Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 21:22
  #145
Medlem
För att det är kulturellt maskulint att äta kött, och kan säkert härröras ända till stenåldern, och inte minst djurriket där "ledaren" eller mannen som dödat djuret får äta först osv.

Sedan är det kulturellt nedrotat att äta kött, vilket skapar en kulturkrock enligt mig. Många har aldrig utmatat sina värderingar om sin kost, och blir lätt defensiva och känner sig personligt attackerade om någon är uttalad vegan. Mycket eftersom det inte bara är en diet, utan en livsstil och mentalitet om att köttätande är fel.
Precis som många andra rörelser och trender känner många sig manade att omvända andra, vilket kan vara väldigt känsligt.
Citera
2019-01-05, 18:30
  #146
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Vissa bekanta säger det är Gay att vara Vegan och håller hela tiden på att säga : Ät kött och va en man !! Ignorerar det mest , för dem kommer inte få mig att ändra min diet oavsett .

Detta börjar störa mig , varför tycker killar det är fjolligt när en annan kille är Vegan ? Bara för att dem ökar sina chanser att få hälsoproblem senare livet på grund av överkonsumtion av kött betyder inte det alla måste göra så . Varför kan dem bara inte äta sitt kött och låta Veganer äta sitt utan lägga sig i och kalla oss Veganer för Bögar ? Dem borde ju testa säga bög till Mike Tyson , se om de gör om det igen sen..

Fjolligt?? Mer konstigt att ständigt targiska kommunister och miljöpartister e vegander och hävdar att alla andra e svin typ. Och att vara vegan e extremt bra för hälsan, trots detta e veganer ofta vita i ansiktet och har almänt orkeslöst beteende och visar ingen energi om det inte vankas en demonstartion där man far kasta sten pa polisen.

Att veganer ständigt vill hävda sin snällhet mot djur e ju snarast beklämande, jag behaller gärna avgöranderätt om vem jag anser vara snäll och vem jag ej anser vara snäll.

Orkeslösa demonstranter och veganer anser jag ej vara snälla utan bara idiotiska egoister. Glömmer ej veganerna i umea som eldade upp en korvgubbes korvkiosk. Det var ett antal ar sedan och dessa veganer e väl välmaende arbetande köttätare idag de flesta av dem. men gubbens liv förstörde dem. Fy fan rätt ut sagt
Citera
2019-01-18, 20:29
  #147
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Vissa bekanta säger det är Gay att vara Vegan och håller hela tiden på att säga : Ät kött och va en man !! Ignorerar det mest , för dem kommer inte få mig att ändra min diet oavsett .

Detta börjar störa mig , varför tycker killar det är fjolligt när en annan kille är Vegan ? Bara för att dem ökar sina chanser att få hälsoproblem senare livet på grund av överkonsumtion av kött betyder inte det alla måste göra så . Varför kan dem bara inte äta sitt kött och låta Veganer äta sitt utan lägga sig i och kalla oss Veganer för Bögar ? Dem borde ju testa säga bög till Mike Tyson , se om de gör om det igen sen..

Jag irriterar mig på veganer därför att de ägnar sig åt självspäkning därför att de har blivit extremister. Dels är sådan här mat inte särskilt god, inte utan en massa kryddor med salt i och det måtte krävas riktigt bra disciplin och goda kunskaper hos veganer för att få i sig alla näringsämnen de verkligen behöver. Tycker veganer är självsvältande idioter.

Känner till ett par stycken och den ena har magproblem och den andra börjar bli alldeles för tunn.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2019-01-18 kl. 20:37.
Citera
2019-01-18, 20:44
  #148
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTortoise
Reser aldrig, har enbart rest med flyg 1 gång i mitt liv. Kommer troligvis aldrig ske igen. Köper nästan aldrig kläder, för använder det jag har. Tvättar mig mest med såpa, gör skrubb på salt och underhåller mig rent hygieniskt utan att köpa mängder av skit.

Min konsumtion på övriga plan är extremt liten och jag äter hellre kött än något annat.
Kött är min prio 1!

