2011-06-14, 12:27
Medlem
BalderXIVs avatar
Ska börja plugga på universitetet (vid valla) till hösten. Tänkte höra vilka områden som andra studenter bor på och hur de områdena är (lugna, livliga, mycket fester?). Jag är också intresserad av vad ni som har pluggat där anser vara för långt bort från universitetet, jag antar att man vill kunna komma till skolan kvällar och även vissa helger för att plugga?

Hoppas på hjälpsamma tips!
Citera
2011-06-14, 13:13
Medlem
Enzymes avatar
Ryd och Lambohov är ju dom klassiska studentområdena. Jag bodde i Ryd när jag började plugga och det är helt OK som område. Finns ju också en fördel med att det är mycket studenter när man är ny och jag fick snabbt en massa nya vänner. Båda dessa områden ligger ju nära campus men kanske lite längre från centrum. Dock inte längre bort än att man enkelt cyklar dit eller tar bussen. Lambohov är lite finare, fräschare och dyrare. Hur lugnt det är beror ju mycket på var man hamnar. Jag hade rum i en korridor där alla var tekniker/IT-nördar som bara satt på rummen med sina datorer och pluggade.
Skäggetorp är Linköpings getto nr. 1. Undvik! Visst bor det studenter där men också en jävla massa socialfall och blattar som drar kniv vid busshållplatsen.
Citera
2011-06-27, 18:57
Medlem
dalt0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalderXIV
Ska börja plugga på universitetet (vid valla) till hösten. Tänkte höra vilka områden som andra studenter bor på och hur de områdena är (lugna, livliga, mycket fester?). Jag är också intresserad av vad ni som har pluggat där anser vara för långt bort från universitetet, jag antar att man vill kunna komma till skolan kvällar och även vissa helger för att plugga?

Med en cykel når du överallt i Linköping, så stort är det =). Annars finns det flera områden med studentbostäder där Ryd (närmast Campus) har flest. Sedan finns Lambohov (lika nära som Ryd, beroende på var på Campus man kommer hålla till), Irrblosset ligger också nära och lite längre bort ligger Flamman. Alla dessa områden är nära till Campus och gåavstånd om man inte är lat.

Områden som är för långt bort kan tänkas vara Ekholmen i så fall, det är på andra sidan stan och så Tallboda men där bor inga studenter direkt. Där finns inga studentlägenheter dock om det är det du ska bo i.
Senast redigerad av dalt0n 2011-06-27 kl. 19:13.
Citera
2012-05-20, 17:05
Medlem
Timies avatar
Bumpar tråden lite, ska börja plugga i linköping nu i höst och undrar om någon har koll på hur lätt det är att få en 1a (Alternativt 3a och dela med någon)? På studentbostäders hemsida så kostar alla lediga ettor typ 3500-4000kr i månaden vilket låter väldigt extremt, plus att det krävs att man har köat i flera år för att få dom.

Har även kollat på sidor på blocket osv, men nästan alla verkar ju bara vara lägenheter som nuvarande studenter bara vill hyra ut över sommaren.
Citera
2012-05-24, 15:14
Medlem
DaGirafts avatar
Japp ja ska börja plugga med. Har en syster som går där, tydligen så brukar det lossna ju närmre terminsstart man kommer, och lägenheterna byts/blir inflyttningsklara några veckor efter terminsstart.

Jag planerar att hyra en lägenhet i T1/Flamman/Valla, någon som är intresserad av att dela?
Citera
2012-05-30, 18:14
Medlem
dalt0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timie
Bumpar tråden lite, ska börja plugga i linköping nu i höst och undrar om någon har koll på hur lätt det är att få en 1a (Alternativt 3a och dela med någon)? På studentbostäders hemsida så kostar alla lediga ettor typ 3500-4000kr i månaden vilket låter väldigt extremt, plus att det krävs att man har köat i flera år för att få dom.

Har även kollat på sidor på blocket osv, men nästan alla verkar ju bara vara lägenheter som nuvarande studenter bara vill hyra ut över sommaren.

