2013-08-28, 18:24
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Vet du vad valfrihet är för något? Varje familj har väl sin egen frihet att bestämma i vilken skola barnen skall gå, eller? Vem ger staten rätt att ta den demokratiska rättigheten från individen?

Men tanke på att det är staten som genom saftiga bidrag finansierar större delen av Lundsberg så har man väl om inte annat i mån av "ägare" rätt att ta beslut över skolan.
Det borde väl nyliberalerna och borgarna sympatisera fullt ut med.
Citera
2013-08-28, 18:25
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcdahlen
Otroligt bra att skolan stängs , det är såhär den svenska överklassen knyter kontakter och fullkomligt imperialiserar stor-företagen idag. Såg för övrigt att Kassel släkten uttalade sig på aftonhoran idag. Kassel familjen är som innanmätet på en kropp. De bara finns där men det är inget man vill ta i . Och nej jag är ingen skadeglad och avundsjuk sosse! Jag tillhör överklassen , men dit har jag fått arbeta mig upp med bara händerna för att bygga den högen. Vissa föds ju med både spade och hög. ONT: Kan skolan fortsätta om 6 månader ifall utredningen läggs ned?

Som jag fattat det så kan den det om de har väldigt bra underlag och bevis på att den blir bättre men att skolinspektionen ansåg det mindre tänkbart.
Citera
2013-08-28, 18:27
Medlem
Det händer betydligt värre saker på kommunla skolor.
Fan vad svagt av skolinspektionen att inte stå emot drevet och låta vänster packet med Aftonbladet spetsen få sin vilja igenom.
Citera
2013-08-28, 18:29
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils-Inge
Jag tror inte att jag är särskilt trångsynt, utan jag reflekterar nog snarare över sådant som de allra flesta normala gör.
Inte trångsint nödvändigtvis, men dåligt informerad.

En internatskola har inte bara ungdomar där för att föräldrarna skiter i dem. Det finns fler kategorier av ungdomar där. Själv sökte jag frivilligt till en av de tre internatskolorna och kom in, ett av mitt livs bästa beslut. Det är betydligt roligare än kommunal skola och högre kvalitet på undervisningen.

Andra ungdomar har föräldrar som arbetar inom välgörenhetsorganisationer som Röda Korset och liknande, deras kall är så pass stort att man under sina barns senare ungdomsår väljer att att arbeta utomlands och barnen får gå gymnasiet i internatskola för att man vill att de skall gå i en svensk skola.

Lite mindre vanligt, men ändå en kategori, så finns det ungdomar som går där för att förälrarna av olika anledningar inte hanterar att uppfostra sina barn i den åldern, det kan vara på grund av sviktande hälsa eller andra problem, där barnet i sig inte befinner sig i farozonen.

I den skolan jag gick på fanns det även externater, folk från trakten som hade närmst till internatet, de gick där men bodde naturligtvis hemma.

För ordningens skull kan jag nämna att jag inte gick på Lundsberg utan på ett av de två andra.
Citera
2013-08-28, 18:30
Medlem
Citat:
Det är gråt och skrik och de ringer ferbrilt i sina mobiler.
Källa: http://nwt.se/storfors/article1367523.ece

Curlade ungar klarar inte motgångar
och ändå går dom på en skola som
skall generera framtidens ledarskikt.
Citera
2013-08-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Inte trångsint nödvändigtvis, men dåligt informerad.

Dåligt informerad? Det är ju bara att ta del av nyhetsrapporteringarna, så får man information om de övergrepp som har hänt.
Citera
2013-08-28, 18:37
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils-Inge
Dåligt informerad? Det är ju bara att ta del av nyhetsrapporteringarna, så får man information om de övergrepp som har hänt.
Skulle man stänga av skolor på grund av att det förekommer våld där så behöver man stänga av ett par hundra sådana.

Men nu är det ju Lundsberg som har medias uppmärksamhet, de kommunala skolorna skiter man i, det är ju politikerna som skapat dem och står till svars för det våld som sker då, men det går inte att erkänna.
Citera
2013-08-28, 18:40
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Skulle man stänga av skolor på grund av att det förekommer våld där så behöver man stänga av ett par hundra sådana.

Men nu är det ju Lundsberg som har medias uppmärksamhet, de kommunala skolorna skiter man i, det är ju politikerna som skapat dem och står till svars för det våld som sker då, men det går inte att erkänna.

Kort och koncist, precis så.
Citera
2013-08-28, 18:51
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Det händer betydligt värre saker på kommunla skolor.
Fan vad svagt av skolinspektionen att inte stå emot drevet och låta vänster packet med Aftonbladet spetsen få sin vilja igenom.

Eller kanske inte. Men självklart sker mobbing och olika former av övergrepp på elever även på kommunala skolor.
Skillnaden är att kommunala skolor tar avstånd från mobbing och aktivt arbetar i mån av kompetens och resurser emot mobbingen (nåja). Medans på Lundsberg har övergreppen skett rutinmässigt med ledningens goda minne.
Där finner du en tydlig distinktion för att prata 'Guilliouska' apropå ämnet.
Senast redigerad av EugeneHutz 2013-08-28 kl. 18:53.
Citera
2013-08-28, 18:53
Medlem
Traditions avatar
Visserligen verkar skolan ha varit full av rötägg, men att stänga den? Nja... Vänstermedia ville ha ytterligare en fjäder i hatten, och det fick de. Bara att gratulera! Tänk om de kunde lägga samma energi på att rapportera om alla skolor där tjejer bli kallade horor och sexuellt trakasserade.
Citera
2013-08-28, 18:53
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Skillnaden är att kommunala skolor tar avstånd från mobbing och aktivt arbetar i mån av kompetens och resurser emot mobbingen (nåja). Medans på Lundsberg har övergreppen skett rutinmässigt med ledningens goda minne.
Skulle det ske på en kommunal skola skulle den också stängas.
Jag hann beta av ett antal kommunala skolor innan jag sökte in på internatskola och det där stämmer absolut inte. Man vill gärna påstå att det är så, men så är det inte alltid.
Citera
2013-08-28, 18:56
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Jag hann beta av ett antal kommunala skolor innan jag sökte in på internatskola och det där stämmer absolut inte. Man vill gärna påstå att det är så, men så är det inte alltid.

Att mobbing motverkas på kommunala skolor? Nej det finns nog tyvärr väldigt stora brister i det ämnet på många skolor. Men att mobbningen skulle inofficiellt anses vara en del av skolans kultur och sympatiseras och ses mellan fingrarna av ledningen är nog unikt för Lundsbergs (vad det verkar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in