Sen tror jag att naturen är mer skapt för att hantera en ko och kons avfall än flygplan, bilar osv.
Dessutom är det oerhört elakt att bruka teknik och elektronik eftersom det står massa pojkar i indonesien och övriga Asien och gräver upp mängder med natur och förgiftar sig när de gräver efter tenn och andra material som krävs i elektronik. Mängder med barn och kvinnor förlorar sin man och pappa bara för att folk i väst ska ha mobiler och massa annat skit.

Det är ett hyckleri att bruka elektronik, resa och äta soja om man kollar sig för humanist och naturvän, speciellt om man hatar köttätare.

Reser inte jag heller men har varit snål. Ska sluta med det och börja äta mer kvalitetskött istället för mina korvar. Bättre det än att bara lägga pengar på hög som staten kan försnilla inflationsvägen.
Citera
2019-02-04, 10:21
  #149
Avstängd
Mertillens avatar
Män ifrågasätter mer rent allmänt, kan det bero på.

Nu har ICA hakat påvegan-trenden när jag själv gått in för att äta mer kött och ägg och margarin än tidigare (och dra ned på frukt undantaget äpplen). Jag behöver näringen och jag vill vara mätt och belåten och snygg.
Citera
2019-02-04, 10:30
  #150
Medlem
Kanske för att dom flesta som har behov att uttala sig om det är rätt jobbiga.
Oftast är det folk som inte kan nånting om kost som ska gå och lära folk hur nyttigt det är.

Jaja ät era chia frön och linser, är ingen som bryr sig om era fantasier om hur bra det är för miljön.
Citera
2019-02-04, 10:38
  #151
Medlem
Det enda jag ser ner på är deras tallrik där jag icke finner särskilt mycke tillgodo, massa skit utan näring
Citera
2019-03-01, 09:26
  #152
Medlem
Det är samvetet som är där och stör bara
Citera
2021-01-17, 15:58
  #153
Medlem
För att dels är det som tidigare nämnt ett Inlandspåfjnd. Visst blir man lite less på att ha det för bra ibland. lol.

Sedan så kanniag känna att man inte bryr sig om alla djur, utan de söta gulliga djuren. Bryr sig veganer om skorpioner,maskar, flugor också?

Om de visste hur viktiga maskar är för det viologiska ekosystemet
Citera
2021-01-18, 11:42
  #154
Medlem
Sladdarens avatar
Allt utan mejeriprodukter, ägg och animalisk buljong mm är ingen mat man vill stoppa i munnen som oftast. Veganer tar bort umami ifrån diverse mat fast det finns såklart mat som är god utan animaliska produkter som knappast är köttet då men fond tex.

Hade vegan - ost, -smör, grädde, creme fraish, fil, yoghurt , ägg etc varit godare hade naturligtvis proffskockar använt det men det gör dom naturligtvis inte, för det är artificiella produkter som skadar nog hälsan mer än gynnar, inkl att det mesta är osmakligt ang det.

Samt vegans korv eller soyafärs ? Finns hur många dåliga sorter som helst som man spottar ut direkt i första tuggan och ett mycket mindre urval som är gott och bra

Vegetarian är vägen att gå för att få isig rätt näring
Vet inte om jag är stereotypisk men många inbitna veganer ser ut som vandrande skelett och har liksom ingen benstomme.

Att sporta på hög nivå och sen leva med vegankost ? Har nån framgångsrik idrottare lyckats med det ?
Finns det nån känd elit idrottare som klarar sig med den typen av kost ?

Sen att bruksdjur är till för att slaktas och ätas enligt naturligt kretslopp, om än varsamt och hushållande som dock kanske inte sker idag. När såg du kor, getter, får, höns, lamm, grisar mm leva fritt och i djupsnö i Sverige ? De har inget annat val än att utfodras och ha husrum, skydd som boskap genom människans insats. Ni som säger emot och menar tvärtom får gärna referera och länka.

De skulle inte klara sig annars. De skulle heller inte hushålla med naturen gräsytor och skog på rätt sätt utan de skulle skövla det
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-18 kl. 11:51.
Citera
2021-01-22, 11:12
  #155
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Allt utan mejeriprodukter, ägg och animalisk buljong mm är ingen mat man vill stoppa i munnen som oftast. Veganer tar bort umami ifrån diverse mat fast det finns såklart mat som är god utan animaliska produkter som knappast är köttet då men fond tex.

