Citat:
Ursprungligen postat av
oneofmany
Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort.
Mitt stalltips är att bara betala för mindre saker och / eller från stora välkända leverantörer om man måste använda direktbetalning.
Jag använder kreditkort för i princip alla nätköp. Dels får jag en prisgaranti som varar i 90 dagar, dels är det enklare att få pengarna tillbaka om något strular med leveransen. Det gäller dock att ha disciplinen att betala direkt och inte förköpa sig.
+1 på den. Man har mycket större möjligheter att få tillbaka pengarna via en korttransaktion om något går snett än vad man har via en direktbanksbetalning.
Däremot, och det här gäller väl framför allt lite mer ebutiker i gråzonen så kan det vara en trygghet i att betala med direktbanksbetalning då du alltid fyller i uppgifter på bankens sida. Så om betalssidan ser lite dodgy ut och du är inte 100% säker på att allt står rätt till så kanske du ska välja något annat än kort.