• 1
  • 2
2013-09-01, 16:58
Medlem
Hej!
Jag funderar mycket på min framtida karriär och jag undrar vilken av dessa utbildningar som ger mig bäst möjligheter till att till och börja med få ett jobb snabbt, med en ingångslön på åtminstone 26k med god löneutveckling. I framtiden vill jag arbeta med ekonomi, men också med mycket matematik. Jag vill även träffa människor, arbeta som försäljare eller dylikt. Mitt intresse ligger även hos samhällsvetenskapen vilket talar något för det förstnämnda. Min hemstad är Uppsala vilket även är ett stort "plus" för Civing STS samt ekonomi examen.

Vad tror ni?

/Martin
Citera
2013-09-01, 17:04
Medlem
Varför inte bara satsa på industriell ekonomi och spara tre år?

Välj utifrån vad du vill arbeta med, lönen kommer när den kommer. Är du duktig civ.ing. eller ekonom så tjänar du bra så fokusera på vad du vill arbeta med.
Citera
2013-09-01, 17:23
Medlem
Jag skulle rekommendera masterprogrammet i industriell ledning och innovation framför STS om du tänker plugga i Uppsala. Grunda med en kandidat och sök sedan masterprogrammet. Samhällsvetenskapen i STS-programmet får många att ångra sig efter några år, och då är det försent.
Citera
2013-09-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Varför inte bara satsa på industriell ekonomi och spara tre år?

Välj utifrån vad du vill arbeta med, lönen kommer när den kommer. Är du duktig civ.ing. eller ekonom så tjänar du bra så fokusera på vad du vill arbeta med.

Jo det känns ju vettigt.

Grejen är den att jag som jag nämnde egentligen vill läsa i Uppsala av personliga själ. Jag hade dessutom tänkt greja dubbla examen genom att man kan tillgodose flera kurser från civilingenjörs-köret. Samt att jag tänkt köra parallellt.

Egentligen så vill jag arbeta med ekonomifrågor men jag vill inte lämna problemlösandet och matten.

Aja jag klurar vidare. Kanske ska jag satsa helhjärtat på en master i ekonomi i Uppsala istället...
Citera
2013-09-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Jag skulle rekommendera masterprogrammet i industriell ledning och innovation framför STS om du tänker plugga i Uppsala. Grunda med en kandidat och sök sedan masterprogrammet. Samhällsvetenskapen i STS-programmet får många att ångra sig efter några år, och då är det försent.

Nu är jag ganska intressered av just samhällsfrågor dock så detta kanske inte kommer vara något problem för mig. Men det där masterprogrammet du nämner verkar rätt intressant ändå! Har du erfarenheter från det?
Citera
2013-09-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinz1337
Nu är jag ganska intressered av just samhällsfrågor dock så detta kanske inte kommer vara något problem för mig. Men det där masterprogrammet du nämner verkar rätt intressant ändå! Har du erfarenheter från det?

Då skulle jag rekommendera dig att kolla upp exakt vilken samhällskunskap som ingår i STS så du inte blir besviken sedan. Det är nämligen mycket krångligt att byta från STS till något annat om du senare upptäcker att du valde fel.
Citera
2013-09-01, 17:44
Medlem
Citat:
Då skulle jag rekommendera dig att kolla upp exakt vilken samhällskunskap som ingår i STS så du inte blir besviken sedan. Det är nämligen mycket krångligt att byta från STS till något annat om du senare upptäcker att du valde fel.

Jo jag har i och för sig sett att det ingår kurser i bland annat filosofi vilket kanske inte tilltalar mig så mycket... Ska fundera. Har också hört att det ska vara svårt att byta linje. Just det lite "off-topic" men har du koll på vad det går för typ av människor på de olika alternativen. Har hört att många av de som läser ekonomi ska vara lite snobbiga till skillnad från sts där det ska vara mer drägligt folk. Nu kommer detta kanske inte vara det avgörande men har du koll på dessa faktorer?
Citera
2013-09-01, 17:55
Medlem
Bättre att läsa det man är intresserad av först, skaffa erfarenhet och sedan ta en MBA. Folk begår misstaget och tror att man blir VD direkt efter en examen i I. VD blir man inte förrän du blivit +50 efter mycket rövslickande. MBA kan du dessutom läsa på distans medan du jobbar...
Citera
2013-09-01, 17:55
Medlem
Citat:
Jo jag har i och för sig sett att det ingår kurser i bland annat filosofi vilket kanske inte tilltalar mig så mycket... Ska fundera. Har också hört att det ska vara svårt att byta linje. Just det lite "off-topic" men har du koll på vad det går för typ av människor på de olika alternativen. Har hört att många av de som läser ekonomi ska vara lite snobbiga till skillnad från sts där det ska vara mer drägligt folk. Nu kommer detta kanske inte vara det avgörande men har du koll på dessa faktorer?

STS-studenterna är nog något mindre snobbiga ja, men de kan vara rätt dryga emellanåt de med
Citera
2013-09-01, 18:00
Medlem
Citat:
STS-studenterna är nog något mindre snobbiga ja, men de kan vara rätt dryga emellanåt de med

Jo sant. Aja det finns antagligen olika sorters människor på alla sorters program. Det går nog att hitta schysta personer där också.
Citera
2013-09-01, 18:31
Medlem
Citat:

Programmets samhällsvetenskapliga del består av företagsekonomi, ekonomisk historia, kulturgeografi, filosofi samt idé- och lärdomshistoria. Där alla kurser knyts samman för att belysa hur teknikutveckling och teknikanvändning ser ut i samhället. Om TS har ett intresse av teknik i ett större perspektiv bör programmet passa TS bra.
Citera
2013-09-01, 18:36
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Hej!
Jag funderar mycket på min framtida karriär och jag undrar vilken av dessa utbildningar som ger mig bäst möjligheter till att till och börja med få ett jobb snabbt, med en ingångslön på åtminstone 26k med god löneutveckling. I framtiden vill jag arbeta med ekonomi, men också med mycket matematik. Jag vill även träffa människor, arbeta som försäljare eller dylikt. Mitt intresse ligger även hos samhällsvetenskapen vilket talar något för det förstnämnda. Min hemstad är Uppsala vilket även är ett stort "plus" för Civing STS samt ekonomi examen.

Vad tror ni?

/Martin
Lund utan tvekan. Uppsalas ingenjörsutbildningar är ett hopkok av olika påhittade linjer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in