• 1
  • 2
2013-08-27, 16:03
Medlem
Som rubriken lyder.
Citera
2013-08-27, 16:09
Medlem
EckiEckis avatar
Det är väl ganska uppenbart?

Direktbetalning går från bankkontot.
Kortbetalning går via ditt kort. Det är inte alla som har kortet kopplat till ett bankkonto. Jag har det inte i alla fall.
Citera
2013-08-27, 16:11
Medlem
är direktbetalning när man använder dosa?
Citera
2013-08-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är väl ganska uppenbart?

Direktbetalning går från bankkontot.
Kortbetalning går via ditt kort. Det är inte alla som har kortet kopplat till ett bankkonto. Jag har det inte i alla fall.

Nej det är inte uppenbart!
Citera
2013-08-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiptronic
är direktbetalning när man använder dosa?

Direktbetalning via webben så "hamnar" du i DIN internetbank och genomför köpet där.
Kortbetalning via webben så används en s k "betalväxel" t ex Pay-Ex som hanterar betalningen åt företaget du handlar åt.

En del bankkort måste man dock använda sin bankdosa för att genomföra köpet. Andra räcker det med cvc-koden.
Citera
2013-08-28, 06:29
Medlem
Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort.

Mitt stalltips är att bara betala för mindre saker och / eller från stora välkända leverantörer om man måste använda direktbetalning.

Jag använder kreditkort för i princip alla nätköp. Dels får jag en prisgaranti som varar i 90 dagar, dels är det enklare att få pengarna tillbaka om något strular med leveransen. Det gäller dock att ha disciplinen att betala direkt och inte förköpa sig.
Citera
2013-08-28, 09:10
Medlem
Celenos avatar
Some oneofmany säger finns det nackdelar med direktbetalning.

Cornu skriver också en intressant historia:

http://cornucopia.cornubot.se/2013/0...lning-via.html
Citera
2013-08-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Tänk på att det (ofta) är så att förmåner man har via kortet, såsom försäkringar, cash-back och dylikt inte gäller vid direktbetalning. Man har också ett svagare skydd eftersom konsumentkreditlagen inte gäller vid direktbetalning jämfört med ett betal- eller kreditkort.

Mitt stalltips är att bara betala för mindre saker och / eller från stora välkända leverantörer om man måste använda direktbetalning.

Jag använder kreditkort för i princip alla nätköp. Dels får jag en prisgaranti som varar i 90 dagar, dels är det enklare att få pengarna tillbaka om något strular med leveransen. Det gäller dock att ha disciplinen att betala direkt och inte förköpa sig.

Tack för dina kloka ord.
Citera
2013-08-29, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany

+1 på den. Man har mycket större möjligheter att få tillbaka pengarna via en korttransaktion om något går snett än vad man har via en direktbanksbetalning.

Däremot, och det här gäller väl framför allt lite mer ebutiker i gråzonen så kan det vara en trygghet i att betala med direktbanksbetalning då du alltid fyller i uppgifter på bankens sida. Så om betalssidan ser lite dodgy ut och du är inte 100% säker på att allt står rätt till så kanske du ska välja något annat än kort.
Citera
2013-08-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
+1 på den. Man har mycket större möjligheter att få tillbaka pengarna via en korttransaktion om något går snett än vad man har via en direktbanksbetalning.

Däremot, och det här gäller väl framför allt lite mer ebutiker i gråzonen så kan det vara en trygghet i att betala med direktbanksbetalning då du alltid fyller i uppgifter på bankens sida. Så om betalssidan ser lite dodgy ut och du är inte 100% säker på att allt står rätt till så kanske du ska välja något annat än kort.

Fast är de så stora så att de erbjuder direktbetalning så är det nog tryggt att använda kort.
Citera
2013-08-29, 17:14
Medlem
eXtremos avatar
Precis som oneofmany gör, så använder jag också kortbetalning. Det känns av förklarliga skäl tryggare.

Citat:
Ursprungligen postat av flashback0987
Nej det är inte uppenbart!
Jo, det är uppenbart om du ser till ordalydelsen.
Citera
2016-01-10, 23:32
Medlem
Via Nordea måste man fortfarande använda bankdosan för att verifiera direktbetalningar. Det går alltså inte via Mobilt BankID, som har ersatt bankdosan till nästan allt annat (inloggning, signering, swish, myndighetssidor osv).

Finns det någon bank som tillåter verifiering av direktbetalning via Mobilt BankID, eller är det något säkerhetsrelaterat som gör att ingen bank har infört det än?

Är direktbetalning kanske ett föråldrat och utdöende betalningssätt, som inte är lönsamt att investera i för bankerna?
Senast redigerad av petzor 2016-01-10 kl. 23:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in