Citat:
Ursprungligen postat av
muto_kenji
Jag har tänkt att man bara tar och skickar ner i grillen och sätter eld på det, tycker att det alltid när man eldar med ved verkar bli så mycket finare glöd när brasan börjar ta slut än om man bara kör med vanligt grillkol.
Är det något krav att man ska torka veden eller är det bättre, när jag hjälpt släktingar att fälla (mindre)träd på deras sommarstugor så tog vi och skickade ihop fällda träden i en hög och gjorde en redig brasa av det.
Är inga stora mängder alls, en halv kubik kanske så det blir ju ingen vettig summa av det.
Två saker:
Att laga mat med gran, tall eller cypress som bränsle är dumt för de avger terpentin vid upphettning. Är inte förbränningen fullständig så kommer du få terpentin i maten. Däremot en (alltså busken/trädet en) bildar inte alls så mycket terpentin vilket gör att den funkar vid t ex rökning. Jag skulle alltså ge fan i att använda cypress när jag lagar mat.
Den andra grejen gäller det där med att torka ved. Du torkar den inte bara för att den ska ta eld lättare. Alla som haft lite halvpyroman läggning i ungdomen vet så klart att allt går att tända om man bara redan har en eld. Problemet med fuktig ved är att mycket av den bildade energin kommer gå åt till att ånga av vattnet vilket gör att elden brinner vid lägre temperatur och i fallet med cypress så kommer du få ännu större problem med terpentin då förbränningen kommer bli än mer ofullständig.
Så ge fan i det är ett tips från en kemist och manisk grillare
Det går dock utmärkt att elda med ved om man inte brassar in för mycket ved i en för dyr grill. I regel brinner den under stundom varmare än kol och det kan skada emaljeringen på t ex Weber-grillar. Jag har nyligen fått berättat för mig av en säljare av Weber att just det är den vanligaste orsaken till att folk försöker reklamera sin Weber. Att blanda lite ved och kol är helt perfekt, då man även får in lite röksmak som saknas från kolen. Bra svenska träslag att använda är alla typer av fruktträd (t ex päron, körsbär och äpple), även björk, ek och al är jättebra. Har man en gammal risig vinbärsbuske så är det fint att langa på ett par grenar från en sån för att skapa en mycket speciell rök.