2012-06-26, 11:47
Medlem
Salames avatar
Nu när man ska plugga till hösten; När och hur kommer första CSN inbetalningen? Skulle man kunna betala hyran i slutet av augusti om man flyttar ut just då i månadsskiftet eller kommer betalningen senare or what? Tacksam för svar!
2012-06-26, 12:17
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adMau5
Nu när di.se layout är helt förstörd vad finns det för annan bra svensk ekonomi tidning?
jag blev glad när de sa att det skulle komma "nya funktioner" men den blev ju bara ful..
man får väl vänja sig.
2012-06-26, 13:50
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezooo1990
Kan man läsa basår/bastermin trots att man har klarat matte E,fysik B,biologi B och kemi B ?

På Chalmers kan man det, men du måste läsa om alla kurser igen för att få en garantiplats. Vet ett par som gör det för att få en extra chans på programmen som är svåra att komma in på.
2012-06-26, 14:19
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salame
Nu när man ska plugga till hösten; När och hur kommer första CSN inbetalningen? Skulle man kunna betala hyran i slutet av augusti om man flyttar ut just då i månadsskiftet eller kommer betalningen senare or what? Tacksam för svar!

Du påbörjar studierna -> Du studieförsäkrar -> Du väntar några dagar. Du bör alltså få första utbetalningen ~en vecka in i september. Sen får du nästa 25 september.
2012-06-26, 16:22
Medlem
Hur troligt är det att CSN nekar mig studiemedel om jag samlat ihop 36 hp under mitt första år som kräver 37 hp / 60 ?

jag hoppade av min utbildning och läste sedan strökurser för att fortfarande få csn för att ha råd med hyra och sånt. Men nu har jag kommit in på en ny utbildning och behöver då studiemedel nu direkt till hösten och har inte råd att vänta med det tills jag lyckats samla ihop 1 HP för att fylla kvoten 37 hp

Ursäkta om det blev rörigt men jag måste verkligen få svar på detta.
2012-06-26, 18:08
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du påbörjar studierna -> Du studieförsäkrar -> Du väntar några dagar. Du bör alltså få första utbetalningen ~en vecka in i september. Sen får du nästa 25 september.
Det är ju i och för sig ganska illa, att man kan skicka in en studieförsäkran först sju dagar före studiestart. Detta resulterar ju i att det blir väldigt tight med septemberhyran, om man inte har sparat pengar från våren, alternativt arbetat under sommaren. För det är ju tiomånaders-hyra, så man får lägga ut 3 200 kronor för augustihyran, sen 3 200 för septemberhyran, innan studiemedlen droppar in.
2012-06-26, 18:25
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Tips på så lätta sommarkurser som möjligt för att få CSN..

Hej!
Precis som rubriken lyder skulle jag vilja ha tips på de lättaste sommarkurserna som går att anmäla sig till och läsa via distans?

Jag har redan läst sommarmattekurserna på 7,5 hp på både math.se (stockholms universitet & kth) samt sommarmatte.se (chalmers) till hälften.
Jag skulle nämligen vilja dra in lite extra cash under sommaren genom att läsa några så lätta kurser som möjligt! Jag vill se till att klara de flesta av de nödvändiga poängen då jag inte vill att det ska påverka mitt "vanliga lån" som jag tar när jag läser min heltidsutbildning under HT och VT.

Har ni några tips?
Tack!
2012-06-26, 18:27
Medlem
Erikons avatar
ta ett ämmne du känner dig säker i, ibland finns det CSN kurser på sådant som är ens intresse.
2012-06-26, 18:32
Medlem
Ge också gärna tips på vart man kan söka dessa lätta kurser, otroligt uppskattande om de inte heller kräver Ma C
2012-06-26, 18:36
Medlem
Erikons avatar
Universitet, komvux, högskolor, etc..
2012-06-26, 18:50
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Det ska gärna vara något konkret, och det ska gå att göra en sen anmälan till så man kan sätta igång nu direkt!
2012-06-26, 18:52
Medlem
Aliguis: Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Den första frågan du bör ställa sig är varför du vill börja handla med aktier.
Det enda sättet att tjäna pengar på aktier är att vara extremt långsiktig (30+) eller extremt kortsiktigt (vilket kräver informationsövertag). Skulle säga att den enda chansen en småsparare har är i att läsa in sig i småbolag och hitta något som man kan kalla arbitrage. Någon värdepunkt som man tror marknaden missbedömt.

Bra synpunkter, även om jag kanske tyckte de kändes lite väl pessimistiska stundtals (men du har en klar poäng, alltjämnt).

Jag vill handla med aktier av två anledningar:
1. Ganska intresserad av ekonomi (studerar det bland annat) och tycker att det är något kittlande med aktiehandel.
2. Som en sparform. Ser mig inte som någon daytrader, som sagt, utan som en småsparare som sparar relativt långsiktigt.

Den strategi jag uppmålat för mig själv i mitt medvetande var att handla med aktier på OMXS30, detta då de i regel känns stabila och lätt att få tillgång till info. Detta torde väl även vara bolag med ett större allmänintresse vilket gör att man på ett lättillgängligt sätt kan ta del av andras (experter såväl som småsparare) tankar kring specifika aktier (företag). Min grundtanke var att försöka köpa in mig på relativt billigare nivåer (gärna pricka lågkonjunkturer) och sedan hålla på innehavet (ev. försöka sälja av mitt i högkonjunkturen när börsen peakar). Så i korta drag; försöka köpa billigt för sparande på längre sikt. Ett exempel på sådana aktier skulle kunna vara SSAB och HM.

Kom gärna med synpunkter på detta. Det förefaller kanske väldigt idealistiskt och utopiskt för er mer insatta. Kanske lite smått naivt...

Utöver detta har jag en riktigt nybörjarfråga: jag som småsparare bör jag inhandla a- eller b-aktier? Jag har ingen aning även om jag vet skillnaden mellan dessa två. Skulle någon kunna förklara vore det tacksamt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in