2012-03-03, 01:18
Medlem
Exonis avatar
Denna frågan har säkert ställts hundratals gånger i denna tråden och dessvärre måste jag fråga er.
Kan absolut inget om aktier, bara att det ger pengar och att man kan förlora.

Nu vill jag börja lära mig mer om aktier om hur man handlar säljer osv.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Allt från grunden till slut och hur man ska handskas med dem olika aktierna.

Skicka PM om ni inte är så glada för att svara i tråden.
Uppskattar alla svar!
2012-03-03, 03:07
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exoni
Denna frågan har säkert ställts hundratals gånger i denna tråden och dessvärre måste jag fråga er.
Kan absolut inget om aktier, bara att det ger pengar och att man kan förlora.

Nu vill jag börja lära mig mer om aktier om hur man handlar säljer osv.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Allt från grunden till slut och hur man ska handskas med dem olika aktierna.

Skicka PM om ni inte är så glada för att svara i tråden.
Uppskattar alla svar!

En bra start är nog om du börjar läsa lite på egen hand och kommer med frågor när dessa dyker upp. Att gå igenom aktiemarknaden/finans från scratch är ganska svårt, även över PM.
2012-03-03, 10:58
Medlem
k4d9s avatar
Vad menas med bull och bear?
2012-03-03, 12:07
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
Vad menas med bull och bear?

Är du bull tror du på uppgång. Är du bear tror du på nedgång. Är marknaden bull går den upp (bullmarket), är marknaden bear går den ned (bearmarket). Ursprunget till orden sägs komma från hur en tjur och en björn agerar i strid.
2012-03-03, 14:40
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Hur funkar utdelning? När blir det klart att det ska bli en utdelning? Hur ofta sker det? Hur länge måste man ha ägt aktien för att få ta del av den?
2012-03-03, 18:05
Medlem
Vad är en aktie?
2012-03-03, 23:09
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Vad är en aktie?

Kombinera den och "vem köper?" och du får:

"Varför kostar det pengar att köpa en aktie?"
2012-03-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Kombinera den och "vem köper?" och du får:

"Varför kostar det pengar att köpa en aktie?"

Jag är imponerad av att ni kan ta er tålamodet att besvara folk i den här tråden, alla frågor kan snabbt besvaras av den där ganska populära sida,..vad vare den hette nu igen?
2012-03-04, 00:07
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Jag är imponerad av att ni kan ta er tålamodet att besvara folk i den här tråden, alla frågor kan snabbt besvaras av den där ganska populära sida,..vad vare den hette nu igen?
http://lmgtfy.com/?q=google

(Roligt att "search", "search for answers" och "search engine" på Google inte länkar Google. De tyckte väl att det verkade lite onödigt kanske. Men jag är dummare än så!)
Senast redigerad av annanmedlem 2012-03-04 kl. 00:09.
2012-03-04, 09:05
Medlem
Hej. Har tagit 14 hp i höstas. Är fortfarande reggad på mitt program (tänker vara det läsåret ut, sen säga upp platsen) men tar inga poäng eller bidrag. Kommer jag bli återbetalningsskyldig? Vad kan jag göra för att förhindra detta och inom vilken tid måste det göras i så fall? Vågar jag ringa csn utan att de börjar gräva i det här för att hitta fel?
2012-03-04, 15:31
Medlem
Misslyckas man att uppnå kraven för senaste studieperioden (säg 0 HP) och söker studiemedel för en ny period kommer CSN visa fingret. Men spelar det någon roll vilka kurser man i så fall tar poäng för i syfte att ta igen studiekravet?

Kortfattat:

X får studiemedel för kurs A,B,C,D (60HP). X misslyckas med samtliga kurser.
X skickar inte inte in en ny ansökan då han vet att han inte kommer få studiemedel för nästa period.

X väljer därför att studera kurs E,F,G,H(60HP).Frågan är om dessa kurser kan kompensera de förlorade poängen för kurs A,B,C,D?
2012-03-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonmos
Hej. Har tagit 14 hp i höstas. Är fortfarande reggad på mitt program (tänker vara det läsåret ut, sen säga upp platsen) men tar inga poäng eller bidrag. Kommer jag bli återbetalningsskyldig? Vad kan jag göra för att förhindra detta och inom vilken tid måste det göras i så fall? Vågar jag ringa csn utan att de börjar gräva i det här för att hitta fel?

Det beror på när du ändrade din ansökan om bidrag för CSN, och om du läser på heltid. Kort skulle du kunna få heltidsbidrag för perioden HT2011-VT2012, utan att röra ett finger. Du blir inte återbetalningsskyldig. Däremot kommer du få avslag i nästa ansökan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in