Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-02, 10:38
  #1
Medlem
Har blivit erbjuden (har ej sökt) ett jobb som webbdesigner/front-end utvecklare på ett stort företag i en större stad I Sverige.

Vad kan man räkna med för ingångslön i branschen när man inte har någon erfarenhet mer än lite frilansning och en högskoleutbildning? Det blir mitt första jobb som anställd i branschen, om jag tackar ja.
Citera
2013-09-02, 10:59
  #2
Medlem
avestas avatar
Mycket där hänger på åldern, men jag skulle tippa på runt 22k
Citera
2013-09-02, 11:24
  #3
Medlem
TheBasterds avatar
Beror helt och hållet på vad som ingår i din yrkesroll. Ska du sitta och peta i endast html-kod eller kommer du skriva fullskaliga SPA:s i Javascript?

Är det ett lite mer kvalificerat arbete skulle jag säga runt 25k inte är omöjligt.
Citera
2013-09-02, 11:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBasterd
Beror helt och hållet på vad som ingår i din yrkesroll. Ska du sitta och peta i endast html-kod eller kommer du skriva fullskaliga SPA:s i Javascript?

Är det ett lite mer kvalificerat arbete skulle jag säga runt 25k inte är omöjligt.

Ska ta fram design-concept och sedan utveckla valda förslag med html, css, javascript ...typ.

Men då jag blev "headhuntad" för jobbet känns det som jag kan få en bättre lön än vad en "random nyexad" utvecklare skulle få? eller?
Citera
2013-09-02, 11:53
  #5
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Ska ta fram design-concept och sedan utveckla valda förslag med html, css, javascript ...typ.

Men då jag blev "headhuntad" för jobbet känns det som jag kan få en bättre lön än vad en "random nyexad" utvecklare skulle få? eller?

Jag skulle vilja påstå mellan 20-30K, det brukar vara standard för dessa arbeten vad jag har sett.
Citera
2013-09-02, 12:36
  #6
Medlem
Som många sagt, snitt 25,sen vissa kommer närmare 20 och andra närmare 30.
Citera
2013-09-02, 12:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Har blivit erbjuden (har ej sökt) ett jobb som webbdesigner/front-end utvecklare på ett stort företag i en större stad I Sverige.

Vad kan man räkna med för ingångslön i branschen när man inte har någon erfarenhet mer än lite frilansning och en högskoleutbildning? Det blir mitt första jobb som anställd i branschen, om jag tackar ja.
Ha inga förväntningar. Blir man, som oerfaren färsking, headhuntad så ska du givetvis ta det som en komplimang, men inget mer.

1. Dom är nyfikna på om dom kan få in någon med tillräckliga kunskaper för en så billig peng som möjligt.

2. Dom har samlat ihop (headhuntat) minst 25 andra med varierande erfarenhet och kompetens som kommer att jämföra dig med.

Vill du ha jobbet, gå med på det dom erbjuder så länge det inte är under 20.000. Vill du acceptera provanställning 6 månader så tala om det. Du har därefter tid på dig att både visa framfötterna och ta reda på vad företaget betalar andra och kan således löneförhandla när den dagen kommer.
Citera
2013-09-02, 20:33
  #8
Medlem
Kroulls avatar
Lägst 30 000...

Källa:

http://www.sverigesingenjorer.se/Om-...vi/ingangslon/

Citat:
Sveriges Ingenjörer rekommenderar sina medlemmar att kräva en ingångslön på
Citera
2013-09-02, 22:40
  #9
Medlem
Povels avatar
Detta är väl vare sig webbutveckling eller JavaScript?

/p
Citera
2013-09-02, 22:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Lägst 30 000...

Källa:

http://www.sverigesingenjorer.se/Om-...vi/ingangslon/
För en helt oerfaren webbutvecklare (front-end, dvs html och css) som gått på högskola (vilken utbildning vet vi inte)?

Med dagens arbetsmarknadssituation?

I dina drömmar.
Citera
2013-09-03, 00:11
  #11
Medlem
Forgs avatar
Min första lön landade runt 24, nu på mitt nya jobb tjänar jag över 30.

Det går fort uppåt just nu för utvecklare om du är duktig
Citera
2013-09-03, 01:14
  #12
Medlem
Hade själv som sommarjobbare hos Facebook en lön på 46k, då inkluderat mat och hyra.
Grundlönen vid fastanställning ligger runt 80k för en ny examinerad om jag inte minns fel plus en signup-bonus på $75k och en årsbonus på minst $25k.

24k känns lite lite. De va ju en lön man hade när man sommarjobbade under gymnasiet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback