla med aktier. Har inte gjort detta tidigare så hade tänkt fråga hur jag bör börja.

Som bakgrundsinformation kan sägas att jag läst ekonomikurser på universitet om 70hp (fek a + nek a + strökurser). Goda resultat som följd så en del baskunskaper om ekonomin som helhet besitter jag åtminstone. Men om aktiehandel mer specifikt är kunskapsnivån lägre.

Den första frågan du bör ställa dig är varför du vill börja handla aktier.

Av någon anledning ingår det inte på de flesta ekonomutbildningar men faktum är att aktier är bland den svåraste tillgångsklassen att handla.

Den har under de flesta perioder sämre riskjusterad avkastning än obligationer om man ser det som buy and hold.

Det enda sättet att tjäna pengar på aktier är att vara extremt långsiktig (30+) eller extremt kortsiktigt (vilket kräver informationsövertag). Skulle säga att den enda chansen en småsparare har är i att läsa in sig i småbolag och hitta något som man kan kalla arbitrage. Någon värdepunkt som man tror marknaden missbedömt.

I princip samtliga aktier på OMX30 följs av minst 10-30 analytiker som har direkt access till bolagsledning, bolagets kunder, bolaget underleverantörer och känner till branschen som bolaget befinner sig i mycket väl. Det är osannolikt att man kommer kunna slå de på värdering.

Varje OMX30 bolag följs också av minst 10 datorer som är kraftigare än din dator, har direkt access till börsen, har direkt access till dark-pools och kan försöker utnytjna varje givet mönster. Att försöka handla på rena handelsmönster är som att spela schack mot en superdator.

Steg 1 när man ska handla aktier är att avgöra hur man vill tjäna pengar. Har man ett informationsövertag inom någon del av marknaden som man kan utnytja? Har man hittat någon anomali som man har goda skäl att tro att få andra funnit? Eller kommer man vara en långsiktig investerare som inte rör pengarna på 30 år?
2012-06-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maclovin
Jag läste Ma C distans på basår, klarade dock inte detta utan klarade endast 2 / 4 prov. tror ni det finns någon chans att det går att få ut några hp från dessa prov ? Kursen i helhet ligger på 8hp och då borde det väl vara möjligt att få ut mellan 2-4 hp eftersom kursen är uppdelad på 4 prov ?

om någon vet så är jag väldigt tacksam för svar

Omöjligt att veta, ring till kursansvarige. Vet inte ifall jag fått det om bakfoten men har för mig att alla obligatoriska och slutförda moment i en kurs vilka också blivit godkända skall resultera i HP, däremot kan det vara från lärosäte till lärosäte huruvida poängen rapporteras in först när allt är klart eller ifall det görs kontinuerligt.

Som sagt, ring och fråga.
2012-06-25, 23:39
Medlem
glöm inte köpa böcker inför basåret på typ blocket.se innan plugget börjar för begagnade böcker går åt som smör sen och kårbokhandeln tar ju ockerpriser finns en del som säljer redan nu.. Minns på KTH när jag läste första året civ ing och mekanikbokskaoset urartade
2012-06-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
CSN är inte som en liten hemlig svart låda där man inte vet vad de sysslar med. Tvärtom är de väldigt förutsägbara. Du måste ha intyg för att bli beviljad undantag. Har du ett läkarintyg som säger att du har varit deprimerad under perioden och att intyget även säger att detta påverkat ditt studieresultat med 18 hp, så kommer du bli beviljad ett undantag (intyget måste säga att personen har x vilket har lett till studieresultat y. CSN får inte gissa att det kanske har lett till det studieresultatet, så även om du har intyg på depression måste du ha intyg på att depressionen påverkat dina studier). CSN kan och får inte bevilja undantag utan ett intyg.

Det kan vara svårt att ordna intyg i efterhand, så du kan behöva studera 18 hp utan studiemedel helt enkelt, tills du är ikapp med CSN. I vuxenvärlden brukar man sjukskriva sig när man blir sjuk, annars lär man nog tappa sitt jobb.
Jao, i efterhand kan man tycka att jag borde anmält mig sjuk eller något.

Jag får väl trampa iväg till vårdcentralen och ta mig ett snack med en psykolog då.
2012-06-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ffk
glöm inte köpa böcker inför basåret på typ blocket.se innan plugget börjar för begagnade böcker går åt som smör sen och kårbokhandeln tar ju ockerpriser finns en del som säljer redan nu.. Minns på KTH när jag läste första året civ ing och mekanikbokskaoset urartade

tråkiga är ju att man inte kan köpa förs den 12:e juli då man vet vilken skola man kommit in på
2012-06-26, 11:15
Medlem
D3adMau5s avatar
Nu när di.se layout är helt förstörd vad finns det för annan bra svensk ekonomi tidning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in