2013-08-28, 19:47
Medlem
Äntligen stängs skolan ner! Nej tack till att finansiera krösusar som ska gå på internat de kan väl gå i kommunala skolor som vanligt folk?

Björklund slog helt klart huvudet på spiken när han sa att sa att dessa internat som finns i Sverige hädanefter borde behandlas som vilken friskola som helst, alltså ska inga extra bidrag ges - det gillas!!

Björklund 2014?
Citera
2013-08-28, 19:47
Medlem
Beslutet var förstås inte politiskt alls.

Tvärtom. Beslutet är politiskt neutralt.

Det är det som gör att det kan fattas (på vad som verkar vara rimliga grunder).

Med politiskt neutralt menar jag att det inte finns några politiska poänger att ta hänsyn till - ingen kommer att kritisera beslutet och mycket få drabbas av det, samtidigt som Skolinspektionen visar handlingskraft.

Jag tycker det var ett väntat beslut - jag till och med satt i bilen på vägen hem från jobbet idag och nämnde i ett telefonsamtal att "- Det blir ju max veckan ut, sedan stänger de Skolan. Det finns inget politiskt att vinna på att låta bli".

Det kan vara bra att detta skedde för de kvarvarande skolorna. Nu har de ögonen på sig och kan jobba mer allvarligt med arbetet mot kränkningar. Dessutom har myndigheterna nu redan visat handlingskraft och man kanske slipper debatten om att alla riksinternaten borde stängas.

/DAEN
Citera
2013-08-28, 19:48
Medlem
XeKaazs avatar
Jag tror att det kan vara såhär.

Att eftersom det är många före-detta elever som sitter i styrelsen för skolan så kan det vara mycket som tystas ner, eller inte ens i deras ögon anses som farligt, eftersom de själva är vana vid uppträdandet.
Det är svårt att säga vad som har skett och vad som är myt, det är olika röster från olika håll, många som har anhöriga, eller gått på skolan säger att det är trams och båg, några andra bekräftar våldet.

För att sanningsenligt kunna avgöra om det verkligen är så hemskt eller så underbart så skulle det behövas "anonyma" elever, dvs som agenter, som går i skolan och rapporterar via t.e.x dold kamera eller annan övervakning. Annars är det mesta bara rykten och bevis man aldrig själv får se eller ta del av.

Däremot är det konstigt att den inte har stängts tidigare. Visst, det är många stora namn som har kommit ur dem, men det finns stora namn som har kommit ur rännstenen också. Det är med glädje som jag läste att de stänger skolan, dock så är jag emot friskolor, privatskolor osv.
Det betyder dock inte att jag klagar på privatiseringen i sig, jag klagar på den bristande insyn och den immunitet mot många myndigheter som många av dessa elever/lärare har, eftersom de gärna hanterar problem internt och sällan går ut i media. Det finns en mycket begränsad insyn helt enkelt.

Att man skulle ta liknande åtgärder på skolan i Malmö som någon tidigare nämnt blir snabbt irrelevant eftersom insynen är god och polismyndigheten får reda på sådant snabbt nog, det behandlas med en större vetskap och som det stod, eleverna ställs inför rätta, någonting som mycket sällan händer elever på Fri/Privat-skolor där pennalism, misshandel och kränkning förekommer.

Eftersom skolans åtgärder måste vara långsiktiga och kraftfulla så hoppas jag på att om skolan återöppnar så låter dem det förekomma mer insyn i verksamheten, fast egentligen hoppas jag på att skiten stängs ner, så att vi kan lägga skattepengarna på någonting viktigare, typ sjukvården och äldreomsorgen.
Citera
2013-08-28, 19:50
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
Det är inte en grundläggande demokratisk rättighet att bestämma över sina barn, i grunden har ingen rätt att bestämma över barnen. Föräldrars och myndigheters ingripanden i barnens liv är undantag från denna princip som skall motiveras med barnens väl, inte med föräldrarnas tycke och smak. Barnens begränsade rationalitet ger en begränsad rätt för olika vuxna personer att bestämma över dem, detta är ett nödvändigt ont och ingen rättighet. Det är snarare en plikt som föräldrar och vissa myndighetspersoner har. Civiliserade föräldrar begriper att deras roll är att låta barnen skapa sitt eget liv och bara skydda dem från allvarliga snedsteg, medan barbariska medeltidsföräldrar ser barnen som nån sorts egendom de har rätt att forma i en viss riktning, genom att lära dem specifika värderingar istället för bara allmänna argumentationsregler och demokratiska grundvärderingar till exempel.

Det är individen, inte familjen, som är den grundläggande enheten i samhället. Skolan ska inte vara olika för olika individer ("likvärdighet") om det inte finns nån inneboende skillnad mellan individerna. Vi kan dela upp folk efter individuella egenskaper som IQ, men inte efter föräldrars egenskaper som klass eller religion. Detta har förstås delvis frångåtts med friskolereformen men nominellt så ska faktiskt olika skolor vara fullständigt likvärdiga enligt lagen. (och enligt alla ideologier som rimligen kan kallas individualistiska.)

I vilket fall så lever Lundsberg på att den undantagits de regler som andra skolor behöver följa, det offentliga stödet är större och de får ta ut avgifter, bland annat. Bara det i sig är ett skäl att stänga ner skiten, helt separat från det svineri som dagens beslut handlade om.
Bra skrivet.
Det är dock inte lätt alla gånger att avgöra skillnaden mellan att föräldrarna bestämmer över sina barn och det föräldraansvar som lagen föreskriver. En familj är inte demokratisk där barnen får rösta om det är läggdags kl22 eller 03, eller om de måste göra läxor eller vad de får och inte får göra på fritiden.
Citera
2013-08-28, 19:51
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Nu är det ju inte under skoltid våldet förekommer, utan nattetid. Och däri ligger nog en stor del av beslutet att stänga skolan. I och med att ungdommarna bor på skolan, och skolan uppenbarligen är oförmögen att garantera deras säkerhet, så får dom inte ha öppet. Så enkelt är det, och väldigt logiskt om man tänker efter.
Det sker under den tid som skolan står som ansvariga för eleverna, både på Lundsberg och på kommunala skolor, det är det väsentliga.

Lundsberg är lika förmögen, för att inte säga mer förmögen, att agera för elevernas säkerhet än många kommunala skolor. Att det går snett vid ett par enstaka tillfällen är inte onormalt för andra skolor heller, inte minst när det gäller nollning.

Men, stora skillnaden är att Lundsberg har vänsterpressen på sig, det var det som fällde avgörandet.
Citera
2013-08-28, 19:54
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Bra skrivet.
Det är dock inte lätt alla gånger att avgöra skillnaden mellan att föräldrarna bestämmer över sina barn och det föräldraansvar som lagen föreskriver. En familj är inte demokratisk där barnen får rösta om det är läggdags kl22 eller 03, eller om de måste göra läxor eller vad de får och inte får göra på fritiden.

Ja, det förekommer alltid viss luddighet när det gäller föräldramaktens gränser. Det är dock inget hinder för att så gott man kan institutionalisera en sån här syn på föräldraskap. Det kommer finnas vissa imperfektioner, men avarterna kan rensas ut.
Citera
2013-08-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramona Fransson
Det luktar unket av någon anledning. Det har inträffat anmärkningsvärt fler allvarligare incidenter på andra skolor om man läser det här av den tidigare riksdagsledamoten för moderaterna från hans FB-sida:

Hanif Bali

igår i närheten av Solna.

Om Lundsberg borde läggas ner eller ej vet jag inte. Däremot vet jag hur denna debatt är fylld av väldigt många olika moraliska måttstockar.

I Sävar skola i Umea tog en 15-årig pojke strypgrepp på en skolkamrat som fick andnöd av det hårda greppet kring halsen och började blöda näsblod av slaget mot ansiktet.

Ingen krävde att skolan skulle läggas ned.

Navestadskolan i Norrköping fick en 15-åring kille slag i ansiktet av en ett år äldre elev, strax efter incidenten blev en annan kille i 15-årsåldern ha blivit slagen i ansiktet av en annan äldre elev.

Fem elever på Westerlundska gymnasiet i Enköping och misshandlade en skolkamrat. De ska ha på olika sätt ha varit inblandade i att linda in den utsatta eleven i eltejp, duschat honom och sen släpat honom genom skolan.Allt ska ha filmats för att kunna lägga ut på internet.

Jag hittade hundratals fall på skolor där elever har misshandlats. I många skolor verkar det vara ett återkommande fenomen.

Det vore klädsamt om samma måttstock som används mot riksinternaten användes för våra syskon, barn och vänner som går i vanliga skolor.

Jag önskar att twitterklassen rasade och löpsedlarna haglade även när vanliga elever blir slagna, misshandlade och trakasserade i våra skolor. Men jag antar att jag önskar för mycket.

Detta säger en hel del om hur underlig stängningen är.
Ponera att en flyktingförläggning eller en psykavdelning skulle ha problem med att skydda personalen mot angrepp, vilket vi redan vet har inträffat ett flertal gånger, och att det efter ett flertal incidenter blir en stängning av ett sjukhus eller en flyktingförläggning. Hur skulle media reagera då? Framförallt upplever jag den här stängningen som en kollektiv bestraffning och sedan när utförs detta? Aldrig tidigare mig veterligen. Men i morgon kommer samtliga kvällsblaskor ha stora rubriker och på första sidan ståtar Jan Guillou... tro mig!

