Citat:
Ursprungligen postat av
J.R.
Nej, skillnaden ligger i att Lundsberg misslyckats med att åtgärda det som dom ålagts att göra, jag tror att de inte ens försökt och då måste myndigheten sätta ner foten.
Vänsterpressen har agerat, haha. I vissas värld är det väl svaret på allt som inte passar i deras liv. Att det skrivs om saker i en fri granskande press är normalt och en förutsättning för en fungerande demokrati.
Nej, det finns en hel drös med skolor som misslyckas med det, det är ingenting unikt för just Lundsberg. Skvallerpressen skapade trycket som gjorde att skolinspektionen inte kunde stå emot och agerade för att se bra ut i media. Att de är handlingsförlamade generellt sett vet vi redan, det förekommer betydligt grovare våldsbrott på kommunala skolor, misshandel och våldtäkter, på skotltid, men inte stängs de skolorna ned. Det är ju politikernas organisationer, inte lika PK att röra dessa som det är att röra privata dylika som anses vara en ikon av överklassen.
Att pressen är fri att granska är en sak. Att de väljer att granska sådant som lockar mer läsare, även om det finns värre objekt i samma kategori att granska, är en annan. Det senare orsak till att man valde just Lundsberg. Inte lika sexigt besöksstatestikmässigt att granska en förortsskola i skåne.
Citat:
Ursprungligen postat av
GeneralPoop
Förvisso, men nu dyker det ju upp mer än "enstaka tillfällen" just på den här skolan. Absolut, många komunala skolar har problem dom också, men inte i samma mängd. Jag är helt övertygad om att vanliga slagsmål och dylikt utbryter även på Lundsbergs som pressen totalt skiter i, precis som på komunala skolor.
Däremot så bränns det väldigt sällan med strykjärn på ryggen eller körs upp kvastskaft i röven och dylikt på andra skolor (Och ja, jag vet att det har vart en del sjuka händelser även på andra skolor).
Som någon sagt tidigare, hade det här hänt EN gång på Lundsbergs hade ingen brytt sig. Nu är det inte så, utan det sker i princip varje år.
Det sker lika mycket på en hel drös med kommunala skolor. Skillnaden är att det inte är lika intressant för pressen om det sker i den generiska förortsskolan, det är inte lika intressant, betydligt större scoop när högt ansedda Lundsberg drabbas.
Det är lite kostnaden av att hålla en så hög profil, då sticker det i ögonen på medelsvensson, och det hjälper lösnummerförsäljningen och banner-klickandet för pressen.