2014-01-07, 12:23
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Har fått i uppdrag att köpa en smartphone till en släkting som ska kosta runt 500 kr. Funderar lite på denna, http://www.netonnet.se/art/telefon/m...t/194826.7985/ men välkomnar såklart fler tips om någon har

Den är väl ok om man bara vill surfa lite och köra någon app. Men själv tycker jag det känns väldigt ovärt att köpa en sådan smartphone idag då du kan få betydligt bättre bara genom att skjuta till en liten slant. Jag menar jag köpte en smartphone för över 2 år sedan för en femhundring som i princip mäter sig med den du länkar till.

Lägg till några hundralappar så får han lite bättre specs och nyare Android iallafall. Typ
http://www.netonnet.se/art/telefon/m...t/192292.7985/
http://www.netonnet.se/art/telefon/m...e/195380.7988/

Lägg på lite mer så får han t ex en Trend vilket är bra med telefon för pengarna
http://www.netonnet.se/art/kampanj/t...e/191373.5558/
Citera
2014-01-07, 19:11
Medlem
Citat:
Har fått i uppdrag att köpa en smartphone till en släkting som ska kosta runt 500 kr. Funderar lite på denna, http://www.netonnet.se/art/telefon/m...t/194826.7985/ men välkomnar såklart fler tips om någon har

Köp den i så fall från CDON då den är 100 kr billigare där + att de skriver att det är Android 4.0 och Net on Net att den har 2.3. Net on Net har nog precis höjt priset för den kostade 399 kr där också för en vecka sedan när jag var dit och handlade. Sen om det verkligen är olika versioner är ju en annan sak men stämmer det inte med den från CDON måste det väl vara ett skäl att få lämna tillbaka den.

CDON har även lägre pris på Sony Xperia E, men den kostar i o f s 300 kr mer än Samsungen så det beror ju lite vad man vill ha.

En sak som talar mot Samsungen är att den har så låg upplösning, 240 x 320, att jag tror att det inte går att spela populära spel som t ex Candy Crush Saga på den. Tror det ska fungera på Xperia E som har 320x480 istället.

Men som sagt om den billiga Samsungen duger beror nog helt på vad din släkting vill ha/förväntar sig. Enklaste billigaste är ju mycket billigare än de bättre telefonerna och duger säkert för många.

Såg att Telia har Samsung Galaxy Young för 595 kr. Några kronor till men man får med ett års surf vilket kan vara bra att ha om man skaffat en smartphone. Sen beror det väl på om man vill ringa med Telia eller inte. Tror telefonerna brukar vara olåsta när man köper från Telia men man bör kasnke kolla det om det har betydelse.
Senast redigerad av onlywe 2014-01-07 kl. 19:18. Anledning: Hittat ett till erbjudande.
Citera
2014-01-08, 01:39
Medlem
Citat:

Inte för att på något vis vilja vara muppig men att köpa en smartphone som är tämligen osmart är som att kasta pengarna direkt i sjön, om jag får delge min åsikt. Till den kategorin tilhör även Galaxy Young, Mini, Trend, Ace osv.

En smartphone som faktiskt går att använda utan att bli ett irritationsmoment kostar helt enkelt minst det dubbla och lite till om man inte istället sneglar på bättre begagnat vilket är att rekommendera om budgeten är blott 500 pix.
Försök att få släktingen att förstå det och skulle det nu vara så att det är ett barn det handlar om och man tänker att de kan gott nöja sig med lägsta budget, så var väl medveten om att barn är väldigt duktiga på att märka och påpeka när något funkar illa och det gnabbet står man inte ut med länge. Bättre köpa nåt som fungerar från början så det blir lugn och ro.
Citera
2014-01-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Inte för att på något vis vilja vara muppig men att köpa en smartphone som är tämligen osmart är som att kasta pengarna direkt i sjön, om jag får delge min åsikt. Till den kategorin tilhör även Galaxy Young, Mini, Trend, Ace osv.

En smartphone som faktiskt går att använda utan att bli ett irritationsmoment kostar helt enkelt minst det dubbla och lite till om man inte istället sneglar på bättre begagnat vilket är att rekommendera om budgeten är blott 500 pix.
Försök att få släktingen att förstå det och skulle det nu vara så att det är ett barn det handlar om och man tänker att de kan gott nöja sig med lägsta budget, så var väl medveten om att barn är väldigt duktiga på att märka och påpeka när något funkar illa och det gnabbet står man inte ut med länge. Bättre köpa nåt som fungerar från början så det blir lugn och ro.

