Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-04, 14:11
  #1
Medlem
För några dagar sedan så ringde en polare till mig och berättade att polisen var hos honom och var riktigt skakis (utav polisens "aggressiva" metod).

Som han berättade, att han satt vid datorn och plötsligt så började nån slå på dörren (knackade riktigt hårt), och skrek att det var polisen och begärde att han skulle öppna dörren.
Det var 6 poliser, samt en hund som kom in direkt efter att han hade öppnat dörren.

Enligt polisen så hade de fått in en "tips", att det befanns sig personer med utan tillstånd i byggnaden (Han bor i lägenhet), och de behövde kolla allas lägenheter.
I alla fall, de ställde massa frågor, och rotade lite överallt i hemmet osv, saken det jag ville komma fram till, vad lagen säger om "innehav" av illegal invandrare hemma.

Om min kompis är endast inskriven som inneboende och det skulle befinna sig illegala invandrare (eller utlänningar om man föredrar det ordet), i hemmet, riskerar han något ?
Kan ha få något straff ? Fastän han är omedveten om det eller medveten...

Och vad för straff kan den som äger lägenheten få ? (Räknar med att ägaren också befinner sig i hemmet, dagligen.)

Obs ! Självklart är kompisen svensk medborgare, om det spelar nån roll.
Citera
2013-09-04, 14:46
  #2
Medlem
Har väldigt svårt att tro att det kom 6 (!) poliser plus hund för att leta efter 1 (!) illegal invandrare efter ett anonymt tips.

Sen det där med att dem bara gick in och började rota runt, får man göra så utan husransakan?
Citera
2013-09-04, 15:17
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
Har väldigt svårt att tro att det kom 6 (!) poliser plus hund för att leta efter 1 (!) illegal invandrare efter ett anonymt tips.

Sen det där med att dem bara gick in och började rota runt, får man göra så utan husransakan?

Nej, rota runt får man inte. Titta under sängen och i garderober är är mer OK. Den illegale kan knappast ligga i byrålådan.
Citera
2013-09-04, 15:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, rota runt får man inte. Titta under sängen och i garderober är är mer OK. Den illegale kan knappast ligga i byrålådan.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
Har väldigt svårt att tro att det kom 6 (!) poliser plus hund för att leta efter 1 (!) illegal invandrare efter ett anonymt tips.

Sen det där med att dem bara gick in och började rota runt, får man göra så utan husransakan?

De sa att det befann illegala personer i byggnaden, om de menar en eller fler, har jag ingen aning om.
Polaren som är inneboende har sina kläder i väskor samt lådor, och det var det de krävde att han skulle förklara, polisen anade att resväskor samt lådor tillhörde den "illegala invandrare".

Det var väl mer än kläder han hade, men det var han som plockade upp allting och visa, samt fick han legitimera sig, han hade inget olagligt heller för den delen.

De gjorde väl en "snabbtitt" annars, det var väl mest lådor och resväskorna som de var mest nyfikna på, och självklart kollade de även garderoberna och alla rum (även toaletten).
Och ja, det var faktiskt 6 poliser samt en hund, tycker själv att det är lite mysko, särskilt med hunden.

Men jag har ingen aning om hur poliser arbetar idag, och om de ens hade rätt att komma in i huset. De visade ingen husrannsakan, man får ofta för sig att alltid öppna dörren för poliser, särskilt när de är lite "högljudda" och kräver att komma in.

Vågar man ens att INTE öppna dörren ?

Men annars, ifall någon vet... Vad händer om man har illegala invandrare hemma ?
Citera
2013-09-04, 15:46
  #5
Medlem
Det borde väl räknas som skyddande av brottsling? Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det är helt lagligt att låta illegala gömma sig i ens bostad.
Citera
2013-09-04, 16:00
  #6
Medlem
optimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle-CM
De sa att det befann illegala personer i byggnaden, om de menar en eller fler, har jag ingen aning om.
Polaren som är inneboende har sina kläder i väskor samt lådor, och det var det de krävde att han skulle förklara, polisen anade att resväskor samt lådor tillhörde den "illegala invandrare".

Det var väl mer än kläder han hade, men det var han som plockade upp allting och visa, samt fick han legitimera sig, han hade inget olagligt heller för den delen.

De gjorde väl en "snabbtitt" annars, det var väl mest lådor och resväskorna som de var mest nyfikna på, och självklart kollade de även garderoberna och alla rum (även toaletten).
Och ja, det var faktiskt 6 poliser samt en hund, tycker själv att det är lite mysko, särskilt med hunden.

