• 1
  • 2
2013-08-25, 18:40
Medlem
-Latex-s avatar
Har en kompis som tycker om att dansa, så jag passade på att fråga honom om det fortfarande spelades Larz Krizterz, Vikingarna och sånt piss när vår generation dansar.
Det gjorde det.

Hur kommer det sig att dansmusiken inte har moderniserats, utan att dom fortfarande kör på sin råkassa country/pop/rock/röv-mashup?
Kan förstå att det fortfarande är den typen av musik ute i folkparkerna osv, då jag antar att dom som går dit är gamla.

Men att dom även gör det när det är unga människor som dansar?
Krävs det dålig smak för att tycka dans är kul, bryr dom sig inte om musiken utan bara takten eller hur ligger det till?

Detta är en seriös fråga, dvs, undvik trams och oneliners.
Citera
2013-08-25, 18:54
Medlem
Adelaides avatar
För att lyssnarna oftast är pensionärer.
Citera
2013-08-25, 19:02
Medlem
goldenmetals avatar
Jag gillar dansband. Ibland. Det är väldigt gammaldags och klyschigt hela tiden, men det är något med takten, och är man ute och dansar så står man oftast inte och diggar och lyssnar på musiken, utan man dansar. Så länge det svänger så funkar det. Tror det är därför genren överlever.
Citera
2013-08-25, 19:06
Medlem
-Latex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenmetal
Jag gillar dansband. Ibland. Det är väldigt gammaldags och klyschigt hela tiden, men det är något med takten, och är man ute och dansar så står man oftast inte och diggar och lyssnar på musiken, utan man dansar. Så länge det svänger så funkar det. Tror det är därför genren överlever.

Jag kan köpa det. Men borde det inte gå att göra bra musik med samma takt?
Citera
2013-08-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Latex-
Har en kompis som tycker om att dansa, så jag passade på att fråga honom om det fortfarande spelades Larz Krizterz, Vikingarna och sånt piss när vår generation dansar.
Det gjorde det.

Hur kommer det sig att dansmusiken inte har moderniserats, utan att dom fortfarande kör på sin råkassa country/pop/rock/röv-mashup?
Kan förstå att det fortfarande är den typen av musik ute i folkparkerna osv, då jag antar att dom som går dit är gamla.

Men att dom även gör det när det är unga människor som dansar?
Krävs det dålig smak för att tycka dans är kul, bryr dom sig inte om musiken utan bara takten eller hur ligger det till?

Detta är en seriös fråga, dvs, undvik trams och oneliners.

på grund av att folk har olika smak i alla åldrar... alla i världen gillar inte just din musiksmak eller din tjejsmak eller din matsmak... folk har olika smaker i allt... trodde på fullaste alvar att alla tänkande människor visste om detta... men tydligen inte... :s

och otroligt mycket både gamla och unga gillar dansbandsmusik... lasse Stefanz har galet mycket fans i tonåren och hela vägen upp till pensionärer...

tror du får börja öppna ögonen och se att dansbandsmusiken kommer aldrig att dö ut...
Citera
2013-08-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buch25
på grund av att folk har olika smak i alla åldrar... alla i världen gillar inte just din musiksmak eller din tjejsmak eller din matsmak... folk har olika smaker i allt... trodde på fullaste alvar att alla tänkande människor visste om detta... men tydligen inte... :s

och otroligt mycket både gamla och unga gillar dansbandsmusik... lasse Stefanz har galet mycket fans i tonåren och hela vägen upp till pensionärer...

tror du får börja öppna ögonen och se att dansbandsmusiken kommer aldrig att dö ut...

Jag älskar dansband och jag är 22 år
Citera
2013-08-25, 19:25
Medlem
-Latex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buch25

Jag är fullt medveten att folk har olika smak, däremot tror jag inte alls att lazze ztefanz har många fans under 40.
Dom har säkert några, men knappast många.

Googlande lite innan jag startade tråden och hittade denna artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/ovis...bandskulturen/

"genomsnittsdansaren bor på en mindre ort. Han är runt 60 år och hon är runt 50 år. Hälften av alla manliga dansare är 55 år eller äldre. Bara var femte kvinna och var nionde man är under 35 år."

En stor anledning till den höga åldern borde ju vara den töntiga musiken.
Så man tycker att det iaf borde gjorts försök till att skapa bra dansmusik.
Citera
2013-08-25, 19:26
Medlem
goldenmetals avatar
Citat:
Jag kan köpa det. Men borde det inte gå att göra bra musik med samma takt?

Jo, det är klart det går. Jag tycker det finns en del bra dansband. Men sjukt många dåliga. Lyssna på "The Refreshments" (http://www.youtube.com/watch?v=BtJoB_1kn9c), de är väl inget dansband egentligen men spelar lite dansbandslik musik men gör det sjukt mycket bättre och inte lika töntigt.
Citera
2013-08-25, 19:28
Medlem
goldenmetals avatar
Citat:
Jag är fullt medveten att folk har olika smak, däremot tror jag inte alls att lazze ztefanz har många fans under 40.

"genomsnittsdansaren bor på en mindre ort. Han är runt 60 år och hon är runt 50 år. Hälften av alla manliga dansare är 55 år eller äldre. Bara var femte kvinna och var nionde man är under 35 år."

Det finns många dansbandsfans som är unga. Men det är klart fler äldre. Jag håller med dig om att man skulle kunna anstränga sig lite mer, det känns inte som att något band försöker hitta en egen identitét, utan vill bara vara ett vanligt dansband.
Citera
2013-08-25, 19:41
Medlem
Eftersom det fortfarande tillkommer nya fans/dansare så kan det ju inte vara kass musik, eller hur? Hade det bara gillats av "äldre" skulle intresset snart dö ut. Det är du (och många fler naturligtvis) som inte gillar dansbandsmusiken men lyssna inte då! Vi som gillar denna typ av musik klagar inte på andras musiksmak så lägg ner din kritik.
Citera
2013-08-25, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goldenmetal

Ja, man får ju tänka på att det i första hand är bruksmusik. Den spelas för att folk ska dansa! Egentligen är det ingen skillnad, anser jag, mellan dansband och den moderna DJ-/housemusiken som också har syftet att fylla ett dansgolv, men själva musiken är inte tillräckligt bra för att man ska lyssna på den hemma. Fast dansbandsplattor säljer ju i regel väldigt bra!

(Sedan ska jag erkänna att jag gillar en och annan dansbandslåt och kan lyssna i smyg på Barbados och Larz-Kristerz... Väldigt sällan dock!)
Citera
2013-08-25, 20:01
Medlem
Citat:

jag är ofta på spelningar med lasse Stefanz men dansar inte... då jag i stället står och e avundsjuk på alla som kan dansa... och jag lovar att det är lika mycket -40 som 40+ så den som gjort den artikeln har ju bara valt dem som dansar inte alla oss som står vid scen eller runt om...

man måste inte dansa för att lyssna på dansband...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in