• 1
  • 2
2013-08-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Terpentin r inte alls bra men som allt handlar det ju om mngder och det blir sjlvklart inte som att ta en klunk ur en flaska. Jag skulle ltt kka det sjlv om jag blev bjuden men jag ser liksom inte pongen fr det smakar ju ocks satan-i-helvete.

Jag frstr bara inte varfr du ska gra det, hur mycket pengar kan du mjligen tjna p det? Lgg det p tork ver vintern och eld med det fr att det r trevligt fr det brinner jkligt bra nr det r torrt och grilla p kol eller briketter.

Sjlvklart kan man ju gra som jag vill.

Syrn tror jag r lugnt utan att egentligen veta men jag har inte hrt om ngon icke-barr-ved som r farlig. Ngon annan kanske vet

r p pronens kolonistuga och alternativet till att anvnda det i grillen r att bara elda upp det i en tunna till hsten(finns ingen eldstad eller dyl dr) s jag tnkte att man kunde testa och se hur det blir. Har ju varit reportage i tidningar om hur man ska anvnda rkspn i grillningen fr att f finare smak s jag tnkte att man kunde prva med den veden som kom av rjningen och se hur det blir. Spara pengar p att slippa kpa grillkol har jag inte tnkt p.
Citera
2013-08-28, 20:17
Medlem
Aakes avatar
Det gr alldeles utmrkt att grilla p glden frn utbrunnen ved och r man en gottegris tillstter man enris vid tillagningen
Citera
2013-08-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
r p pronens kolonistuga och alternativet till att anvnda det i grillen r att bara elda upp det i en tunna till hsten(finns ingen eldstad eller dyl dr) s jag tnkte att man kunde testa och se hur det blir. Har ju varit reportage i tidningar om hur man ska anvnda rkspn i grillningen fr att f finare smak s jag tnkte att man kunde prva med den veden som kom av rjningen och se hur det blir. Spara pengar p att slippa kpa grillkol har jag inte tnkt p.

Rkspn grs alltid p lvtr. Nja, gr hur du vill. Det r inte ens skert du knner av terpentinsmaken. Jag r knslig som fan fr den
Citera
2021-06-16, 20:43
Avstngd
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Hur farligt r det med terpentin egentligen? P dig lter det som att det r riktigt farligt och inte bara onyttigt. Jag gissar att det hr gamla med att man inte ska anvnda (tall)kottar nr man grillar kommer av samma anledning.

Det var lite syrener som rk ocks, hur r det att anvnda sn ved till matlagning?

Anvnd ved eller grillkol nr du grillar.

Anvnd inte fr helvetet INTE kottar - Vilket r likstllt med att grilla med impregnerat virke, typ kreosotstolpar, avhuggna i lmplig lngd fr nmna grillning!

Svida inte avsikten var ond, vilken jag aldrig skulle kunna tnka mig, fr vem str dr och grillar med en kreosotstolpen, inandats samtidigt rken?

Det vore ett sjlvml!

Men i Sovjet grillar dom vl fortfarande med uranstavar....
https://www.youtube.com/watch?v=AkH_mAbwR1M
Klla;
https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1
Senast redigerad av Kallis 2021-06-16 kl. 21:02.
Citera
2021-06-17, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Terpentin r inte alls bra men som allt handlar det ju om mngder och det blir sjlvklart inte som att ta en klunk ur en flaska. Jag skulle ltt kka det sjlv om jag blev bjuden men jag ser liksom inte pongen fr det smakar ju ocks satan-i-helvete.

Jag frstr bara inte varfr du ska gra det, hur mycket pengar kan du mjligen tjna p det? Lgg det p tork ver vintern och eld med det fr att det r trevligt fr det brinner jkligt bra nr det r torrt och grilla p kol eller briketter.

Sjlvklart kan man ju gra som jag vill.

Syrn tror jag r lugnt utan att egentligen veta men jag har inte hrt om ngon icke-barr-ved som r farlig. Ngon annan kanske vet

r det ens kvar d man grillar p kolen? Tveksamt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in