Men jag har ingen aning om hur poliser arbetar idag, och om de ens hade rätt att komma in i huset. De visade ingen husrannsakan, man får ofta för sig att alltid öppna dörren för poliser, särskilt när de är lite "högljudda" och kräver att komma in.

Vågar man ens att INTE öppna dörren ?

Men annars, ifall någon vet... Vad händer om man har illegala invandrare hemma ?

När ska folk lära sig att Sverige inte är USA. Polisen behöver inte visa upp något som helst papper vid en husrannsakan.
Citera
2013-09-04, 16:37
  #7
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimusprime
När ska folk lära sig att Sverige inte är USA. Polisen behöver inte visa upp något som helst papper vid en husrannsakan.

Jo det måste dem. Dom måste ha godkännande från åklagare. Sen (tror jag, är nästan säker) måste brottet bedömas att vara mer än ringa för att de ska få en husrannsakan. Detta gäller även bilar, väskor osv
Citera
2013-09-04, 21:32
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragboy
Jo det måste dem. Dom måste ha godkännande från åklagare.
Vill du läsa på och gissa igen?
https://www.flashback.org/t639622
Citera
2013-09-04, 23:40
  #9
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vill du läsa på och gissa igen?
https://www.flashback.org/t639622

Ber om ursäkt. Visste inte att polisen kunde leda förundersökningen. Trodde det alltid gick via en åklagare.
Citera
2013-09-05, 12:21
  #10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle-CM
För några dagar sedan så ringde en polare till mig och berättade att polisen var hos honom och var riktigt skakis (utav polisens "aggressiva" metod).

Som han berättade, att han satt vid datorn och plötsligt så började nån slå på dörren (knackade riktigt hårt), och skrek att det var polisen och begärde att han skulle öppna dörren.
Det var 6 poliser, samt en hund som kom in direkt efter att han hade öppnat dörren.

Enligt polisen så hade de fått in en "tips", att det befanns sig personer med utan tillstånd i byggnaden (Han bor i lägenhet), och de behövde kolla allas lägenheter.
I alla fall, de ställde massa frågor, och rotade lite överallt i hemmet osv, saken det jag ville komma fram till, vad lagen säger om "innehav" av illegal invandrare hemma.

Om min kompis är endast inskriven som inneboende och det skulle befinna sig illegala invandrare (eller utlänningar om man föredrar det ordet), i hemmet, riskerar han något ?
Kan ha få något straff ? Fastän han är omedveten om det eller medveten...

Och vad för straff kan den som äger lägenheten få ? (Räknar med att ägaren också befinner sig i hemmet, dagligen.)

Obs ! Självklart är kompisen svensk medborgare, om det spelar nån roll.

Att känna till att den person man har inneboende i sin lägenhet inte har rätt att vistas i Sverige är ingen ovillkorlig skyldighet. Däremot kan det vara brottsligt på litet olika sätt att hjälpa eller dölja personer man vet inte har uppehållstillstånd, beroende på anledningen till att de inte får vistas i Sverige. Sanktioner finns i Utlänningslagen respektive brottsbalken.

Att polisen har rätt att genomföra en husrannsakan om de på rimlig grunder misstänker att en brottsling befinner sig i byggnaden är dock alldeles klart. 6 poliser och en hund antyder dock att de letat efter något helt annat än en papperslös "normalflykting", men vad de säger till dig behöver inte vara hela sanningen.
Citera
2013-09-05, 12:37
  #11
Avstängd
Lebanon-Levis avatar
Kanske är ute o cyklar nu men det är väl inte olagligt att gömma illegala flyktingar?
Citera
2013-09-05, 13:06
  #12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebanon-Levi
Kanske är ute o cyklar nu men det är väl inte olagligt att gömma illegala flyktingar?

Varför tror du det?

Utlänningslagen, 20:7

Citat:
7 § Till fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms den som genom att dölja en utlänning eller genom någon annan sådan åtgärd uppsåtligen hjälper utlänningen att olovligen uppehålla sig i Sverige, en annan EU-stat eller Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein, om detta görs i vinstsyfte.

För försök till brott enligt denna paragraf döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. Lag (2011:1209).
Den vakne noterar förstås "vinstsyfte", vilket gör äkta snällism straffri. Men gör polisen razzia i ett större hyreshus tror man ju inte riktigt att misstanken handlar om snälla svenskar eller legala utlänningar som av godhet härbärgerar någon "papperslös".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback