Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Nja....inte 10%...men kanske upp till 2-3%. I sämsta fall. Det finns AC-anläggningar från bilar från början av 90-talet som aldrig rörts men som fortfarande fungerar så bevisligen så finns det även täta system.
Jag förstår inte varför man ska behöva torkfiltret i ett slutet system (torkfiltret har alltså till uppgift att absorbera oönskad fukt som försämrar kylresultatet avsevärt). Det är en sak om man har haft läckage så att det kommit in vanlig luft med fukt i systemet men annars förstår jag inte syftet. Byte av torkfilter - där man kan byta det enkelt - kväver också att man tömmer systemet på gas.
En teori angående torkfiltret kan ju vara att iom att systemet läcker - dvs om man går på den linjen - så är det inte omöjligt att det samtidigt kommer in fukt utifrån.
I mina öron låter detta väl otroligt.
Jag lade ut en helt ohemul summa för att få en fungerande AC den här sommaren och även om det blev dyrt så var det värt vartenda öre men dessutom fick jag ett intyg på att systemet är tätt.
Då är ju bara frågan: ungefär när ska jag börja anta att det läckt så mycket att jag måste fylla på det och måste jag i så fall täta det täta systemet igen?