Hade vegan - ost, -smör, grädde, creme fraish, fil, yoghurt , ägg etc varit godare hade naturligtvis proffskockar använt det men det gör dom naturligtvis inte, för det är artificiella produkter som skadar nog hälsan mer än gynnar, inkl att det mesta är osmakligt ang det.

Samt vegans korv eller soyafärs ? Finns hur många dåliga sorter som helst som man spottar ut direkt i första tuggan och ett mycket mindre urval som är gott och bra

Vegetarian är vägen att gå för att få isig rätt näring
Vet inte om jag är stereotypisk men många inbitna veganer ser ut som vandrande skelett och har liksom ingen benstomme.

Att sporta på hög nivå och sen leva med vegankost ? Har nån framgångsrik idrottare lyckats med det ?
Finns det nån känd elit idrottare som klarar sig med den typen av kost ?

Sen att bruksdjur är till för att slaktas och ätas enligt naturligt kretslopp, om än varsamt och hushållande som dock kanske inte sker idag. När såg du kor, getter, får, höns, lamm, grisar mm leva fritt och i djupsnö i Sverige ? De har inget annat val än att utfodras och ha husrum, skydd som boskap genom människans insats. Ni som säger emot och menar tvärtom får gärna referera och länka.

De skulle inte klara sig annars. De skulle heller inte hushålla med naturen gräsytor och skog på rätt sätt utan de skulle skövla det
Nej, det där som du tror om varför kockar inte lagar vege-mat beror ju på att de helt enkelt inte kan.

Det har inget att göra med att det inte går att laga bra och god mat utan kött - för det gör det.

Du skriver här tex att det inte blir umami av vege-mat.
Men det har du ju fel i, det också.

För det finns ju massor av Umami i icke-aminaliskt.

Faktum är att alla riktiga kockar faktiskt använder sig av grönsaker för att få rätt Umami från början.
Tex genom att först hålla ner tärnade morötter, selleri osv och steka i början av nästan allt de ska laga.
För det är Umami som frigörs då.


Potatis är också en utmärkt umamikälla.
Särskilt när du steker eller friterar den.
Råstekt potatis är en underbar Umamikälla tex.

Svamp är också Umami så det svänger hejvilt om det.
Vissa svampar är mer Umami än andra svampar.
Karljohan är en av de finaste Umamisvamparna tex.


Broccoli är en ypperlig Umamiskatt - särskilt för den kock som VET hur man ska locka fram den på bästa sätt.
Det gör man genom att steka broccolin, särskilt om man hittar rätt broccoli.
Men, det räcker ju annars att steka broccolibuketterna i smör, och du har smöret som i sig blir en av de allra bästa Umami-källor som finns. Det är som en fond, som du får på så enkelt sätt. Den smakar inte heller broccoli, utan går att ha som krydda till tex pommes.




---

Du, precis som de flesta sk "kockar" har ju bara lärt ef på fel sätt.
Ni tror att vegetarisk mat är lika med "Hälsomat."

Och det är ju inte så.
Men eftersom NI tror det så förstör ni ju för alla vegetarianer och veganer bara pga er dåliga kunskap.

De flesta vegetarianer Skiter ju i "hälsomat."
De vill ha God mat, för att den är God - och inte för att den är "hälsosam."
Vem fan bryr sig om hälsosam mat liksom ???

Hälsoveganer borde fan låsas in någonstans.


Mat ska vara onyttig, kladdig, välkryddad, fettig, osv.
Den ska skrämma bort varje hälsofantast så fort de får syn på det, eller ens bara känner väldoften av den.
Citera
2021-01-23, 18:29
  #156
Medlem
HighwayDelights avatar
För att folk är idioter givetvis.
Käkar vegokost, och blir inte rabiat över folk som käkar kött, däremot upplever man ofta detta meningslösa och hjärndöda tugg "jävla gräsätare", ja, du är jävligt skarp...

Är inget svårt att lägga en bit kött på en tallrik,är man vegan MÅSTE man ha lite koll.
Fullvärdiga proteiner osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback