Det luktar unket av någon anledning. Det har inträffat anmärkningsvärt fler allvarligare incidenter på andra skolor om man läser det här av den tidigare riksdagsledamoten för moderaterna från hans FB-sida:
Hanif Bali
igår i närheten av Solna.
Om Lundsberg borde läggas ner eller ej vet jag inte. Däremot vet jag hur denna debatt är fylld av väldigt många olika moraliska måttstockar.
I Sävar skola i Umea tog en 15-årig pojke strypgrepp på en skolkamrat som fick andnöd av det hårda greppet kring halsen och började blöda näsblod av slaget mot ansiktet.
Ingen krävde att skolan skulle läggas ned.
Navestadskolan i Norrköping fick en 15-åring kille slag i ansiktet av en ett år äldre elev, strax efter incidenten blev en annan kille i 15-årsåldern ha blivit slagen i ansiktet av en annan äldre elev.
Fem elever på Westerlundska gymnasiet i Enköping och misshandlade en skolkamrat. De ska ha på olika sätt ha varit inblandade i att linda in den utsatta eleven i eltejp, duschat honom och sen släpat honom genom skolan.Allt ska ha filmats för att kunna lägga ut på internet.
Jag hittade hundratals fall på skolor där elever har misshandlats. I många skolor verkar det vara ett återkommande fenomen.
Det vore klädsamt om samma måttstock som används mot riksinternaten användes för våra syskon, barn och vänner som går i vanliga skolor.
Jag önskar att twitterklassen rasade och löpsedlarna haglade även när vanliga elever blir slagna, misshandlade och trakasserade i våra skolor. Men jag antar att jag önskar för mycket.
Detta säger en hel del om hur underlig stängningen är.
Ponera att en flyktingförläggning eller en psykavdelning skulle ha problem med att skydda personalen mot angrepp, vilket vi redan vet har inträffat ett flertal gånger, och att det efter ett flertal incidenter blir en stängning av ett sjukhus eller en flyktingförläggning. Hur skulle media reagera då? Framförallt upplever jag den här stängningen som en kollektiv bestraffning och sedan när utförs detta? Aldrig tidigare mig veterligen. Men i morgon kommer samtliga kvällsblaskor ha stora rubriker och på första sidan ståtar Jan Guillou... tro mig!