Det finns en skillnad och det är att Lundsberg har haft samma problem inte ett år inte två utan i decenier, skolan har fått tillsägelse att ta tag i problemet men det är ju uppenbart att de inte har gjort det, att påstå att det inte går att förändra nollning är ren bs. Som exempel kan man ta Chalmers som för ett 10 tal år sedan hade enorma problem med sin nollning. Sexuella antastningar var vanligt förekommande och folk tvingades till saker de inte ville, allt detta med motiveringen så har det alltid varit, men där kunde skolledningen sätta ner foten och helt ändra den, nollningen finns kvar men många moment där det gick ut på att förnedra och mobba personer försvann och ersattes med andra moment. Att då en internatskola som Lundsberg skulle klara av samma sak är ren bs det är bara att de inte har insett problemet, skolan kommer att öppna igen skillnaden nu är att folk som läser och jobbar där har insett allvaret med det hela och förhoppningsvis kan de göra samma sak som Chalmers och förändra sin attityd som lever kvar från 50 talet.
Citera
2013-08-28, 20:02
Medlem
Gothenburgers avatar
Bra beslut som givetvis någon försöker tjäna popularitetspoäng på. När liknande händelser(mobbing) händer på random kommunal skola så är det inte lika fullt pådrag i media (för då skulle inte media ha något annat att rapportera om). Tusen mot ett att skolan är öppen igen innan höstlovet.
Citera
2013-08-28, 20:04
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Det sker under den tid som skolan står som ansvariga för eleverna, både på Lundsberg och på kommunala skolor, det är det väsentliga.

Lundsberg är lika förmögen, för att inte säga mer förmögen, att agera för elevernas säkerhet än många kommunala skolor. Att det går snett vid ett par enstaka tillfällen är inte onormalt för andra skolor heller, inte minst när det gäller nollning.

Men, stora skillnaden är att Lundsberg har vänsterpressen på sig, det var det som fällde avgörandet.

Nej, skillnaden ligger i att Lundsberg misslyckats med att åtgärda det som dom ålagts att göra, jag tror att de inte ens försökt och då måste myndigheten sätta ner foten.
Vänsterpressen har agerat, haha. I vissas värld är det väl svaret på allt som inte passar i deras liv. Att det skrivs om saker i en fri granskande press är normalt och en förutsättning för en fungerande demokrati.
Citera
2013-08-28, 20:06
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Äntligen stängs skolan ner! Nej tack till att finansiera krösusar som ska gå på internat de kan väl gå i kommunala skolor som vanligt folk?

Björklund slog helt klart huvudet på spiken när han sa att sa att dessa internat som finns i Sverige hädanefter borde behandlas som vilken friskola som helst, alltså ska inga extra bidrag ges - det gillas!!

Björklund 2014?

Är din post seriös? Jag har många vänner som bott på internat. Flera av dem har bott där eftersom att de inte vill bo utomlands med sina föräldrar.

Vad ska en svensk som har föräldrar som bor utomlands göra om det inte finns internat? Nu när Lundsberg tvingas stänga så dröjer det inte länge innan Sigtuna blir medias nästa offer. Jag tycker att det som hänt på Lundsberg är avskyvärt om det nu stämmer. Det är dock märkligt att media tillåter missförhållanden på andra skolor. Lundsberg valdes ut av media och då främst kvällstidningar för att göra Svensson nöjda. Att de korkade jäklarna tror att Ondskan utspelar sig på Lundsberg är märkligt då det rör sig om Solbacka som är nedlagt sedan länge.
Senast redigerad av Triremer 2013-08-28 kl. 20:10.
Citera
2013-08-28, 20:09
Medlem
P.Gs avatar
Lundsberg har blivit högvilt för våra myndigheter, klart de rika snorungarna och deras exklusiva skola ska sättas dit!

Visst, det händer skit där, men varför kör man inte samma drev mot stökiga skolor i exempelvis Tensta och Rinkeby? När folk misslyckas i skolan där blir det dessutom olyckligt för oss skattebetalare då det knappast är pappas pengar de kommer att leva på.
Citera
2013-08-28, 20:13
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian

Förvisso, men nu dyker det ju upp mer än "enstaka tillfällen" just på den här skolan. Absolut, många komunala skolar har problem dom också, men inte i samma mängd. Jag är helt övertygad om att vanliga slagsmål och dylikt utbryter även på Lundsbergs som pressen totalt skiter i, precis som på komunala skolor.

Däremot så bränns det väldigt sällan med strykjärn på ryggen eller körs upp kvastskaft i röven och dylikt på andra skolor (Och ja, jag vet att det har vart en del sjuka händelser även på andra skolor).
Som någon sagt tidigare, hade det här hänt EN gång på Lundsbergs hade ingen brytt sig. Nu är det inte så, utan det sker i princip varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in