Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Är du säker på din sak här? Jag hade för mig att veckorna försvinner oavsett.

Jag kan ha fel, men jag känner mig hyfsat säker på det.
Citera
2013-08-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vou
Jag kan ha fel, men jag känner mig hyfsat säker på det.
Se ovanstående inlägg.
Citera
2013-08-28, 13:09
Medlem
Sereenas avatar
Det är ju ett extremt förmånligt lån som kan användas för att ge sig själv en stabilare grund att stå på.
Citera
2013-08-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Hur har du placerat dina pengar om man får fråga?

Väldigt enkelt faktiskt, sparkonton. Hade jag haft ett intresse i sparande hade jag säkert kunnat få pengarna att växa ännu mer, genom andra sparformer.
Citera
2013-08-28, 15:44
Medlem
lån inte om du inte behöver för i helvette
Citera
2013-08-28, 16:12
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiptronic
lån inte om du inte behöver för i helvette

Hur ställer du dig till de argument som presenterats i tråden som är för att ta lån?
Citera
2013-08-28, 18:09
Medlem
Soulsurfers avatar
Så länge man inte slösar bort pengarna utan placerar dem säkert, så låter det inte alls dumt att ta lånet trots att man egentligen inte behöver det. Bara man orkar ha det på sitt psyke. Som sagt förmånligare lån är nog väldigt svårt att få. Räntan är dessutom låg och den har även varit låg om man tittar historiskt, så jag skulle i alla fall inte oroa mig allt för mycket att den ska dra iväg. Sedan vet man ju aldrig, men det finns nog ingen direkt anledning att vara extremt rädd. Kan dock ha fel eftersom jag inte alls är insatt. Om inte annat så är det ett bra sätt att skaffa en bra buffert, även om man kanske inte tjänar mycket på det hela. Sedan om jag inte har fel så får man inte glömma att det är utöver ränta en viss (årlig?) aviavgift och administrationsavgift som skall betalas, har ingen aning om hur mycket det är dock.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-08-28 kl. 18:14.
Citera
2013-08-28, 22:39
Medlem
I dagsläget kan man nog få högre ränta efter skatt på ett räntekonto och då tycker jag det är OK att ta lånet och lägga in på ett högräntekonto. Men det gäller då att vara på hugget och betala tillbaka om ränteförhållandet blir mindre gynnsamt.

Att köpa mer volatila värdepapper inkl. aktier för lånepengarna skulle jag avråda ifrån. Räntan är låg idag men den kommer inte vara det i all evighet. Just stigande räntor kan dessutom pressa börsen rejält. Dels eftersom företagen får högre räntekostnader dels för obligationer blir mer intressanta för investerare vilket leder till att kapital flyttas från börsen till obligationer.

Då kanske du sitter där med ett lån som suger ränta varje månad men utan pengar att betala tillbaka med eftersom börsen kollapsat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in