2013-08-29, 23:14
Medlem
tuppkams avatar
Glad ihågen köpte jag en stationär HP pc för några år sedan. Den funkade bra tills åskan slog ner.
Hårddisken klarade sej men den nya burken en Intel i7Z 3700Mhz fixar inte vare sej recovery skivor vilket jag kan förstå men HP support kan inte ens förklara sina egna uppkomna fel.
Jag har fått bl.a Blue Purple som felkod o om detta vet man inget.
Om felkoden fans en del att läsa på nätet men jag löste den delen dock utan att fixa recovery.
Första gången jag ringde HP ville man inte ge mej råd men när jag påpekade att jag köpt en ny bärbar för bara 3 veckor sedan vände man men helt utan kunskap.
Vad är det för jävla skitföretag som inte hjälper till med att ge mej kunskap om hur jag får tillbaka
min förinstallerade hårddisk trotts att jag har både skivor och kvitton kvar.

Någon som är kunnig på hur man får tillbaka mitt Windows Vista som var fabriksinställt.
OBS förväxla inte min bärbara nya HP med den stationära som jag vill koppla in disken på.
Citera
2013-08-29, 23:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Laddar ned och installerar?
Citera
2013-08-29, 23:59
Medlem
Polyklorfenols avatar
Bara så att jag förstår dig rätt: Åskan slog ner i din stationära dator och nu kan den inte startas från eller återställas med den ursprungliga hårddisken?

Är du säker på att hårddisken är felfri? Om den inte fixar att återställa från "Recovery"-delen, så kan det vara något skumt med den i alla fall.

Och inte vill du väl ha Vista på den? Köp en Windows 7-licens eller kanske till och med 8:an.
Citera
2013-08-30, 00:15
Medlem
tuppkams avatar
Helt rätt att. det nya moderkortet + intel inte fixar recovery på gamla HD´n
Jag har kollat disken och den är ok. 1TB i denna + 2st andra mindre backupdiskar med XP på.
Vista eller inte, för jag har bara alternativ att köra XP.
Är kass på var jag finner mjukvara på nätet men sökte på några som tradera, blocket och där fanns bara nytt för över 1000kr.
Men visst är HP så oärliga i sin support kan jag lika gärna "låna" ett program bara jag finner vart.
Man är ju inte miljonär som student heller.....
Citera
2013-08-30, 00:22
Medlem
Polyklorfenols avatar
Vista är en bristvara numera. Det finns inga officiella kanaler att ladda den från längre, eftersom Microsoft inte längre säljer den. Annars är det lagligt att tanka Windows 7 från digitalriver.com bara man har en licensnyckel klistrad på datorn för just den versionen av Windows 7.

Vad händer när du pluggar in hårddisken i datorn? Kommer du in i BIOS och kan se den?

Du har ingen startskiva med Vista, alltså bara "reparationsskiva", inte hela Vista? Med en sådan kan man kolla om det är fel i MBR, Master Boot Record och fixa det.
Citera
2013-08-30, 00:41
Medlem
tuppkams avatar
jag kommer åt allt i Bios. Så vill jag formatera om den så är det inget hinder.
Om jag fatta rätt efter läst lite på andra liknande sidor så vill HP man skall skrota op om pc´n har tröttnat. Får väl vara glad att det inte var bilens motor som pajat under samma premisser ...
Citera
2013-08-30, 07:35
Medlem
Sigstens avatar
Ni har du i alla fall lärt dig något av detta. Köp inte HP!

Har också bara dålig erfarenhet av dom så aldrig mer.
Citera
2013-08-30, 14:49
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppkam
Vad är det för jävla skitföretag som inte hjälper till med att ge mej kunskap om hur jag får tillbaka min förinstallerade hårddisk trotts att jag har både skivor och kvitton kvar.
Vad är du för jävla skitnisse som inte googlar den info du behöver, eller lär dig mer om datorer, eller ber en kunnigare kompis om hjälp med frågor som inte rör garanti eller annan service man kan förväntas få av sin datortillverkares support (sätta i gammal dators hårddisk i sin nya maskin är ingen annans uppgift att lösa än din egen)?
För att garantin gått ut för flera år sen?
Eller tror du att du har livstidsgaranti?
För att du försöker sätta en gammal hårddisk i din nya dator? ...öppnar du nya datorn så ryker väl dessutom garantin på den.

Har du bytt moderkort så måste OS nyinstalleras, ditt Vista på hårddisken tror (med all rätt) att du bytt dator eftersom en dators identitet sitter på moderkortet. Passa nu på att installera Win7 så slipper du pissiga Vista.

https://www.flashback.org/t952925
https://www.flashback.org/t1026161
Läs trådarna från slutet så hittar du snabbare relevant hjälp och tips.

Vill du fortf ha Vista så ladda ner exakt den version du har via torrent och använd din nuvarande licensnyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ni har du i alla fall lärt dig något av detta. Köp inte HP!

Har också bara dålig erfarenhet av dom så aldrig mer.
Du och TS har problem med HP, ok. Jag känner till 4 st som haft problem med Dell, fuck Dell too?
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-30 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in