• 2
  • 3
2014-01-14, 00:56
Medlem
För er som leta efter riktigt billiga smartphones, så skulle jag faktisk kunna tipsa om att kolla på kina mobiler.

http://www.geekbuying.com/item/Pomp-...te-319149.html

https://www.youtube.com/watch?v=4LzAb1RZp6U

Här har du en för 780 kr ca och denna kommer funka mycket bättre än en budget mobil som du köper här för samma peng.

Först och främst så får du 1gb ram som behövs för att Android ska funka bra. Du får Android 4.2 som är en hyfsat ny version av Android.

För det andra så får du en skärm som är 4,6 tum stor så du faktiskt kan använda den till en smartphone.

KOLLA PÅ YOUTUBE KLIPPET INNAN NI SÄGER NÅGOT I STILL MED "KINA SKRÄP"
Citera
2014-01-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 132
För er som leta efter riktigt billiga smartphones, så skulle jag faktisk kunna tipsa om att kolla på kina mobiler.

http://www.geekbuying.com/item/Pomp-...te-319149.html

https://www.youtube.com/watch?v=4LzAb1RZp6U

Här har du en för 780 kr ca och denna kommer funka mycket bättre än en budget mobil som du köper här för samma peng.

Först och främst så får du 1gb ram som behövs för att Android ska funka bra. Du får Android 4.2 som är en hyfsat ny version av Android.

För det andra så får du en skärm som är 4,6 tum stor så du faktiskt kan använda den till en smartphone.

KOLLA PÅ YOUTUBE KLIPPET INNAN NI SÄGER NÅGOT I STILL MED "KINA SKRÄP"

Blir nyfiken. Befinner mig själv i samma läge som TS nämligen. Vad har du för erfarenheter av Pomp w89?

Tycker du att man ska köpa den från geekbyuing.com? Antar att den inte går inte att köpa i svenska nätbutiker.. Hur fungerar det med skatt och frakt? Lite OT, men vad händer om man inte är hemma när de ska leverera paketet?
Senast redigerad av gest 2014-01-31 kl. 19:36.
Citera
2014-02-04, 16:35
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Jag är lite i samma sits som TS. Vill ha en billig smartphone. Vill absolut inte ha någon apple (även om de vore billiga, alltså).
Har börjat fundera på kina-mobilerna, eftersom man verkar få så mkt för pengarna jämfört med ett etablerat märke. Men det är klart att det är en chansning.

Fastnade för en Doogee Collo DG100. En ganska enkel lur med vad som verkar vara en bra skärm (4") och processor.

Nu till problemet: jag är osäker på företagen som står för leveransen. Läste en tråd om "Light in the box", (FB) Miniinthebox.com . En del kunder påpekade att man fick betala tull och moms och dessutom någon slags extra leveransavgift med UPS, trots att man inte beställt det. Därför blir jag lite misstänksam. På postens sida står det om tull att varor under 1300 kr är undantagna. Detta gäller telefonen i fråga. Men ändå är risken att man måste betala moms, plus den märkliga extraavgiften till UPS. Vet någon något mer om detta?

Vet någon om man kan köpa telefonen från något annat företag?

Priset för lur och frakt landade annars på 684 kr, vilket jag tycker var mycket överkomligt.
Citera
2014-02-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjal_Marshall
Jag är lite i samma sits som TS. Vill ha en billig smartphone. Vill absolut inte ha någon apple (även om de vore billiga, alltså).
Har börjat fundera på kina-mobilerna, eftersom man verkar få så mkt för pengarna jämfört med ett etablerat märke. Men det är klart att det är en chansning.

Fastnade för en Doogee Collo DG100. En ganska enkel lur med vad som verkar vara en bra skärm (4") och processor.

Nu till problemet: jag är osäker på företagen som står för leveransen. Läste en tråd om "Light in the box", (FB) Miniinthebox.com . En del kunder påpekade att man fick betala tull och moms och dessutom någon slags extra leveransavgift med UPS, trots att man inte beställt det. Därför blir jag lite misstänksam. På postens sida står det om tull att varor under 1300 kr är undantagna. Detta gäller telefonen i fråga. Men ändå är risken att man måste betala moms, plus den märkliga extraavgiften till UPS. Vet någon något mer om detta?

Vet någon om man kan köpa telefonen från något annat företag?

Priset för lur och frakt landade annars på 684 kr, vilket jag tycker var mycket överkomligt.

Betänk att:

- Bara för att hårdvaran på pappret ser likadan ut i jämförelse med innehållet i en etablerad modell, säger det inte särskilt mkt om hur telefonen fungerar i praktiken. Risken finns att den levererar sämre prestanda än en etablerad modell med sämre hårdvara.

- Om telefonen är defekt vid ankomst (inte helt ovanligt) eller inom garanti-tiden uppvisar knas, är det ganska tråkigt och kostsamt att returnera osv. Man slänger och köper nytt...igen!

- En "Kina-telefon" är ofta betydligt tyngre än telefoner från etablerade tillverkare inom samma storlekskategori. I ditt fall ca 25% tyngre än t ex en motsvarande Samsung med skärm på 4.0 inches.

- Ofta sämre och krångligare tillgång på tillbehör och reservdelar.

- Om du nu ändå skulle slippa ifrån moms/tull och sådant, skiljer det ju ändå bara några få hundralappar till en likvärdig eller bättre telefon av ett etablerat fabrikat.

- En på pappret relativt fet cpu inte hjälper särskilt mkt om ram-minnet från början är underdimensionerat. 512Mb ram är i underkant för att köra Android 4.2 om det ska löpa smärtfritt. Det dubbla rekommenderas.

Min erfarenhet är att en bra Kina-telefon kostar nästan lika mkt eller ibland mer än en etablerad modell om man åker på moms och skit. Därmed inte sagt att det inte är värt att prova sig fram och det kan ju faktiskt bli väldigt bra. Jag tycker bara att skillnaden upp till en Samsung Trend Plus är för liten i pengar räknat för att jag för egen del skulle se det som ett intressant alternativ. Om man nu inte bara gillar att prova på olika modeller för skojs skull.

Det var mina tankar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in