• 1
  • 2
2013-08-27, 17:14
Medlem
Cykeltutas avatar
Som rubriken anger!
Jag har ett par gamla 90-kängor som jag skulle vilja ha riktigt svinblanka. Jag har sett folk sitta och gni med bomullsrondeller och med alla möjliga mirakelmedel, men jag har själv aldrig lyckats komma upp bättre än till "bättre standardputs".

Har någon här den ultimata guiden till att få ett på m/90-hättor att se ut som lackskor?
Citera
2013-08-27, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Som rubriken anger!
Jag har ett par gamla 90-kängor som jag skulle vilja ha riktigt svinblanka. Jag har sett folk sitta och gni med bomullsrondeller och med alla möjliga mirakelmedel, men jag har själv aldrig lyckats komma upp bättre än till "bättre standardputs".

Har någon här den ultimata guiden till att få ett på m/90-hättor att se ut som lackskor?
En sån där högblanksvamp, som man putsar instrumentpanelen i bilen med för att den ska blänka.
Citera
2013-08-27, 17:19
Medlem
Herr gurkas avatar
http://shoegazingpunktse.blogspot.se...ta-guiden.html

Kolla in steg 5.
Citera
2013-08-27, 17:26
Bannlyst
När jag gjorde lumpen så hade vi de där vanliga skoputs kittet med svart mojs å borstar å skit.

Vi hade även nån alkohol medel eller liknande som jag inte kommer ihåg vad de var till för egentligen men vi fick tillsagt att vi skulle ge FAN i att putsa skorna med det för att de förstör lädret i längden.

I vilket fall som helst, det alkoholmedlet är SKITBRA för att putsa upp en glans som även den mest nitiska fänriken skulle godkänna.

Om du klarar av å ta reda på vilket medel det är så har du ett kortsiktigt mirakelmedel, mina kängor höll i hela min 7.5 månaders utbildning när jag använde det medlet.
Citera
2013-08-27, 17:35
Medlem
MissPears avatar
Du kan ju alltid köra samma rutin som inom Försvaret. Majoriteten av alla gick ju allt som oftast igenom den dagliga visitationen med den Börja med att snöra upp kängorna helt och borsta därefter av dem grundligt. Gnid sedan in dem ordentligt med vax och låt det gå in ordentligt över en natt. På morgonen därpå applicerar du ett tunt lager svart skokräm med borste som du låter torka in ett par minuter. Borsta sedan av skorna (ej samma borste som du tidigare använde för att applicera skokrämen med då fettet gör att de ser matta ut). Sedan har du skinande rena kängor
Den rutinen tog mig och mina kamrater långt under tjänstgöringen, fast vi fann ju dock en hel del genvägar... En vanlig, hederlig slipmaskin kan göra underverk den med
Citera
2013-08-27, 17:56
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Skokräm + nylonstrumpa och mycket tid är nyckeln till att få dina kängor att reflektera månen.
Citera
2013-08-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Som rubriken anger!

Busenkelt. Mycket skokräm och jobba in det ordentligt. Ta sedan bomullstussar och fukta i vatten och börja jobba. Du kan sitta och putsa framför TVn för det kommer ta ett tag men om du gör ett ordentligt jobb så kommer du kunna spegla dig i kängorna.
Undvik alla typer av kemikalier eller alkohol om du vill att kängorna skall hålla. Fett/skokräm och bomull gör susen.

Du kan ju som ovanstående skribent säger även avsluta med en nylonstrumpa men smaken är som baken.
Citera
2013-08-27, 18:15
Medlem
Som de ovan säger, borsta av ordentligt, på med skokräm, låt stå över natten, borsta av.
Sen köper du "kiwi parade gloss"-puts, applicerar väldigt lite och gnider in, sen jobbar du med bomull och varmvatten! Funkar alltid!
Citera
2013-08-27, 18:38
Medlem
Axxys avatar
Snabbfix på tävlingsstövlar inom ridning är hårspray! Blir blankt som tusan. Se till att ha rena skor bara och putsa gärna med skokräm innan.
Citera
2013-08-27, 18:58
Medlem
Korkiss avatar
Här har du grejerna, gjorde upp en galen puts några långtråkiga nätter på Drottningholm.

Parade gloss skokräm
http://www.kiwicare.com/kiwimcmssite...ade-gloss.html

Tillsammans med putsduken
http://www.kiwicare.com/kiwimcmssite...ne-cloths.html
Citera
2013-08-27, 19:06
Medlem
Putsen blir aldrig tillräckligt blank.
Citera
2013-08-27, 21:31
Medlem
Ed Geins avatar
körde på Kiwi Parade gloss och uppblött gasbinda från kasserade första förband. sen är det bara o gno!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in