• 1
  • 2
2013-08-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Putsen blir aldrig tillräckligt blank.

Det har sagts förut:

Svart skokräm (Kiwi) plus varmgnidning med spänd nylonstrumpa över lädret. Blir det inte spegelblankt så på med ett nytt lager och gör om.

Det BLIR spegelblankt tillslut!
Citera
2013-08-27, 21:46
Medlem
kitschlemurs avatar
Vi brukade tända eld på Kiwi parade gloss och jobba in den flytande skoskrämen med en varmt fuktad nylontrasa. Blev skinande (fusk)kukputs på 10 minuter. Annars är det hårt jobb som gäller. Själv spenderade jag ungefär 40 timmar med att putsa mina kängor inför högvakten.

LG såklart... Kom bara ihåg att du förstör kängan med Kiwi parade gloss.
Citera
2013-08-27, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Putsen blir aldrig tillräckligt blank.

Provat att bara borsta i en riktning? Om du borstar fram och tillbaka får du aldrig till det.
Citera
2013-08-27, 21:59
Medlem
Henning.s avatar
Försvarets hudsalva.
Fungerar tills befälet får för sig att känna på kängorna...
Citera
2013-08-27, 22:20
Medlem
Blöta bommulstussar, paradegloss och cirkelrörelser.
Alternativt en selvyttrasa.

Paradsoldaten Out.
Citera
2013-08-28, 12:12
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Som rubriken anger!
Jag har ett par gamla 90-kängor som jag skulle vilja ha riktigt svinblanka. Jag har sett folk sitta och gni med bomullsrondeller och med alla möjliga mirakelmedel, men jag har själv aldrig lyckats komma upp bättre än till "bättre standardputs".

Har någon här den ultimata guiden till att få ett på m/90-hättor att se ut som lackskor?

Du har fått hela batteriet av trix och fix men ETT har de glömt.
Självklart så använder du KIWI paradputs. Du har redan putsat upp kängorna så du har ett fint grundmaterial att jobba utifrån.
Nu tar du och smälter lite/ en bit av skokrämen i locket med tändare eller ljus. Den smälta skokrämen applicerar du med en liten bit tyg/bomull, tunt lägger du på och låter det kallna. Nu kan du med mjuk trasa gno bort överskottet, ge på lite med nylonstrumpa och sedan avsluta med bomullstuss fuktad med vatten och roa dig i någon timme eller så.
Fan vet om det blir bättre än övrigas trix och fix men strålande snyggt blir det.

"Förvånad"
Citera
2013-08-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Det har sagts förut:

Svart skokräm (Kiwi) plus varmgnidning med spänd nylonstrumpa över lädret. Blir det inte spegelblankt så på med ett nytt lager och gör om.

Det BLIR spegelblankt tillslut!
Klart det blir blankt. Jag anser mig ha gjort tillräckligt många dygn i paradkängorna på Drottningholm och Stockholm för att anse mig vara rätt duktig på att putsa kängor. Och visst blir det blankt, fan jag kunde räkna mina skäggstrån i glansen. Men kan det bli blankare? Ja, det kan alltid bli blankare.

Citat:
Ursprungligen postat av Krutdurken2011
Provat att bara borsta i en riktning? Om du borstar fram och tillbaka får du aldrig till det.

Borsta? En liten tuss ren och fin bomull lätt fuktad i ljummet vatten och därefter tumnagelstora cirkulära rörelser är det enda som funkar.

Selvytt-trasan var jag aldrig riktigt nöjd med. Tyckte jag fick en djupade glans med bomull.
Har man dessutom ett antal säsonger av Family Guy och How I Met Your Mother, så är kvällarna innan pågången räddade.
Senast redigerad av Moffmeister 2013-08-28 kl. 13:07.
Citera
2013-08-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Du har fått hela batteriet av trix och fix men ETT har de glömt.
Självklart så använder du KIWI paradputs. Du har redan putsat upp kängorna så du har ett fint grundmaterial att jobba utifrån.
Nu tar du och smälter lite/ en bit av skokrämen i locket med tändare eller ljus. Den smälta skokrämen applicerar du med en liten bit tyg/bomull, tunt lägger du på och låter det kallna. Nu kan du med mjuk trasa gno bort överskottet, ge på lite med nylonstrumpa och sedan avsluta med bomullstuss fuktad med vatten och roa dig i någon timme eller så.
Fan vet om det blir bättre än övrigas trix och fix men strålande snyggt blir det.

"Förvånad"
Det där med att smälta putsen i burken har jag aldrig förstått. Då är det bättre att smälta putsen på kängorna så den smetas in ordentligt. Sen putsa bort överflödet. Jag kan ta några bilder på mina paradskor imorron för att visa vad en selvyttrasa, paradegloss och lite smält puts kan göra.
Citera
2013-08-28, 14:02
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Det där med att smälta putsen i burken har jag aldrig förstått. Då är det bättre att smälta putsen på kängorna så den smetas in ordentligt. Sen putsa bort överflödet. Jag kan ta några bilder på mina paradskor imorron för att visa vad en selvyttrasa, paradegloss och lite smält puts kan göra.

Det är nog kanske bara en smaksak. Elda på kängan eller elda på locket och smeta ut skokrämen.
Jag tror det är för att vi ansåg att vi brukade mindre våld på kängan genom att värma upp skokrämen i locket.
Jag ser nog hur jag tänker här.
Flytande vax på bilen och bara gno av, eller kladda på hårdvax på bilen och smälta det med varmluftpistol. Jag smälter innan och sedan gnor av.
Observera att jag lägger absolut ingen värdering i val av metod.
Tvivlar inte en sekund på att dina kängor skiner som arslet på en babian.

"Förvånad"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in