2013-08-28, 19:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Förövrigt, jag upphör aldrig att förvånas över varför alla dessa incidenter som inträffar på den skolan helt plötsligt är en riksangelägenhet.
Därför att den är till stor del skattefinansierad. Många är intresserade av vart deras skattepengar används till.
Citera
2013-08-28, 19:07
Medlem
fattyacids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Visserligen verkar skolan ha varit full av rötägg, men att stänga den? Nja... Vänstermedia ville ha ytterligare en fjäder i hatten, och det fick de. Bara att gratulera! Tänk om de kunde lägga samma energi på att rapportera om alla skolor där tjejer bli kallade horor och sexuellt trakasserade.

Du menar så här? https://twitter.com/LisaRostlund/status/372703576499310592

Det är en jävla skitskola som bryter ner folk fysiskt och psykiskt. Med kamratuppfostran och pennalism som fortsätter och fortsätter ända upp i styrelsen. Det här är ett beslut som fattats av extremt välgrundade anledningar och strykjärnsgrejen är bara en liten, om än betydlig, detalj i allt skolinspektionen funnit. Vänstermedia? Skärp dig!
Senast redigerad av fattyacid 2013-08-28 kl. 19:12.
Citera
2013-08-28, 19:19
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Vet du vad valfrihet är för något? Varje familj har väl sin egen frihet att bestämma i vilken skola barnen skall gå, eller? Vem ger staten rätt att ta den demokratiska rättigheten från individen?

Det är inte en grundläggande demokratisk rättighet att bestämma över sina barn, i grunden har ingen rätt att bestämma över barnen. Föräldrars och myndigheters ingripanden i barnens liv är undantag från denna princip som skall motiveras med barnens väl, inte med föräldrarnas tycke och smak. Barnens begränsade rationalitet ger en begränsad rätt för olika vuxna personer att bestämma över dem, detta är ett nödvändigt ont och ingen rättighet. Det är snarare en plikt som föräldrar och vissa myndighetspersoner har. Civiliserade föräldrar begriper att deras roll är att låta barnen skapa sitt eget liv och bara skydda dem från allvarliga snedsteg, medan barbariska medeltidsföräldrar ser barnen som nån sorts egendom de har rätt att forma i en viss riktning, genom att lära dem specifika värderingar istället för bara allmänna argumentationsregler och demokratiska grundvärderingar till exempel.

Det är individen, inte familjen, som är den grundläggande enheten i samhället. Skolan ska inte vara olika för olika individer ("likvärdighet") om det inte finns nån inneboende skillnad mellan individerna. Vi kan dela upp folk efter individuella egenskaper som IQ, men inte efter föräldrars egenskaper som klass eller religion. Detta har förstås delvis frångåtts med friskolereformen men nominellt så ska faktiskt olika skolor vara fullständigt likvärdiga enligt lagen. (och enligt alla ideologier som rimligen kan kallas individualistiska.)

I vilket fall så lever Lundsberg på att den undantagits de regler som andra skolor behöver följa, det offentliga stödet är större och de får ta ut avgifter, bland annat. Bara det i sig är ett skäl att stänga ner skiten, helt separat från det svineri som dagens beslut handlade om.
Citera
2013-08-28, 19:25
Medlem
Jag tror en del av problematiken är just kommunaliseringen av skolan. Hade skolan varit statlig så hade det nog sett annorlunda ut. Jag är av den uppfattningen att Sverige behöver diffrentierade skolor. Vill man gå i en traditionell/konservativ skola så bör den möjligheten finnas. Och då menar jag inte att lösningen är nischade friskolor som idag. Personligen fungerade jag bra i skolan de första fyra åren sedan utvecklades jag och skolan åt olika håll. I ärlighetens namn tror jag att en viss kamratuppfostran och tuffare tag med fler absoluta krav/gränser och normer hade passat mig bättre. Sedan är jag fullt medveten om att huvudelen kanske hade upplevt en sådan skola som ett sämre alternativ.
Citera
2013-08-28, 19:29
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambityp
Ni som tror att detta var ett politiskt beslut, kan ni närmare förklara hur beslutsvägen till verkställande har sett ut? Skulle vara spännande att veta!

