• 1
  • 2
2013-09-03, 14:22
Medlem
Kan de göra det med dunder och brak?

De menar att kontraktet vi skrivit har gått ut (sant) men vi har också skrivit ett nytt. som styrelsen inte godkänt ännu.

Jag arbetar på anann org och därför är den uthyrd.
Citera
2013-09-03, 14:25
Medlem
Du behöver tillstånd för att hyra ut en bostadsrätt och dessa lämnas oftast i 1-års perioder.

Har du haft tillstånd att hyra ut och för hur länge i så fall?
Citera
2013-09-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du behöver tillstånd för att hyra ut en bostadsrätt och dessa lämnas oftast i 1-års perioder.

Har du haft tillstånd att hyra ut och för hur länge i så fall?

jo men de hade jag. nu har ju dock det gamla godkända kontraktet med tillstånd gått ut. å vi0 har varit lite sega att fixa nytt. detta mest pga att jag bor långt bort.

men måste styrelsen inte "varna"/meddela om sådant?

om inte. hur går ja tillväga. vill ju inte sparka ut min hyresgäst med några veckors varsel? hur gr man rent rättsligt?

tackf rö svar!!!!!!! ursäkta stavfel,jobbstress
Citera
2013-09-03, 14:36
Medlem
Sereenas avatar
Ni har ju haft 1års "varning" då det väl fanns ett slutdatum för hur länge kontraktet/tillståndet var giltigt? Finns inget som säger att dom behöver förnya tillståndet (det är väl snarare norm att det inte förnyas?).
Citera
2013-09-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ni har ju haft 1års "varning" då det väl fanns ett slutdatum för hur länge kontraktet/tillståndet var giltigt? Finns inget som säger att dom behöver förnya tillståndet (det är väl snarare norm att det inte förnyas?).

ja okej. jag har säkert gjort bort mig.

men då kan jag å hyresgästen hävda att han bott inneboende hos mig. och nu vill jag hyra ut igen (för att vara korrekt rent byråkratiskt)
kan jag göra så?
Citera
2013-09-03, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulahallon
Kan de göra det med dunder och brak?

De menar att kontraktet vi skrivit har gått ut (sant) men vi har också skrivit ett nytt. som styrelsen inte godkänt ännu.

Jag arbetar på anann org och därför är den uthyrd.

Du måste skicka in en ansökan till styrelsen, men gör du det så har du i princip rätt att fortsätta hyra ut bostadsrätten om du jobbar på annan ort tillfälligt.

Det räknas nämligen som ett "beaktansvärt skäl".....
Citera
2013-09-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du måste skicka in en ansökan till styrelsen, men gör du det så har du i princip rätt att fortsätta hyra ut bostadsrätten om du jobbar på annan ort tillfälligt.

jo precis!

men kan man göra det nu innan själva "vräkningsdatumet". det är 2v kvar enligt styrelsen. dvs. om dom godkänner det (vilket dom måste) inom 2v borde de inte vara något problem?
Citera
2013-09-03, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ja men det kan förnyas om det finns skäl för det. Vägrar styrelsen att bevilja andrahandsuthyrningen är det bara att gå till hyresnämnden. Där för man i princip alltid rätt, så längde det kan styrkas att man faktiskt jobbar på annan ort.
Citera
2013-09-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulahallon
jo precis!

men kan man göra det nu innan själva "vräkningsdatumet". det är 2v kvar enligt styrelsen. dvs. om dom godkänner det (vilket dom måste) inom 2v borde de inte vara något problem?

Det du kan göra är att säga upp hyresgästen (3 månaders uppsägning) och bara låta det gå. Hör styrelsen av sig om 2 månader så säger du bara att du sagt upp kontraktet och att hyresgästen ska flytta om 1 månad.

Citat:
Ja men det kan förnyas om det finns skäl för det. Vägrar styrelsen att bevilja andrahandsuthyrningen är det bara att gå till hyresnämnden. Där för man i princip alltid rätt, så längde det kan styrkas att man faktiskt jobbar på annan ort.

Även hyresnämnden är ganska restriktiv när det gäller sådana här fall.

Nu verkar det redan gått ett år och det kommer hyresnämnden att ta i beaktande. Man kan inte få tillstånd att hyra ut hur länge som helst. Upp till ett år till kanske går att få men det är inte säkert. Jag har varit med om mycket mer "säkra" fall där hyresnämnden dömt till bostadsrättens fördel i liknande fall.
Citera
2013-09-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det du kan göra är att säga upp hyresgästen (3 månaders uppsägning) och bara låta det gå. Hör styrelsen av sig om 2 månader så säger du bara att du sagt upp kontraktet och att hyresgästen ska flytta om 1 månad.

alltså. vårat kontrakt har gått ut. dvs hyresgästen bor egentligen hemma hos mig nu. hen hyr inte av mig, på papperet.
så hur ska jag kunna säga upp ett kontrakt som inte gäller längre?

min enda chans är att hävda för styrelsen attt jag vill fortsätta hyra ut eftersom jag fortfarande jobbar på andra sidan jordklotet och kan styrka detta?
Citera
2013-09-03, 16:21
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:

Men inte hur länge som helst...
Citera
2013-09-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Men inte hur länge som helst...

i verkligheten har jag faktiskt 2 anledningar på samma gång. jga har nämnligen flyttat pga arbete 2 ggr. borde inte vara några problem va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in