• 1
  • 2
2013-08-28, 17:16
Medlem
rejmans avatar
Har en pepparkvarn i köket som bara står och samlar damm! Fick en grym idé och tänkte att man kunde göra en egen pepparmix eller kryddmix som passar till kött/BBQ/fisk/whatever. Olika pepparsorter och hela kryddor som man häller i den så man får rätt färsk smak på det. Har dock inte hittat någon bra blandning så tänkte höra ifall någon här har tips på vad jag kan ha i pepparkvarnen!

Svartpeppar, grönpeppar och rosépeppar typ. Sen står det still..

Ge mig tips och förslag tack!
Citera
2013-08-28, 17:19
Medlem
sasos avatar
lite salt
Citera
2013-08-28, 17:22
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
lite salt

I relation till övrig peppar i kvarnen hur mycket är lite salt? Snackar vi 1:10 eller 1:2 ? Jag saltar rätt lite så .. blir kanske 1:20.. HEHE funny one verkligen. Tack för tipset iaf.
Citera
2013-08-28, 17:29
Medlem
MeanMEs avatar
Lite kryddpeppar, kryddnejlika, torkad chili tex?

Bara kolla vad som finns i kryddhyllan och prova dig fram.
Enklast och roligast så.
Citera
2013-08-28, 19:30
Medlem
Dirges avatar
Svårt att svara på när du även nämner fisk, men en god kött blandning beror ju så mycket på vad du ska tillaga, t.e.x i köttfärs tycker jag svartpeppar och grönpeppar fungerar utmärkt är inte speciellt förtjust i rosé peppar, vad gäller fisk tycker jag vitpeppar är bäst. Du kanske får skaffa fler kryddkvarnar och märka upp efter vad som skall tillagas.

/Anders
Citera
2013-08-28, 19:41
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Svårt att svara på när du även nämner fisk, men en god kött blandning beror ju så mycket på vad du ska tillaga, t.e.x i köttfärs tycker jag svartpeppar och grönpeppar fungerar utmärkt är inte speciellt förtjust i rosé peppar, vad gäller fisk tycker jag vitpeppar är bäst. Du kanske får skaffa fler kryddkvarnar och märka upp efter vad som skall tillagas.

/Anders

Ah fisk kanske inte.. men någon peppar/kryddblandning till kött hade jag behövt mest.
Citera
2013-08-28, 20:29
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Ah fisk kanske inte.. men någon peppar/kryddblandning till kött hade jag behövt mest.
En mix för stekt nötkött jag gillar är endast vit,svartpeppar och salt och gärna mortla grönpeppar och göra sås bredvid gillar jag, vissa köttbitar ska inte kryddas sönder.
Om det gäller grillning så föredrar jag svartpeppar,chili,paprikapulver,pressad citron gärna i en marinad en stund innan grillning.
Vad gäller t.e.x chili con carne så är en matsked spiskummin inte fel samt ca 1 msk mörk choklad.
Lycka till

/Anders
Citera
2013-08-28, 22:45
Medlem
rejmans avatar
Tackar för svaret!
Citera
2013-08-30, 10:08
Medlem
Citat:
En mix för stekt nötkött jag gillar är endast vit,svartpeppar och salt och gärna mortla grönpeppar och göra sås bredvid gillar jag, vissa köttbitar ska inte kryddas sönder.
Om det gäller grillning så föredrar jag svartpeppar,chili,paprikapulver,pressad citron gärna i en marinad en stund innan grillning.
Vad gäller t.e.x chili con carne så är en matsked spiskummin inte fel samt ca 1 msk mörk choklad.
Lycka till

/Anders

Choklad i pepparkvarnen? Det känns lite som ett haveri
Citera
2013-08-30, 18:20
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Choklad i pepparkvarnen? Det känns lite som ett haveri
Ha ha ja jag gled väl lite ur ämnet
Citera
2013-08-31, 17:13
Medlem
Citat:
Lycka till

/Anders

Är inte spiskummin i princip ett måste när man lagar chilli con carne?
Citera
2013-08-31, 17:41
Medlem
motljusets avatar
Gud vad tråkigt med kryddmixar. Det får ju bara maten att smaka likadant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in