Citat:
Ursprungligen postat av
Nils-Inge
Jag tror inte att jag är särskilt trångsynt, utan jag reflekterar nog snarare över sådant som de allra flesta normala gör.
Inte trångsint nödvändigtvis, men dåligt informerad.
En internatskola har inte bara ungdomar där för att föräldrarna skiter i dem. Det finns fler kategorier av ungdomar där. Själv sökte jag frivilligt till en av de tre internatskolorna och kom in, ett av mitt livs bästa beslut. Det är betydligt roligare än kommunal skola och högre kvalitet på undervisningen.
Andra ungdomar har föräldrar som arbetar inom välgörenhetsorganisationer som Röda Korset och liknande, deras kall är så pass stort att man under sina barns senare ungdomsår väljer att att arbeta utomlands och barnen får gå gymnasiet i internatskola för att man vill att de skall gå i en svensk skola.
Lite mindre vanligt, men ändå en kategori, så finns det ungdomar som går där för att förälrarna av olika anledningar inte hanterar att uppfostra sina barn i den åldern, det kan vara på grund av sviktande hälsa eller andra problem, där barnet i sig inte befinner sig i farozonen.
I den skolan jag gick på fanns det även externater, folk från trakten som hade närmst till internatet, de gick där men bodde naturligtvis hemma.
För ordningens skull kan jag nämna att jag inte gick på Lundsberg utan på ett av de två andra.