Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-02, 19:50
  #1
Medlem
I helgen ökade Copyswede den avgift som automatisk tas ut vid köp av viss hårdvara som anses vara ämnad för piratkopiering.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi...cle17394808.ab

Det jag undrar över är hur en sån här avgift ö.h.t kan vara möjlig då den känns helt orimlig med tanke på de andra lagar som finns samtidigt.

På ena sidan står Anti-Piratbyrån och jagar fildelare med argumentet:
"Piratkopiering är stöld, och det finns inga ursäkter för att kopiera upphovsrättsskyddat material och det går att stoppa piratkopieringen"

Från andra håller kommer Copyswede med budskapet
"Svensk lag räknar med att alla kopierar, så vi tar en kollektiv avgift som fördelas så alla blir nöjda"

Vad händer om man blir ställd inför rätta för piratkopiering? Har bolagen som delar på avgiften från Copyswede avsagt sig rätten att anmäla någon för piratkopiering? Om man skulle bli ställd inför rätta av ett dessa bolag, går det då att få åtalet ogillat om man kan visa kvitton på hårdvara motsvarande den mjukvara man kopierat?

Jag förstår att det säkert inte fungerar så, men det känns som fullt rimliga frågor i sammanhanget. Vad säger EU om dessa avgifter? Det har ju nyligen varit aktuellt att Sverige dubbelbestraffade viss ekonomisk brottslighet, kan det vara så att man är ute på djupt vatten här igen?
Citera
2013-09-02, 19:52
  #2
Medlem
Inte för att jag gillar cooyswede, men det här har ingenting med piratkopiering att göra, utan privatkopiering
Citera
2013-09-02, 20:29
  #3
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Inte för att jag gillar cooyswede, men det här har ingenting med piratkopiering att göra, utan privatkopiering

+1 På både vad du tycker om CS och att det handlar om privatkopiering och inget annat.

Edit. TS, läs här innan ditt nästa inlägg http://www.copyswede.se/elektronikbr...n/fragor-svar/
__________________
Senast redigerad av ps870 2013-09-02 kl. 20:36.
Citera
2013-09-02, 22:15
  #4
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
+1 På både vad du tycker om CS och att det handlar om privatkopiering och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Inte för att jag gillar cooyswede, men det här har ingenting med piratkopiering att göra, utan privatkopiering

Ni har rätt, men det är ju fortfarande jävligt sjukt och rättsligt misstänksamt. Ingen annanstans i samhället är man skyldig att betala en avgift för att man har en möjlighet att göra något.

Det är som att man skulle betala en extra avgift på alkohol eftersom det är en större andel som slåss på fyllan, och brottsoffermyndigheten har en skyldighet att betala ut pengar till offret. (Nu är det en hel del skatt på alkohol, men det är en stor skillnad mot en avgift)

Att en byrå som sysslar med t.ex. 3D eller har stora dataservrar för t.ex. bilder (tänk instagram om de hade varit svenska) ska betala obskyra mängder extra för att Conny i Motala har möjlighet att kopiera Fäbojäntan till sin dator är ju rena rama rättsskandalen.
Citera
2013-09-02, 22:19
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Att en byrå som sysslar med t.ex. 3D eller har stora dataservrar för t.ex. bilder (tänk instagram om de hade varit svenska) ska betala obskyra mängder extra för att Conny i Motala har möjlighet att kopiera Fäbojäntan till sin dator är ju rena rama rättsskandalen.
Vad säger att "byrån" skulle betala avgiften?

Företag kan slippa undan avgiften.
Citera
2013-09-02, 22:22
  #6
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Att en byrå som sysslar med t.ex. 3D eller har stora dataservrar för t.ex. bilder (tänk instagram om de hade varit svenska) ska betala obskyra mängder extra för att Conny i Motala har möjlighet att kopiera Fäbojäntan till sin dator är ju rena rama rättsskandalen.

Det är inte "att Conny i Motala har möjlighet att kopiera Fäbojäntan". De vill bara ha ett argument att kunna sno pengar från folk kvittar varifrån de kommer. Medieindustrin måste ha jävligt mycket makt och inflytande om de ska kunna få igenom sådana absurda specialskatter som går på tvären mot all sans och logik tror inte det finns något liknande någonstans på jordklotet annat än i Sverige.
Citera
2013-09-02, 22:33
  #7
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Ni har rätt, men det är ju fortfarande jävligt sjukt och rättsligt misstänksamt. Ingen annanstans i samhället är man skyldig att betala en avgift för att man har en möjlighet att göra något.
Tv-licens?
Citera
2013-09-02, 22:36
  #8
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad säger att "byrån" skulle betala avgiften?

Företag kan slippa undan avgiften.

Ok, fel av mig, var för lat för att läsa igenom resten av länken. Tror fortfarande att det är en försvinnande liten del, kanske någon procent, som faktiskt privatkopierar till t.ex. mobiltelefonen. Det är absurt att avgift ska utgå där.

Så här står det vidare på sidan:

Citat:
Ja. I lagen anges tre olika situationer där ersättning inte skall utgå vid försäljning av ersättningspliktiga produkter. Det gäller när varorna exporteras, vid försäljning till organisationer för personer med funktionsnedsättning...

Vad handlar det där om? Personer med funktionsnedsättning kan inte privatkopiera? Låter som någon form av goodwill i mina ögon som också är högst misstänksam.
Citera
2013-09-02, 22:37
  #9
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Tv-licens?

Busted. Men hur kommer det sig att det inte är försäljarna av TV-mottagare som betalar avgifter som det är i Copyswedes fall?

Det känns som att man hankar sig fram och försöker få in lite skit där man kan, helt okonsekvent, för att man är korrupt och har blivit sönderlobbyad.
Citera
2013-09-02, 22:46
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Vad handlar det där om? Personer med funktionsnedsättning kan inte privatkopiera? Låter som någon form av goodwill i mina ögon som också är högst misstänksam.
Det handlar om utrustning som underlättar att leva för personer med olika typer av funktionsnedsättningar, det handlar alltså inte om mp3-spelare att lyssna på musik eller smarta mobiltelefoner att ringa med.

Det kan handla om utrustning för anteckningar och påminnelser, komihåg för mediciner etcetera.
Citera
2013-09-02, 23:32
  #11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Ok, fel av mig, var för lat för att läsa igenom resten av länken. Tror fortfarande att det är en försvinnande liten del, kanske någon procent, som faktiskt privatkopierar till t.ex. mobiltelefonen. Det är absurt att avgift ska utgå där.

Så här står det vidare på sidan:



Vad handlar det där om? Personer med funktionsnedsättning kan inte privatkopiera? Låter som någon form av goodwill i mina ögon som också är högst misstänksam.

Jag tror det handlar om att upphovsmännen inte har lika stor rätt till ersättning när det sker kopiering enligt 17 § upphovsrättslagen.

25 k § som handlar om avgiften omger enbart "privat bruk", och det är inte 17 §.
__________________
Senast redigerad av miikos 2013-09-02 kl. 23:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback