• 1
  • 2
2013-08-29, 11:02
Medlem
Min lokala ac-gubbe menade att det ite var ngn poäng med service/ provtryckning + ev påfyll av gas och olja när ac-n fungerar problemfritt. Borde inte ac-n livslängd öka om jag får in ny gas och olja i systemet? Med tanke på att det gärna kostar 10000 att reparera en AC så betalar jag gärna 1000 kr för service. Får man ngn förvarning om gasnivån börjar bli låg, dvs innan den slutar fungera? Volvo 850, 1997 med ACC...
Citera
2013-08-29, 11:15
Medlem
papa_smurfs avatar
Reparera en ac för 10k så är det kompressorn som havererat, men det spelar ingen roll för livslängden på kompressorn hur mycket köldmedia du har i systemet.
Citera
2013-08-29, 11:21
Bannlyst
jag förstår inte riktigt frågan vill du provtrycka och fylla?
Citera
2013-08-29, 11:33
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
jag förstår inte riktigt frågan vill du provtrycka och fylla?

Han vill byta kylmedium och olja, precis som man servar bilen med ny motorolja.

Jag tror för övrigt att kylgubben har rätt, bara du har tillräckligt med olja i blandningen med kylmedium så behöver man nog inte byta den. Han kan ju kolla att blandningen är rätt och mer behövs nog inte.
Det finns ju testkitt där du trycker ut lite köldmedium genom lågporten på en sticka eller vad det är så kan du se om det finns tillräckligt med olja i blandningen.
Citera
2013-08-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Han vill byta kylmedium och olja, precis som man servar bilen med ny motorolja.

Jag tror för övrigt att kylgubben har rätt, bara du har tillräckligt med olja i blandningen med kylmedium så behöver man nog inte byta den. Han kan ju kolla att blandningen är rätt och mer behövs nog inte.
Det finns ju testkitt där du trycker ut lite köldmedium genom lågporten på en sticka eller vad det är så kan du se om det finns tillräckligt med olja i blandningen.

Det låter bra. Googlade efter ett sånt testkitt men hittade inget... Var säljs det?
Citera
2013-08-29, 12:25
Medlem
Lillstarks avatar
Ac:n fungerar inte perfekt ena dagen för att sedan ha slut på gas nästa dag, man märker om kompressorn slår ifrån ofta och till slut kanske inte AC:n funkar när bilen står på tomgång. Så blev det med min 940 som jag var för snål för att fylla på gas i, jag fick vänta tills jag kommit ut på motorvägen med att sätta på AC:n annars stängde den av sig och gick inte att starta igen förrän man stängt av bilen om jag minns rätt.
Citera
2013-08-29, 21:59
Medlem
fakekontos avatar
Med rätt gasmängd så jobbar AC'n där den är effektivast, när gasmängden minskar så jobbar kompresson hårdare. Vid AC-service så byts en del av oljan också. Även rengörning av dränering, innertempsensor och kontroll av ev kupefilter gör susen
Citera
2013-08-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakekonto
Med rätt gasmängd så jobbar AC'n där den är effektivast, när gasmängden minskar så jobbar kompresson hårdare. Vid AC-service så byts en del av oljan också. Även rengörning av dränering, innertempsensor och kontroll av ev kupefilter gör susen

AC-gubben menad att antingen är systemet tätt eller så läcker det. AC-gubben er först och främst elektriker så en second opinion tas tacksamt emot...
Citera
2013-08-29, 22:14
Medlem
fakekontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
AC-gubben menad att antingen är systemet tätt eller så läcker det. AC-gubben er först och främst elektriker så en second opinion tas tacksamt emot...

Fel, det finns alltid ett litet läckage, 5-10g/år
Citera
2013-08-30, 07:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av fakekonto
Fel, det finns alltid ett litet läckage, 5-10g/år
Men så länge det kyler finns det ingen anledning att efterfylla. Det hjälper ingenting. Oljan blir inte så mcket sämre i systemet att den behöver bytas.
Torkpatron och filter blir aldrig förbrukat eller dåligt i ett system med gas osv.
AC-gubben har helt rätt.
Det som kan och bör göras är att ta väl hand om kondensorn, för statistiskt sett så är det yttre påverkan som kommer att göra att AC-n till slut tappar gasen helt, trasig kondensor eller rör till den är det absolut vanligaste felet.
Spola av kondensorn ordentligt varje gång bilen tvättas, särskilt på vintern med allt salt och skit. Så länge det inte blir läckage på nån komponent i systemet så håller det utan vidare 10 år utan att fyllas.
Citera
2013-08-30, 14:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Min lokala ac-gubbe menade att det ite var ngn poäng med service/ provtryckning + ev påfyll av gas och olja när ac-n fungerar problemfritt. Borde inte ac-n livslängd öka om jag får in ny gas och olja i systemet? Med tanke på att det gärna kostar 10000 att reparera en AC så betalar jag gärna 1000 kr för service. Får man ngn förvarning om gasnivån börjar bli låg, dvs innan den slutar fungera? Volvo 850, 1997 med ACC...
Hur ofta byter du olja och gas i ditt kylskåp? Typ aldrig, så varför ska du göra det i bilens "kylskåp"?
Citera
2013-08-30, 16:57
Medlem
club01s avatar
Nej bara ett skämt för att dra åt sig pengar. Spara dom där 1000kr åren och lägg dom på när faktiskt ACn går sönder så har du råd att laga den då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in