Mycket beror nog på vad användaren förväntar sig och kommer att använda telefonen till. Vill man ringa, sms:a, kolla på Aftonbladet eller när nästa buss går kan man faktiskt klara sig ganska bra även med en telefon för några hundra. Vill man däremot ha en bra upplevelse när man tittar på film eller spelar något lite mer avancerat spel bör man nog fundera lite mer noga på vad man ska köpa.

Jag har testat rätt många olika mobiler och ännu inte träffat på någon som inte fungerar alls. Sen att en del är lite långsammare och har sämre skärm och kamera kompenseras då ofta av ett mycket lägre pris. Så visst får man väl ofta vad man betalar för men att som så många säga att de billiga telefonerna är helt oanvändbara är nog en liten överfrift.
Citera
2014-01-09, 00:07
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlywe
Mycket beror nog på vad användaren förväntar sig och kommer att använda telefonen till. Vill man ringa, sms:a, kolla på Aftonbladet eller när nästa buss går kan man faktiskt klara sig ganska bra även med en telefon för några hundra. Vill man däremot ha en bra upplevelse när man tittar på film eller spelar något lite mer avancerat spel bör man nog fundera lite mer noga på vad man ska köpa.

Jag har testat rätt många olika mobiler och ännu inte träffat på någon som inte fungerar alls. Sen att en del är lite långsammare och har sämre skärm och kamera kompenseras då ofta av ett mycket lägre pris. Så visst får man väl ofta vad man betalar för men att som så många säga att de billiga telefonerna är helt oanvändbara är nog en liten överfrift.

Det har du absolut rätt i. Knappt någon smartphone är oanvändbar, jag har iofs stött på några riktigt sega men de var budgetmodeller för flera år sedan och idag är sådana snäppet vassare så det flyter på bättre. Däremot är jag ändå lite skeptisk mot att köpa de allra billigaste om man nu ska satsa på en smartphone. Det tråkigaste är kanske ett utdaterat android som inte känns särskilt framtidssäkert eller en väldigt svag processor som gör att det går segt, i kombination med liten skärm.

Men man behöver inte gå långt upp i prisklasserna för att få en hygglig lur. Jag är givetvis inte helt objektiv men jag har själv en Trend och det tycker jag är ett bra exempel på en smartphone som är väldigt överkomlig prismässigt samtidigt som den presterar ok. Vad jag uppoffrar gentemot en dyrare lur är möjligheten att spela tyngre spel, att den enstaka gånger kan vara lite trög samt att kameran är sämre. Allt annat gör den lika bra som valfri Iphone, Samsung eller smartphone av annat märke. För mig är det inga riktiga uppoffringar då jag inte spelar på den och är nöjd med bildkvaliteten som den är. Rimligtvis finns det många fler telefoner i samma prisklass som presterar på samma nivå.

För min del handlar det också om att vara ekonomisk på ett smart sätt. Precis som så många andra svenskar har jag redan en fet tv att kolla film/serier på om jag vill, flertalet datorer för spel och andra aktiviteter osv. Vill jag se filmer och spela tyngre spel begagnar jag mig av dessa som ändå piskar vilken smartphone som helst varenda dag. Det känns överflödigt och onödigt att köpa diverse dyra telefoner, surfplattor och gud vet vad mer också. Men vill man lägga pengar på det och lyxa till det finns det ju ingen anledning att låta bli. Eller om man reser väldigt mycket i jobbet t ex kan det ju vara smidigt. Men själv ser jag ingen anledning.
Senast redigerad av R.R 2014-01-09 kl. 00:10.
Citera
2014-01-09, 00:24
Medlem
Saolas avatar
Såg Samsung Galaxy Trend på Phone House för 799:- så köp! o den som ville ha en lur under 500:-? så Phone House igen! 399:- båda androidlurar.

Inte för att ta VS ditten o datten , men tex min Samsung Pocket via Bluetooth hittar kompisens Iphone 5S men ingen överföring o det sket sig för alla UTOM dom som hade Iphone!

Gör vi fel eller är det så? för androidlurarna? gick detta snabbt o smärtfritt.
Citera
2014-01-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlywe

Självfallet är det så men då kontrar jag med att de allra flesta nog vill ha en lur som inte hispar upp sig lite då och då när det gäller de mest basala funktioner och appar när man råkat fylla minnet med sina blott 5-10 favorit-appar. Framför allt vill man inte att det ska krångla när man är stressad och har brådis av en eller annan anledning. Men just då inträffar det ju såklart, säkert som Amen i kyrkan! Och även de enklaste spelen går ju åt skogen när skärmen fryser fast.

