2013-09-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear
Programmets samhällsvetenskapliga del består av företagsekonomi, ekonomisk historia, kulturgeografi, filosofi samt idé- och lärdomshistoria. Där alla kurser knyts samman för att belysa hur teknikutveckling och teknikanvändning ser ut i samhället. Om TS har ett intresse av teknik i ett större perspektiv bör programmet passa TS bra.

Min oro ligger i första hand om vad som kommer att hända efter utbildningen. Hur eftertraktat är det egentligen med folk som läst detta?
Citera
2013-09-01, 19:01
Medlem
Om du är intresserad av matte så bör du definitivt inte välja Indek, där man läser minsta möjliga av matematik kurser för att få kallas sig ingenjör.

STS-programmet består av 45hp matematik, vilket är detsamma som teknisk fysik om jag inte minns fel?
Citera
2013-09-01, 19:06
Medlem
Citat:
Om du är intresserad av matte så bör du definitivt inte välja Indek, där man läser minsta möjliga av matematik kurser för att få kallas sig ingenjör.

STS-programmet består av 45hp matematik, vilket är detsamma som teknisk fysik om jag inte minns fel?

Det kan absolut stämma. Eftersom att jag vill läsa i Uppsala också så är sts ett attraktivt alternativ. Min oro är att jag anser det vara lite "luddigt" vad man blir efter en sådan examen.

Jag funderar på nationalekonomi... Där har väll Uppsala en bra master med en del matte och mycket samhälle?
Citera
2013-09-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinz1337
Min oro ligger i första hand om vad som kommer att hända efter utbildningen. Hur eftertraktat är det egentligen med folk som läst detta?

Vad jag vet landar drivna studenterna på bra jobb efter utbildningen. Programmet har bara funnits i tio år så än så länge har inte så många årskullar tagit sig ut i arbetslivet. Den här listan kan ge en fingervisning av vart man kan landa. http://www.utn.uu.se/sts/cms/arbetsmarknad

Kompletterar man programmet med ekonomi ökar ens möjligheter ytterligare.

Dock är Indek på lund inget dumt val heller. Men utifrån vad du skriver bör STS passa dig bättre. Om du nu enbart väljer mellan dessa två?
Citera
2013-09-01, 19:25
Medlem
Citat:
Vad jag vet landar drivna studenterna på bra jobb efter utbildningen. Programmet har bara funnits i tio år så än så länge har inte så många årskullar tagit sig ut i arbetslivet. Den här listan kan ge en fingervisning av vart man kan landa. http://www.utn.uu.se/sts/cms/arbetsmarknad

Kompletterar man programmet med ekonomi ökar ens möjligheter ytterligare.

Dock är Indek på lund inget dumt val heller. Men utifrån vad du skriver bör STS passa dig bättre. Om du nu enbart väljer mellan dessa två?

Alltså jag funderar lite på att satsa helhjärtat på en examen i nationalekonomi dock. Det är dessa tre som ligger närmast. Tack för länken men jag har kollat in den tidigare och jag tycker dessvärre inte att den ger något bra helhetsperspektiv.

Jag får nog fundera vidare helt enkelt. Egentligen så vill jag verkligen läsa i Uppsala. Som du nämner så hade jag faktiskt tänkt att skaffa dubbla examens om jag läser sts. CI och ekonomi kandidat.

Känns inte som om jag kommer komma längre just nu än så här.

Nationalekonom: Uppsala
CI STS plus ekonomie kandidat:
Uppsala

(Indek: Lund/Kth)
Citera
2013-09-01, 19:52
Medlem
Citat:
Det kan absolut stämma. Eftersom att jag vill läsa i Uppsala också så är sts ett attraktivt alternativ. Min oro är att jag anser det vara lite "luddigt" vad man blir efter en sådan examen.

Jag funderar på nationalekonomi... Där har väll Uppsala en bra master med en del matte och mycket samhälle?

Här är lite mer rakt på sak statistik:
http://www.hogskolekvalitet.se/Documents/l%C3%B6n.pdf
Där System i Teknik och Samhälle (STS) finns på första sidan av utbildningar med bäst ingångslön. Utbildningen slår exempelvis Teknisk fysik på KTH.

Så, sysslolös efter utbildningen kommer du nog inte bli.
Senast redigerad av Fear 2013-09-01 kl. 19:57.
Citera
2013-09-01, 20:20
Medlem
Citat:
Alltså jag funderar lite på att satsa helhjärtat på en examen i nationalekonomi dock. Det är dessa tre som ligger närmast. Tack för länken men jag har kollat in den tidigare och jag tycker dessvärre inte att den ger något bra helhetsperspektiv.

Jag får nog fundera vidare helt enkelt. Egentligen så vill jag verkligen läsa i Uppsala. Som du nämner så hade jag faktiskt tänkt att skaffa dubbla examens om jag läser sts. CI och ekonomi kandidat.

Känns inte som om jag kommer komma längre just nu än så här.

Nationalekonom: Uppsala
CI STS plus ekonomie kandidat:
Uppsala

(Indek: Lund/Kth)

Alla dessa utbildningarna ger dig bra yrkesmöjligheter. Så ett tips är att låta andra parametrar få bestämma vad det ska bli.

Vill du väldigt gärna studera i Uppsala? Ja men gör det då!
Citera
2013-09-01, 20:37
Medlem
Citat:

Detta är skitsnack deluxe! I:arna har(iaf på de större skolorna mer matte än snittet, och då räknar jag endast de obligatoriska kurserna) Får jag fråga hur du bildat dig denna(enligt mig felaktiga) uppfattning?
Citera
2013-09-01, 21:10
Medlem
Citat:

Å andra sidan så läser man på STS minsta möjliga teknikpoäng för en civilingenjör ( för att få plats med sam-kurserna)

Det spelar inte så stor roll för vissa typer av jobb efter examen, medan det för andra kan vara avgörande emot en.
Citera
2013-09-01, 21:17
Medlem
Citat:
Alla dessa utbildningarna ger dig bra yrkesmöjligheter. Så ett tips är att låta andra parametrar få bestämma vad det ska bli.

Vill du väldigt gärna studera i Uppsala? Ja men gör det då!

Fan vad skönt att höra!

Jag ska fundera ytterligare på vad som jag egentligen tycker är kul... Inne i en period då jag funderar mycket just nu (det lyser igenom va?)
Citera
2013-09-01, 23:00
Medlem
Låter som ett riktigt flum-program, välj för guds skull I i Lund. Man vet aldrig vad framtiden kommer erbjuda och om arbetsmarknaden blir värre för ingenjörer är det just STS och liknande skitprogram som kommer få det tuffare att få jobb än övrig. Ingen spetskunskap inom något och detta pga. att man läst en massa flum-samkurser. Om du ska läsa ekonomi, välj då FEK. Välj I och läs de kurserna du är intresserad av på sidan = profit.
Citera
2013-09-02, 15:26
Medlem
Awderrs avatar
Nyexad från STS med dubbelexamen i företagsekonomi. Läste 55 hp matematik, finns flera mattekurser du kan lägga till. Har precis börjat jobba och fick en ingångslön högre än snittet. Marknaden vill ha mer sts-ingenjörer speciellt om du kör en ekonomi kandidat också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in