• 1
  • 2
2013-08-31, 18:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motljuset
Gud vad tråkigt med kryddmixar. Det får ju bara maten att smaka likadant.
Man kan ju faktiskt komplettera med fler kryddor eller inte alltid använda sig av kryddblandningen.
Citera
2013-08-31, 18:48
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, jag gillar ju curry och garam masala. Men i kvarnen är det bara svartpeppar, kanske skulle kasta ner nåt annat dit men jag har som inte funnit det nödvändigt.
Citera
2013-09-02, 20:09
Medlem
rejmans avatar
Citat:

Aa visst är det, men därför vill jag göra en egen med lite goda smaker. Tänker inte använda den till ALLT jag lagar givetvis...
Citera
2013-09-04, 10:25
Medlem
EastClintfoods avatar
Vore svart, vit, rosépeppar, senapsfrö, grovsalt och lite torkat lök något för dig? Om du vill ha lite styrka så chiliflakes till
Citera
2013-09-05, 20:59
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vore svart, vit, rosépeppar, senapsfrö, grovsalt och lite torkat lök något för dig? Om du vill ha lite styrka så chiliflakes till

Detta lät riktigt bra! Tack
Torkad lök = rostad lök som man köper?
Chilliflakes har jag gott om.
Citera
2013-09-06, 11:37
Medlem
jajahars avatar
http://www.kockens.se/sju_kryddor.aspx

Denna kryddblandning är riktigt fin. Allt behöver ju inte finnas med i den egna sammansättningen men kryddpeppar, nejlika och kanel är dominerande. Jag använder den mest till ugnstekta (grillade) kycklingklubbor. Har f ö alltid kryddat kyckling med kryddpeppar men den här mixen är den optimala.
Citera
2013-09-06, 14:45
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Detta lät riktigt bra! Tack
Torkad lök = rostad lök som man köper?
Chilliflakes har jag gott om.

Tanken var du eventuellt skulle kunna torka själv tex purjolök i ugnen (50 grader med luckan på glänt), om det nu behövs.. Först skära i tunna strimlor och sedan hacka de i mindre bitar.

Men det kanske är lite overkill, kör på med de kryddor du tycker om, gör först småsatser och smaka av då det lär behövas justeras. Kan nog inte ge några mått utan man brukat tänka i delar, tex 2 delar svartpeppar, 1 del rosé osv
Citera
2013-09-06, 22:44
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
http://www.kockens.se/sju_kryddor.aspx

Denna kryddblandning är riktigt fin. Allt behöver ju inte finnas med i den egna sammansättningen men kryddpeppar, nejlika och kanel är dominerande. Jag använder den mest till ugnstekta (grillade) kycklingklubbor. Har f ö alltid kryddat kyckling med kryddpeppar men den här mixen är den optimala.

Okok thx! Jag har faktiskt den andra kryddan hemma, pimienta roja, den är riktigt fin till grillad kyckling!

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Tanken var du eventuellt skulle kunna torka själv tex purjolök i ugnen (50 grader med luckan på glänt), om det nu behövs.. Först skära i tunna strimlor och sedan hacka de i mindre bitar.

Men det kanske är lite overkill, kör på med de kryddor du tycker om, gör först småsatser och smaka av då det lär behövas justeras. Kan nog inte ge några mått utan man brukat tänka i delar, tex 2 delar svartpeppar, 1 del rosé osv

Aha, ja lite overkill, men tanken var god. Jag ska testa det nu i veckan när jag har tid över
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in