Citat:
Ursprungligen postat av
muto_kenji
Jag har tnkt att man bara tar och skickar ner i grillen och stter eld p det, tycker att det alltid nr man eldar med ved verkar bli s mycket finare gld nr brasan brjar ta slut n om man bara kr med vanligt grillkol.
r det ngot krav att man ska torka veden eller r det bttre, nr jag hjlpt slktingar att flla (mindre)trd p deras sommarstugor s tog vi och skickade ihop fllda trden i en hg och gjorde en redig brasa av det.
r inga stora mngder alls, en halv kubik kanske s det blir ju ingen vettig summa av det.
Tv saker:
Att laga mat med gran, tall eller cypress som brnsle r dumt fr de avger terpentin vid upphettning. r inte frbrnningen fullstndig s kommer du f terpentin i maten. Dremot en (allts busken/trdet en) bildar inte alls s mycket terpentin vilket gr att den funkar vid t ex rkning. Jag skulle allts ge fan i att anvnda cypress nr jag lagar mat.
Den andra grejen gller det dr med att torka ved. Du torkar den inte bara fr att den ska ta eld lttare. Alla som haft lite halvpyroman lggning i ungdomen vet s klart att allt gr att tnda om man bara redan har en eld. Problemet med fuktig ved r att mycket av den bildade energin kommer g t till att nga av vattnet vilket gr att elden brinner vid lgre temperatur och i fallet med cypress s kommer du f nnu strre problem med terpentin d frbrnningen kommer bli n mer ofullstndig.
S ge fan i det r ett tips frn en kemist och manisk grillare
Det gr dock utmrkt att elda med ved om man inte brassar in fr mycket ved i en fr dyr grill. I regel brinner den under stundom varmare n kol och det kan skada emaljeringen p t ex Weber-grillar. Jag har nyligen ftt berttat fr mig av en sljare av Weber att just det r den vanligaste orsaken till att folk frsker reklamera sin Weber. Att blanda lite ved och kol r helt perfekt, d man ven fr in lite rksmak som saknas frn kolen. Bra svenska trslag att anvnda r alla typer av frukttrd (t ex pron, krsbr och pple), ven bjrk, ek och al r jttebra. Har man en gammal risig vinbrsbuske s r det fint att langa p ett par grenar frn en sn fr att skapa en mycket speciell rk.