Aliguis: Tack för svar.
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Den första frågan du bör ställa sig är varför du vill börja handla med aktier.
Det enda sättet att tjäna pengar på aktier är att vara extremt långsiktig (30+) eller extremt kortsiktigt (vilket kräver informationsövertag). Skulle säga att den enda chansen en småsparare har är i att läsa in sig i småbolag och hitta något som man kan kalla arbitrage. Någon värdepunkt som man tror marknaden missbedömt.
Bra synpunkter, även om jag kanske tyckte de kändes lite väl pessimistiska stundtals (men du har en klar poäng, alltjämnt).
Jag vill handla med aktier av två anledningar:
1. Ganska intresserad av ekonomi (studerar det bland annat) och tycker att det är något kittlande med aktiehandel.
2. Som en sparform. Ser mig inte som någon daytrader, som sagt, utan som en småsparare som sparar relativt långsiktigt.
Den strategi jag uppmålat för mig själv i mitt medvetande var att handla med aktier på OMXS30, detta då de i regel känns stabila och lätt att få tillgång till info. Detta torde väl även vara bolag med ett större allmänintresse vilket gör att man på ett lättillgängligt sätt kan ta del av andras (experter såväl som småsparare) tankar kring specifika aktier (företag). Min grundtanke var att försöka köpa in mig på relativt billigare nivåer (gärna pricka lågkonjunkturer) och sedan hålla på innehavet (ev. försöka sälja av mitt i högkonjunkturen när börsen peakar). Så i korta drag; försöka köpa billigt för sparande på längre sikt. Ett exempel på sådana aktier skulle kunna vara SSAB och HM.
Kom gärna med synpunkter på detta. Det förefaller kanske väldigt idealistiskt och utopiskt för er mer insatta. Kanske lite smått naivt...
Utöver detta har jag en riktigt nybörjarfråga: jag som småsparare bör jag inhandla a- eller b-aktier? Jag har ingen aning även om jag vet skillnaden mellan dessa två. Skulle någon kunna förklara vore det tacksamt.