Visst kan en enklare smartphone fylla ett utrymme men för acceptabel prestanda bör det vara dualcore och 1 gb arbetsminne i mitt tycke. Alternativt minst 768 mb (vilket det ändå inte är på riktigt) samtidigt som man matar på med exempelvis "Auto memory manager" för fulla muggar. Den appen gjorde åtminstone S Advance någorlunda dräglig efter Jelly Beans intåg. Tyvärr klagar ungarna fortfarande på lagg och hack och jag ångrar uppgraderingen men bättre har det blivit med den appen så den kan starkt rekommenderas till budgetskiktet.
Citera
2014-01-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
....... Jag är givetvis inte helt objektiv men jag har själv en Trend och det tycker jag är ett bra exempel på en smartphone som är väldigt överkomlig prismässigt samtidigt som den presterar ok. Vad jag uppoffrar gentemot en dyrare lur är möjligheten att spela tyngre spel, att den enstaka gånger kan vara lite trög samt att kameran är sämre. Allt annat gör den lika bra som valfri Iphone, Samsung eller smartphone av annat märke. .......

Ja alla har olika proriteringar och åsikter. Jag har läst många kommentarer om att Trend och är helt värdelös, seg och oandvändbar men du har en och är nöjd. Som sagt allt beror på vad man behöver, förväntar sig i förhållande till vad man vill betala.

Har man en kompis som har en Samsung Galaxy Note 3 och sen själv köper en Galaxy Pocket för 400 kr borde man ju inse att den inte kommer att prestera lika bra som en minst 10 ggr dyrare telefon. Men vill man bara ha en telefon som klarar mycket av det som kännetecknar en smartphone så klarar ju dessa billiga för det mesta det även om det kanske går lite segare och skärmen inte är lika känslig.

Som sagt det finns alltid de som säger att saker som många är nöjda med är helt värdelösa och i princip oanvändbara oavsett om det gäller telefoner, TV-apparater - bilstereo eller vad man nu vill jämföra.

Sen är det väl ofta så att de som har ett lite större intresse för t ex mobiltelefoner är de som "hänger" på sådana här forum och de som är huvudkonsumenterna i de lägre prissegmenten handlar bara utan att diskutera sitt köp på nåt nätforum.

Det tråkiga är väl att råkar de leta sig in på nåt forum för att fråga så dissas det mesta utom de allra nyaste toppmodellerna och nån sån var kanske frågeställaren inte alls intresserad av eller har möjlighet att köpa.

Vi har allt från telefoner för 295 kr (Samsung Galaxy Gio och Sony Xperia Tipo) till Xperia S, V, Galaxy Note 2 och iPhone 5 + några till här hemma. Så vi har en del att jämföra mellan. Och alla fungerar faktiskt OK men naturligtvis skiljer det en hel del i själva användarupplevelsen mellan dem.
Citera
2014-01-09, 22:01
Medlem
MartinStLouiss avatar
Tack för era tips, kommer antagligen o inhandla denna till min släkting http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2048084
Citera
2014-01-09, 23:04
Medlem
Tattarhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Såg Samsung Galaxy Trend på Phone House för 799:- så köp! o den som ville ha en lur under 500:-? så Phone House igen! 399:- båda androidlurar.

Inte för att ta VS ditten o datten , men tex min Samsung Pocket via Bluetooth hittar kompisens Iphone 5S men ingen överföring o det sket sig för alla UTOM dom som hade Iphone!

Gör vi fel eller är det så? för androidlurarna? gick detta snabbt o smärtfritt.

ios kan inte använda bluetooth mot en android tyvär vet jag inte varför, men den går bara inte. har själv testat
Citera
2014-01-10, 07:55
Medlem
pagerunes avatar
Citat:
Tack för era tips, kommer antagligen o inhandla denna till min släkting http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2048084
Köp den uppdaterade versionen istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2397002
Citera
2014-01-13, 15:36
Medlem
Är även jag på jakt efter bästa telefon för billigast peng. Budgeten jag har att röra mig med är drygt 1500. Har tittat runt lite och hittat Sony xperia go samt Samsung galaxy s3 mini som kostar 1300-1500, vilken anser ni vara bättre? Eller finns det kanske fler och bättre alternativ?

Det jag letar efter är en telefon med nyare version av android, vettig kamera (stillbild främst) samt möjligheten att dela internet via hotspot, men det förmodar jag att de flesta telefoner kan.

Några tips?

[Edit] Hittade denna, inom budgeten samt 8mp kamera som verkar ta rätt bra bilder. Sony Xperia P - NetonNet

Bild från google som jag antar är tagen med en sådan telefon
Senast redigerad av Skitsnack 2014-01-13 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in