• 1
  • 2
2013-08-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Terpentin är inte alls bra men som allt handlar det ju om mängder och det blir självklart inte som att ta en klunk ur en flaska. Jag skulle lätt käka det själv om jag blev bjuden men jag ser liksom inte poängen för det smakar ju också satan-i-helvete.

Jag förstår bara inte varför du ska göra det, hur mycket pengar kan du möjligen tjäna på det? Lägg det på tork över vintern och eld med det för att det är trevligt för det brinner jäkligt bra när det är torrt och grilla på kol eller briketter.

Självklart kan man ju göra som jag vill.

Syrén tror jag är lugnt utan att egentligen veta men jag har inte hört om någon icke-barr-ved som är farlig. Någon annan kanske vet

Är på päronens kolonistuga och alternativet till att använda det i grillen är att bara elda upp det i en tunna till hösten(finns ingen eldstad eller dyl där) så jag tänkte att man kunde testa och se hur det blir. Har ju varit reportage i tidningar om hur man ska använda rökspån i grillningen för att få finare smak så jag tänkte att man kunde pröva med den veden som kom av röjningen och se hur det blir. Spara pengar på att slippa köpa grillkol har jag inte tänkt på.
Citera
2013-08-28, 20:17
Medlem
Aakes avatar
Det går alldeles utmärkt att grilla på glöden från utbrunnen ved och är man en gottegris tillsätter man enris vid tillagningen
Citera
2013-08-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Är på päronens kolonistuga och alternativet till att använda det i grillen är att bara elda upp det i en tunna till hösten(finns ingen eldstad eller dyl där) så jag tänkte att man kunde testa och se hur det blir. Har ju varit reportage i tidningar om hur man ska använda rökspån i grillningen för att få finare smak så jag tänkte att man kunde pröva med den veden som kom av röjningen och se hur det blir. Spara pengar på att slippa köpa grillkol har jag inte tänkt på.

Rökspån görs alltid på lövträ. Nåja, gör hur du vill. Det är inte ens säkert du känner av terpentinsmaken. Jag är känslig som fan för den
Citera
2021-06-16, 20:43
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Hur farligt är det med terpentin egentligen? På dig låter det som att det är riktigt farligt och inte bara onyttigt. Jag gissar att det här gamla med att man inte ska använda (tall)kottar när man grillar kommer av samma anledning.

Det var lite syrener som rök också, hur är det att använda sån ved till matlagning?

Använd ved eller grillkol när du grillar.

Använd inte för helvetet INTE kottar - Vilket är likställt med att grilla med impregnerat virke, typ kreosotstolpar, avhuggna i lämplig längd för nämna grillning!

Såvida inte avsikten var ond, vilken jag aldrig skulle kunna tänka mig, för vem står där och grillar med en kreosotstolpen, inandats samtidigt röken?

Det vore ett självmål!

Men i Sovjet grillar dom väl fortfarande med uranstavar....
https://www.youtube.com/watch?v=AkH_mAbwR1M
Källa;
https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1
Senast redigerad av Kallis 2021-06-16 kl. 21:02.
Citera
2021-06-17, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Terpentin är inte alls bra men som allt handlar det ju om mängder och det blir självklart inte som att ta en klunk ur en flaska. Jag skulle lätt käka det själv om jag blev bjuden men jag ser liksom inte poängen för det smakar ju också satan-i-helvete.

Jag förstår bara inte varför du ska göra det, hur mycket pengar kan du möjligen tjäna på det? Lägg det på tork över vintern och eld med det för att det är trevligt för det brinner jäkligt bra när det är torrt och grilla på kol eller briketter.

Självklart kan man ju göra som jag vill.

Syrén tror jag är lugnt utan att egentligen veta men jag har inte hört om någon icke-barr-ved som är farlig. Någon annan kanske vet

Är det ens kvar då man grillar på kolen? Tveksamt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in