2012-06-23, 16:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazi
Bra.

Hur många poäng måste jag klara för att få studiemedel igen i framtiden om jag väljer att få ut halvtakt 10 veckor eller heltakt 5 veckor om jag söker studiemedel för en period där jag läser 30 poäng?
Två 50%-veckor motsvarar 1 100%-vecka. 1 100%-vecka är 1.5 HP. Du ska ta minst 75% av poängen du fått studiemedel för. Räkna...
2012-06-23, 17:17
Medlem
Hur fungerar det om jag läser "förberedande kurs i fysik" vecka 31-42 på 42% samt "introduktion till datalogiskt tänkande och programmering" vecka 29-34 på 50%. Kan jag fortfarande få ut studiemed? Jag vet att 50% studietakt krävs för att vara berättigad, men hur fungerar det om man läser olika kurser, kommer jag bara få studiemedel under tiden jag läser programmeringskursen och kommer jag få någonting över huvud taget från fysikkursen?
2012-06-23, 17:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av integraly
Hur fungerar det om jag läser "förberedande kurs i fysik" vecka 31-42 på 42% samt "introduktion till datalogiskt tänkande och programmering" vecka 29-34 på 50%. Kan jag fortfarande få ut studiemed? Jag vet att 50% studietakt krävs för att vara berättigad, men hur fungerar det om man läser olika kurser, kommer jag bara få studiemedel under tiden jag läser programmeringskursen och kommer jag få någonting över huvud taget från fysikkursen?
29-30 kan du få för 50%, 31-34 kan du få för 75%, och 35-42 kan du inte få ut något för du har för låg studietakt. De räknar ihop studietakterna för alla kurser du läser för varje vecka och summan är den procent du kan få ut. Dock endast i alternativen 50, 75 eller 100 procent.
2012-06-24, 14:37
Bannlyst
Har gått basåret och klarat av allt och mina betyg är inskickade, ändå står det obehörig på antagning.se. Någon mer?
2012-06-24, 15:57
Medlem
Entalpi.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh
Har gått basåret och klarat av allt och mina betyg är inskickade, ändå står det obehörig på antagning.se. Någon mer?

Vilken högskola/universitet gick du basåret på?
2012-06-24, 19:39
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Är delägare av 25% i ett aktie/handelsbolag, nu måste jag gå ur detta pga social ekonomi räknar detta som en tillgång och då är jag inte berättigad stöd.

Hur ska jag göra? Det är min fars bolag som jag inte har någon kontakt med.
2012-06-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh

Jag fick olika svar när jag ringde in och pratade med VHS och när jag pratade med antagningsenheten på det universitet jag sökt till. På VHS sa de att jag var tvungen att skicka in en kopia på betyget från basåret och på antagningsenheten på universitetet sa de att jag inte behövde det. Till slut fick jag tag i nån på VHS som knappade lite på en dator i bakgrunden och sen sa att hon hade löst det. Efter det dök det upp "Motsvarandebedömningar" under "Gymnasiala meriter" där basårsbetyget stod med.
Om jag var du hade jag ringt och pratat med VHS för säkerhets skull. Man tycker inte att man skulle behöva göra nåt själv eftersom basåret står med under "Akademiska meriter"
2012-06-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Är delägare av 25% i ett aktie/handelsbolag, nu måste jag gå ur detta pga social ekonomi räknar detta som en tillgång och då är jag inte berättigad stöd.

Hur ska jag göra? Det är min fars bolag som jag inte har någon kontakt med.
Har du kontakt med din far? Äger han 75%? 50% och annat syskon något?

Skit samma. Du kan väl sälja dina andelar till vem som helst men är det familjens bolag känns det ju schysstare att bara skänka tillbaka ditt innehav till din far eller annan släkting.

Vet inte vad soc tycker om det men du här ju ändå inga pengar efteråt isf ..

Edit: Du kan inte få anställning i din fars bolag annars? Ingen utdelning ur det till dig/aktieägarna?
Senast redigerad av aliquis 2012-06-24 kl. 21:21.
2012-06-24, 21:39
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Har du kontakt med din far? Äger han 75%? 50% och annat syskon något?

Skit samma. Du kan väl sälja dina andelar till vem som helst men är det familjens bolag känns det ju schysstare att bara skänka tillbaka ditt innehav till din far eller annan släkting.

Vet inte vad soc tycker om det men du här ju ändå inga pengar efteråt isf ..

Edit: Du kan inte få anställning i din fars bolag annars? Ingen utdelning ur det till dig/aktieägarna?
Ingen kontakt, har bett honom ringa mig fast det har han inte gjort än! Min bror äger 25% också, han är dessutom skyldig mig ca 10k så vet inte riktigt vad jag ska göra.

Soc ser det som en tillgång tydligen, får mer svar imorgon då hon skulle prata med sin chef.

Ingen utdelning nej, bolaget startat 2010/2011 nångång. Och iom att jag fick f-skatt så får jag ingen återbäring förens i december heller.

Hur gör jag för att sälja eller gå ur? Bolagsverket antar jag.
2012-06-24, 22:29
Medlem
Jag vet inte hur man säljer utanför börsen och där finns det ju inte.

Lite trist att soc redan är så involverade för de kanske inte tycker att du "gör rätt" om du ger bort din andel till någon annan men det hade ju antagligen varit trevligast för både dig och din far. Ja, alltså, om du gör det på ett sätt så du någon annan gång kanske kan få tillbaka andelen du hade.

Säljer du din andel kommer ju soc vilja att du lever på de pengarna först. Det är ju därför de är på dig om det för att det kanske finns ett värde där.
2012-06-25, 01:09
Medlem
mezooo1990s avatar
Kan man läsa basår/bastermin trots att man har klarat matte E,fysik B,biologi B och kemi B ?
2012-06-25, 18:12
Medlem
Om man gjor förlust ett år och sedan gör vinster en två år senare så kan man väl inte kvitta vinsten mot tidigare förlusten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in