Alla beslut angående riksinternaten är politiska eftersom skoltillståndet ges av regeringen inte av en myndighet.
Citera
2013-08-28, 19:29
Medlem
Avgrundsandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
Det är inte en grundläggande demokratisk rättighet att bestämma över sina barn, i grunden har ingen rätt att bestämma över barnen. Föräldrars och myndigheters ingripanden i barnens liv är undantag från denna princip som skall motiveras med barnens väl, inte med föräldrarnas tycke och smak. Barnens begränsade rationalitet ger en begränsad rätt för olika vuxna personer att bestämma över dem, detta är ett nödvändigt ont och ingen rättighet. Det är snarare en plikt som föräldrar och vissa myndighetspersoner har. Civiliserade föräldrar begriper att deras roll är att låta barnen skapa sitt eget liv och bara skydda dem från allvarliga snedsteg, medan barbariska medeltidsföräldrar ser barnen som nån sorts egendom de har rätt att forma i en viss riktning, genom att lära dem specifika värderingar istället för bara allmänna argumentationsregler och demokratiska grundvärderingar till exempel.

Det är individen, inte familjen, som är den grundläggande enheten i samhället. Skolan ska inte vara olika för olika individer ("likvärdighet") om det inte finns nån inneboende skillnad mellan individerna. Vi kan dela upp folk efter individuella egenskaper som IQ, men inte efter föräldrars egenskaper som klass eller religion. Detta har förstås delvis frångåtts med friskolereformen men nominellt så ska faktiskt olika skolor vara fullständigt likvärdiga enligt lagen. (och enligt alla ideologier som rimligen kan kallas individualistiska.)

I vilket fall så lever Lundsberg på att den undantagits de regler som andra skolor behöver följa, det offentliga stödet är större och de får ta ut avgifter, bland annat. Bara det i sig är ett skäl att stänga ner skiten, helt separat från det svineri som dagens beslut handlade om.

Det var den bästa läsningen på mycket länge! Tack för att du finns!
Citera
2013-08-28, 19:32
Medlem
Facebacks avatar
Kan ju passa på att stänga ner alla invandrarskolor också, där blir ju folk misshandlade och kränkta dagligen!
Citera
2013-08-28, 19:33
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15095401.ab
Googla själv runt, men skolan försöker mygla konstant och bidrag älskar skolan, felaktiga sådana!

Verkar ju vara ett mänskligt misstag tillbaka där de sedan gjort rätt för sig. Ser dessutom att du undviker att lägga åsikter på mig. Det tackar jag för.
Citera
2013-08-28, 19:35
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Skulle man stänga av skolor på grund av att det förekommer våld där så behöver man stänga av ett par hundra sådana.

Men nu är det ju Lundsberg som har medias uppmärksamhet, de kommunala skolorna skiter man i, det är ju politikerna som skapat dem och står till svars för det våld som sker då, men det går inte att erkänna.

Nu är det ju inte under skoltid våldet förekommer, utan nattetid. Och däri ligger nog en stor del av beslutet att stänga skolan. I och med att ungdommarna bor på skolan, och skolan uppenbarligen är oförmögen att garantera deras säkerhet, så får dom inte ha öppet. Så enkelt är det, och väldigt logiskt om man tänker efter.
Citera
2013-08-28, 19:38
Medlem
J.R.s avatar
Lägg ner skiten. Varför ska vi ha skolor som hör till en förgången tid?
Gladast av alla om sådana här skolor stoppas eller iaf. inte subventioneras är ju dom elever som slipper gå där. Kan inte vara någon höjdare att uppsättas för pennalism/mobbing samt vara den som förväntas göra sådant för att "fostra".
De enda det är synd om är överklassföräldrarna som helt plötsligt måste ta lite ansvar och uppfostra snorvalparna själva.
Citera
2013-08-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Skolinspektionen har nu beslutat att stänga Sveriges äldsta internatskola. Ett verksamhetsbeslut har ålagts skolan och alla elever är hemförlovade. Detta efter den egendomliga strykjärnsincidenten som nämns i andra trådar.

Vad är de egentliga skälen till beslutet att vidta en så drastisk åtgärd som att stänga skolan? Det finns ju inom vissa politiska läger ett stort intresse av att stänga den anrika privatskolan. Och hur bör skolan möta beslutet? Genom att gå upp i rök, eller genom att gå vidare som en renodlad privatskola som det en gång var? Eller är namnet Lundsbergs skola så skadat att ingen räddning finns?

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Nyheter1/Skolinspektionen-granskar-Lundsbergs-skola/

Det luktar unket av någon anledning. Det har inträffat anmärkningsvärt fler allvarligare incidenter på andra skolor om man läser det här av den tidigare riksdagsledamoten för moderaterna från hans FB-sida:

Hanif Bali

igår i närheten av Solna.