Tips att kolla Anslagstavlan på LIUs hemsida. Där ligger det alltid uppe mycket lediga lägenheter, och folk som letar efter någon rumskamrat. Väldigt vanligt att studenter hyr större lägenheter och bor ett par st i, pga att det blir billigare.
Citera
2012-06-04, 17:20
Medlem
Simsonites avatar
Jag har försökt nu i ett par månader att hitta en fyra att dela med två kompisar, vilket visade sig vara smått omöjligt om vi inte ville bo på den dåliga sidan av Ryd. Då har jag ca 1700 poäng på stångåstaden. Problemet med t ex 4or i Valla/Gottfridsberg/T1 är att de nästan uteslutande vänder sig till äldre sökande och barnfamiljer, vilket gjorde att vi inte fick lägenheten även om vi hade flest köpoäng. Studentbostäder har ett gäng 3or i Ryd vilket funkar bra att dela om man är två st. Lite små, men också billiga. Men som sagt, 4or är ganska svårt att få, åtminstone till den 1/8 om det nu är det man är ute efter.
Citera
2012-06-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Ryd och Lambohov är ju dom klassiska studentområdena. Jag bodde i Ryd när jag började plugga och det är helt OK som område. Finns ju också en fördel med att det är mycket studenter när man är ny och jag fick snabbt en massa nya vänner. Båda dessa områden ligger ju nära campus men kanske lite längre från centrum. Dock inte längre bort än att man enkelt cyklar dit eller tar bussen. Lambohov är lite finare, fräschare och dyrare. Hur lugnt det är beror ju mycket på var man hamnar. Jag hade rum i en korridor där alla var tekniker/IT-nördar som bara satt på rummen med sina datorer och pluggade.
Skäggetorp är Linköpings getto nr. 1. Undvik! Visst bor det studenter där men också en jävla massa socialfall och blattar som drar kniv vid busshållplatsen.
Tror att många drar slutsatsen att skäggetorp är ett skitställe att bo i, det är dock lite överdrivet. Studerar på Linköpings universitet och bor själv i skäggetorp. Härifrån har man nära till willys och även lidl om man vill handla där, man har även nära till tornby. Hittar man inget annat så är skäggetorp ett billigt val att börja med, är lättare att hitta något då det gått någon månad och man kan byta upp sig om man vill.
Citera
2012-06-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simsonite
Jag har försökt nu i ett par månader att hitta en fyra att dela med två kompisar, vilket visade sig vara smått omöjligt om vi inte ville bo på den dåliga sidan av Ryd. Då har jag ca 1700 poäng på stångåstaden. Problemet med t ex 4or i Valla/Gottfridsberg/T1 är att de nästan uteslutande vänder sig till äldre sökande och barnfamiljer, vilket gjorde att vi inte fick lägenheten även om vi hade flest köpoäng. Studentbostäder har ett gäng 3or i Ryd vilket funkar bra att dela om man är två st. Lite små, men också billiga. Men som sagt, 4or är ganska svårt att få, åtminstone till den 1/8 om det nu är det man är ute efter.

Kolla upp Graflunds! Det är de som äger alla lägenheter i det här området (http://kartor.eniro.se/m/9L7Oj). Det s.k. guldläget om man pluggar på Valla.

Sen så vet jag inte vad den dåliga sidan av ryd men jag antar att du menar väster om ryds centrum. De lägenheterna har dock ett stort plus jämfört med övriga ryd (inklusive Graflunds område) och det är att 3/4rna har bättre planlösning med mer jämnstora sovrum och balkong i vardagsrummet snarare än i stora sovrummet. Dvs bättre för kollektiv.
Citera
2012-06-07, 20:50
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timie

Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett korridorsrum istället, då blir det mer socialt, lär känna nytt roligt folk och en massa annat positivt. Att som student betala 4000 i månaden för att sitta själv och trycka i lägenheten känns bara dumt.
Citera
2012-06-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett korridorsrum istället, då blir det mer socialt, lär känna nytt roligt folk och en massa annat positivt. Att som student betala 4000 i månaden för att sitta själv och trycka i lägenheten känns bara dumt.

Definitivt korridor som ny student! Alla tips och stöd man kan få är guld värd, bara och hitta runt, kanske få skjuts med bil in till stan och bolaget - eller till IKEA.. massor av grundtrygghet OCH skoj i en korridor!

Du kommer inte ångra dig, bara om du inte tar det....
Citera
2012-08-20, 11:40
Medlem
Ska börja plugga vid Universitetet nästa vecka, men har fortfarande inte fått tag i någon lägenhet.

Står i kö på bl.a. stångåstaden, har ringt massor hyresvärdar och gjort massor intresseanmälningar, kollar blocket regelbundet, men har inte fått ett enda napp.

Någon som har något tips på hur man ska gå till väga? Känner att det börjar bli lite bråttom att få tag i något ställe att bo på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in