Citat:
Ursprungligen postat av
VonFanderblad
Det är väl snarare mycket rationellt; är ju grundläggande finans. Det är ju ett så förmånligt lån man kan få och realräntan är väl så gott som negativ.
Det här kan låta lite som en dum fråga men jag undrar vad man i sådana fall bör göra av de extra pengar som man skulle få av lånet? Investera i någon gratis indexfond eller bara låta de ligga i ett förmånligt sparkonto?
Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
En anledning till att inte ta lånet är att du då får en möjlighet att studera ytterligare en gång långt framöver då du kanske inte skulle ha råd med det annars.
Nu ska man givetvis aldrig säga aldrig, men jag tvivlar mycket starkt på att jag någonsin skulle behöva sätta mig ner på skolbänken och plugga på nytt. Jag går redan min drömutbildning och arbetsmarknaden har alltid sett bra ut för personer med samma utbildningsbakgrund.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja det kan faktiskt vara ett smart drag om du tänkte köpa dig en bostadsrätt och behöver en kontantinsats till en riktigt låg ränta. Dock ev avdragsgill, men ändå billig.
Eller så kan du köpa aktier som direktavkastar högre än csn-räntan. Det finns ganska många där ute som gör det. Men köp bostad i första hand om du inte gjort det.
Bostad lär jag i sådana fall köpa först när jag är helt klar med utbildningen, eller menade du att jag skulle köpa en bostadsrätt redan nu?