Om Lundsberg borde läggas ner eller ej vet jag inte. Däremot vet jag hur denna debatt är fylld av väldigt många olika moraliska måttstockar.

I Sävar skola i Umea tog en 15-årig pojke strypgrepp på en skolkamrat som fick andnöd av det hårda greppet kring halsen och började blöda näsblod av slaget mot ansiktet.

Ingen krävde att skolan skulle läggas ned.

Navestadskolan i Norrköping fick en 15-åring kille slag i ansiktet av en ett år äldre elev, strax efter incidenten blev en annan kille i 15-årsåldern ha blivit slagen i ansiktet av en annan äldre elev.

Fem elever på Westerlundska gymnasiet i Enköping och misshandlade en skolkamrat. De ska ha på olika sätt ha varit inblandade i att linda in den utsatta eleven i eltejp, duschat honom och sen släpat honom genom skolan.Allt ska ha filmats för att kunna lägga ut på internet.

Jag hittade hundratals fall på skolor där elever har misshandlats. I många skolor verkar det vara ett återkommande fenomen.

Det vore klädsamt om samma måttstock som används mot riksinternaten användes för våra syskon, barn och vänner som går i vanliga skolor.

Jag önskar att twitterklassen rasade och löpsedlarna haglade även när vanliga elever blir slagna, misshandlade och trakasserade i våra skolor. Men jag antar att jag önskar för mycket.

Detta säger en hel del om hur underlig stängningen är.
Ponera att en flyktingförläggning eller en psykavdelning skulle ha problem med att skydda personalen mot angrepp, vilket vi redan vet har inträffat ett flertal gånger, och att det efter ett flertal incidenter blir en stängning av ett sjukhus eller en flyktingförläggning. Hur skulle media reagera då? Framförallt upplever jag den här stängningen som en kollektiv bestraffning och sedan när utförs detta? Aldrig tidigare mig veterligen. Men i morgon kommer samtliga kvällsblaskor ha stora rubriker och på första sidan ståtar Jan Guillou... tro mig!
Senast redigerad av Ramona Fransson 2013-08-28 kl. 19:44. Anledning: Ursäkta det blev dubbelt!
Citera
2013-08-28, 19:43
Medlem
Det luktar unket av någon anledning. Det har inträffat anmärkningsvärt fler allvarligare incidenter på andra skolor om man läser det här av den tidigare riksdagsledamoten för moderaterna från hans FB-sida:

Hanif Bali

igår i närheten av Solna.

Om Lundsberg borde läggas ner eller ej vet jag inte. Däremot vet jag hur denna debatt är fylld av väldigt många olika moraliska måttstockar.

I Sävar skola i Umea tog en 15-årig pojke strypgrepp på en skolkamrat som fick andnöd av det hårda greppet kring halsen och började blöda näsblod av slaget mot ansiktet.

Navestadskolan i Norrköping fick en 15-åring kille slag i ansiktet av en ett år äldre elev, strax efter incidenten blev en annan kille i 15-årsåldern ha blivit slagen i ansiktet av en annan äldre elev.

Fem elever på Westerlundska gymnasiet i Enköping och misshandlade en skolkamrat. De ska ha på olika sätt ha varit inblandade i att linda in den utsatta eleven i eltejp, duschat honom och sen släpat honom genom skolan.Allt ska ha filmats för att kunna lägga ut på internet.

Jag hittade hundratals fall på skolor där elever har misshandlats. I många skolor verkar det vara ett återkommande fenomen.

Det vore klädsamt om samma måttstock som används mot riksinternaten användes för våra syskon, barn och vänner som går i vanliga skolor.

Jag önskar att twitterklassen rasade och löpsedlarna haglade även när vanliga elever blir slagna, misshandlade och trakasserade i våra skolor. Men jag antar att jag önskar för mycket.

Detta säger en hel del om hur underlig stängningen är.
Ponera att en flyktingförläggning eller en psykavdelning skulle ha problem med att skydda personalen mot angrepp, vilket vi redan vet har inträffat ett flertal gånger, och att det efter ett flertal incidenter blir en stängning av ett sjukhus eller en flyktingförläggning. Hur skulle media reagera då? Framförallt upplever jag den här stängningen som en kollektiv bestraffning och sedan när utförs detta? Aldrig tidigare mig veterligen. Men i morgon kommer samtliga kvällsblaskor ha stora rubriker och på första sidan ståtar Jan Guillou... tro mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in