• 1
  • 2
2013-09-03, 16:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Även hyresnämnden är ganska restriktiv när det gäller sådana här fall.

Nu verkar det redan gått ett år och det kommer hyresnämnden att ta i beaktande. Man kan inte få tillstånd att hyra ut hur länge som helst. Upp till ett år till kanske går att få men det är inte säkert. Jag har varit med om mycket mer "säkra" fall där hyresnämnden dömt till bostadsrättens fördel i liknande fall.

Men om TS inte har ett fast boende där hen jobbar kommer det att beaktas av hyresnämnden. Jobbar man på annan ort är i sig ett beaktansvärt skäl.

Sedan kan ju TS dra en annan rövare om att hen ska provbo med en påhittad "sambo" och på så sätt få ett år till på sig.
Citera
2013-09-03, 17:04
Medlem
TS är skriven på annan ort pga arbete.
Citera
2013-09-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men om TS inte har ett fast boende där hen jobbar kommer det att beaktas av hyresnämnden. Jobbar man på annan ort är i sig ett beaktansvärt skäl.

Sedan kan ju TS dra en annan rövare om att hen ska provbo med en påhittad "sambo" och på så sätt få ett år till på sig.

Det går inte att hålla på så där hur länge som helst. Ju längre det pågår desto större är chansen att det blir avslag.

Risken är att Hyresnämnden kommer lägga sig mitt emellan och godkänna t ex 6 månader till av beaktningsvärda skäl och sen är det kört.
Citera
2013-09-03, 19:14
Medlem
Men har BRF styrelsen rätt att neka ny andrahandsuthyrning PGA att min hyresgäst bott i min lägenhet utan kontrakt?

Och kan dom neka på grund av att jag bott utomlands för länge? Finns det en gräns liksom?

Om ni har källa, hänvisa gärna.
Tack på förhand
Citera
2013-09-03, 20:54
Medlem
Hat Molesters avatar
Det går väl alltid att skriva någon som "inneboende"?
Citera
2013-09-03, 21:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester
Det går väl alltid att skriva någon som "inneboende"?

För att personen ska vara "inneboende" så krävs det att TS bor där.

Föreningen har rätt att begära att TS ska sälja bostaden om han inte nyttjar den.
Citera
2013-09-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulahallon
Men har BRF styrelsen rätt att neka ny andrahandsuthyrning PGA att min hyresgäst bott i min lägenhet utan kontrakt?

Och kan dom neka på grund av att jag bott utomlands för länge? Finns det en gräns liksom?

Om ni har källa, hänvisa gärna.
Tack på förhand

Nej, styrelsen kan inte vräka din hyresgäst.

De kan dock avhysa DIG, dvs utesluta dig ur föreningen och tvinga fram en försäljning.

Bostadsrättslagen:

Citat:
10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.

Citat:
18 § Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är, med de begränsningar som följer av 19 och 20 §§, förverkad och föreningen således berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning,
1. om bostadsrättshavaren dröjer med att betala insats eller upplåtelseavgift utöver två veckor eller den längre tid som kan vara bestämd i stadgarna från det att föreningen efter förfallodagen anmanat honom eller henne att fullgöra sin betalningsskyldighet,
1 a. om bostadsrättshavaren dröjer med att betala årsavgift, när det gäller en bostadslägenhet, mer än en vecka efter förfallodagen eller, när det gäller en lokal, mer än två vardagar efter förfallodagen,
2. om bostadsrättshavaren utan behövligt samtycke eller tillstånd upplåter lägenheten i andra hand,
3. om lägenheten används i strid med 6 eller 8 §,
4. om bostadsrättshavaren eller den som lägenheten upplåtits till i andra hand, genom vårdslöshet är vållande till att det finns ohyra i lägenheten eller om bostadsrättshavaren genom att inte utan oskäligt dröjsmål underrätta styrelsen om att det finns ohyra i lägenheten bidrar till att ohyran sprids i huset,
5. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller om bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 § vid användning av lägenheten eller om den som lägenheten upplåtits till i andra hand vid användning av denna åsidosätter de skyldigheter som enligt samma paragraf åligger en bostadsrättshavare,
6. om bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde till lägenheten enligt 13 § och han inte kan visa en giltig ursäkt för detta,
7. om bostadsrättshavaren inte fullgör skyldighet som går utöver det han skall göra enligt denna lag, och det måste anses vara av synnerlig vikt för föreningen att skyldigheten fullgörs, samt
8. om lägenheten helt eller till väsentlig del används för näringsverksamhet eller därmed likartad verksamhet, vilken utgör eller i vilken till en inte oväsentlig del ingår brottsligt förfarande, eller för tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning. Lag (2003:31).

Om du skulle ta det till hyresnämnden så vet jag inte om det skulle påverka om det visar sig att du har hyrt ut lägenheten en längre tid redan utan tillstånd men jag antar att de ta med det i betänkandet.
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-09-04 kl. 00:50.
Citera
2013-09-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej, styrelsen kan inte vräka din hyresgäst.

De kan dock avhysa DIG, dvs utesluta dig ur föreningen och tvinga fram en försäljning.

Bostadsrättslagen:

Om du skulle ta det till hyresnämnden så vet jag inte om det skulle påverka om det visar sig att du har hyrt ut lägenheten en längre tid redan utan tillstånd men jag antar att de ta med det i betänkandet.

tack och bock. det var ett redigt svar!
Citera
2013-10-01, 21:20
Medlem
hmm, kan styrelsen neka uthyrning om brf-medlemen glömt ansöka om nytt tillstånd att hyra ut (dvs brutit mot stadgar genom att hyra ut utan tillståntd)?

hur står sig det i hyresnämnden?
Citera
2013-10-02, 07:44
Medlem
Hur är förhållandet mellan dig och styrelsen i nuläget?
Jag tror det bästa är att kontakta styrelsen, berätta hur det ligger till och försöka resonera fram till en lösning.
Citera
2013-10-02, 09:45
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Hur är förhållandet mellan dig och styrelsen i nuläget?
Jag tror det bästa är att kontakta styrelsen, berätta hur det ligger till och försöka resonera fram till en lösning.
Håller med. Hur ser din plan ut? Om det är så att ditt jobb på annan ort är temporärt och du har för avsikt att flytta tillbaka till din bostad inom rimlig tid så tror jag säkert att du kan övertala styrelsen att hyra ut en period till. Be om ursäkt för att du strulat och lägg korten på bordet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in