Citat:
Ursprungligen postat av
Bonumm
180 i puls är ju lite högt om du inte upplever att du tar i. Du ligger ju på ca 90% av din maxpuls då. Normalt sett så ska man ta i ganska mycket då. Jag körde intervaller på cykel idag och låg på ca 90% på slutet och då var jag helt slut. Körde 5st 5min på ca 280W.
Jag kör inte intervaller nu mina två första träningspass, men ska börja med det när jag läst på lite. Så nu kör jag typ 30 minuter bara och håller en ganska konstant hastighet på 9-11 km/h och lite lättare belastning i början och slutet.
Har nästan försökt sänka farten bara för att jag tycker pulsen skenar iväg och jag har hört att man inte ska träna så intensivt om man är nybörjare, men jag blir ju riktigt varm och svettig och när jag kliver av maskinen känner jag helt klart att jag gjort nånting men känns ändå som jag skulle kunna göra mer..
Men jag kanske har dålig kroppskännedom eller nått, för jag minns första gången jag tränade spinning så svimmade jag nästan efter att jag klivit av cykeln då jag har lite lågt blodtryck och antagligen ätit för lite den dagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
god.child
Det låter spm du ligger högt i spektrat. När du var uppe på 200 hur stor var din ansträng då?
Med hög vilopuls följer rimligt hög maxpuls, en väldigt grov uppskattning är att du har en maxpuls runt 220 om dina 180 inte känns ansträngande.
Och det är inget konstigt med detta, alla har vi olika genetik och den gamla skolformeln är ytterst begränsad.
Man kanske skulle göra ett sånt där maxpuls test? Fast om det nu stämmer att pulsmätarna på maskinerna är dåliga så är det ju lite knepigt.
Svårt att säga, men det kändes inte som det var jättemycket värre än vid 180. Sänkte farten lite, och då gick pulsen tillbaks till 180. Kändes som maskinens pulsmätare kanske ballade ut då den krånglade lite i början också och ville inte mäta alls, men samtidigt fick jag ett litet springryck precis när det hände så möjligt att pulsen steg en bit över 180.
Ibland när jag tänker vissa tankar så börjar jag typ veva på som fan utan att tänka så mycket på det. Hände ibland när jag värmde upp till styrketräningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Isinbayeva
Jag kan vara helt fel ute eftersom jag också är amatör på detta men är det inte så att när du har dålig kondis så kommer du lätt upp i hög maxpuls? När konditionen förbättras får du också mer vettiga värden på pulsen. Som tur är går det snabbt få resultat på träningen i början
Obs är helt inkompetent på detta, konditionstränar dock själv. rätta gärna om jag är helt ute och cyklar
Jo, vilopulsen (som ju säger ganska mycket om ens kondition) är ju med i beräkningen när man ska räkna ut vilken procent av maxpulsen man använder, men jag har suttit och räknat på lite olika vilopulsar och tyckte skillnaden var nästan försumbar. Maxpulsen är nog det som gör mest skillnad.
Antingen måste jag ha en väldigt hög maxpuls, eller så antar jag att pulsmätarna på maskinerna visar fel? Men jag har ju mycket högre puls än alla andra (även dom som verkar vara i min ålder) så jag antar att dom måste stämma hyffsat iaf