Suröl kallas även "spontanjäst öl".
Suröl är fan det godaste man kan hitta på systemet! Nog fan att det finns några som är riktigt äckliga, men generellt sett har jag märket att olika suröl är som natt och dag, ofta smakar de sjukt olika med väldigt tydliga olika grader av syrligheter och smaker, gillar man inte en så kan det vara värt att testa någon annan. Speciellt Flanders Red öl kan vara lite väl mäktiga för somliga. Sedan hatar jag alla (utom en) suröl som ska smaka frukt och bär, skitäckligt, bör i min mening inte klassas mer som suröl än som vanlig öl
Suröl/spontanjäst öl är faktiskt den äldsta typen av öl i världen. All öl var nämligen spontanjäst en gång i tiden. Det är först på senare tid som man kunnat skapa en jäsningsprocess med väl utvalda bakterier och jästsvampar som har lett till dagens alla olika typer av öl. Spontanjäst öl har istället en hel uppsjö olika typer av bakterier och jästsvampar som oftast kommer från naturen. Denna jäsningsprocess är faktiskt svårare då det är svårt att idag få ett öl som smakar lika dant från säsong till säsong.
När man första gången testar en suröl så måste man vara beredd på att det verkligen inte kommer smaka som en typisk öl. Snarare kan det jämföras med något mellanting av öl och champagne, ofta mycket torrt. Verkligen en sjukt god typ av öl är extra passande på sommaren när man behöver svalka sig ordentligt. Likaså kan en stor flaska suröl i min mening serveras till maten lika väl som vin.
Har testat ganska många spontanjästa öl nu, många har dock vart på specialpartier och de kommer jag ej ihåg namnet på. Men de jag VARMT kan rekommendera är dessa:
-
Dugges Black Currant (den enda med bärsmak som jag gillar, här är det svartavinbär de använt, och FAAAAAN vad gott det är, sjukt passande och svalkande en varm sommardag.)
-
Dugges Bow Tie Daddy (En typ av suröl som jag har som personlig favorit)
-
Mohawk Anything Gose (påminner lite om Dugges Bow Tie Daddy, också en favorit).
-
Tempel Brygghus Gehenna (Påminner något om Anything Gose och Bow Tie Daddy)
-
3 Fonteinen Oude Geuze (Ett helt ok suröl, men de ovan är godare, och man för nästan 2-3 öl av dem ovan för samma pris som denna.)
-
Cuvée des jacobins Rouge (En Flemish Red!)
Man lär hitta i alla fall en eller två av dessa ölsorterna på vilket system som helst. Sedan är det inte helt ovanligt att det finns andra relativt sura, syrliga öl som traditionellt inte klassas som suröl. Men vill man hitta nya sorter så kan det vara bra att leta efter etiketter/smakbeskrivningar där det står "syrlig, mycket fruktig, tydlig bitterhet, mm".
Värt att testa för all!