2013-08-25, 20:36
Medlem
-Latex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Eftersom det fortfarande tillkommer nya fans/dansare så kan det ju inte vara kass musik, eller hur? Hade det bara gillats av "äldre" skulle intresset snart dö ut. Det är du (och många fler naturligtvis) som inte gillar dansbandsmusiken men lyssna inte då! Vi som gillar denna typ av musik klagar inte på andras musiksmak så lägg ner din kritik.

Du får lyssna på så mycket dansband du vill. Det har jag inget emot.
Det jag tycker är konstigt är den motvilja mot modernisering som verkar finnas i danskretsar.

Att man fortfarande kallar en dans för boogie woogie, eller att det inte är några konstigheter att band kan heta zlips och all musik som spelas låter som skit för 90% av befolkningen känns ju väldigt märkligt för en aktivitet som ska vara åldersöverskridande.

Vad hade hänt om ett band hade kommit som spelade danskompatibel musik som samtidigt inte lät som röv?
Hade ett sånt band kunnat få publik på ex dansveckan i Malung?
Eller finns det rentav sådana band nu?
Citera
2013-08-25, 21:08
Medlem
Barbados sa att de försökte förändra dansbanden. Inga fåniga pastellkostymer, mer pop och attityd. Tittar man på skivomslagen på många dansband har ofta medlemmarna fastklistrade leenden och onaturligt glada. Barbados visar lite mer mer attityd eller vad man ska säga som modern pop.

Sen tror jag även att musikgrenen inte vill förändras. Filmen Leende guldbruna ögon http://www.imdb.com/title/tt0993355/ förklarar även detta. En adopterad kille som pratar perfekt svenska ska starta ett dansband. Hur ofta ser man någon färgad i ett dansband?
Senast redigerad av _x3m_ 2013-08-25 kl. 21:12.
Citera
2013-08-25, 21:12
Medlem
Bret-Harts avatar
Som sagt så finns det olika typer av dansband som nämnda Barbados,Sven-Ingvars låter ju helt olika dom med och är jäkligt bra!
Citera
2013-08-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Sen tror jag även att musikgrenen inte vill förändras. Filmen Leende guldbruna ögon http://www.imdb.com/title/tt0993355/ förklarar även detta. En adopterad kille som pratar perfekt svenska ska starta ett dansband. Hur ofta ser man någon färgad i ett dansband?

Jag kan tänka mig att det är vanligare i band med yngre medlemmar. Samma sak borde gälla popband.

Jag tror det bland yngre i Sverige blev töntigt att starta dansorkester ungefär 1976-1977. Då började många ställen spela disco.

Tänk er själva:
*Discolåtar med häftig storstadsimage, neonljus och one night stand på diskotek och barer.
*Dansbandslåtar som handlar om gullig och hemkär kärlek någonstans i Sverige. Gärna ute på landsbygden, mannen och kvinnan går in i kyrkan, gifter sig inför prästen, köper stuga, skaffar rara barn och lever lyckliga i alla sina dagar från ungdomen/20-årsåldern tills en av dem dör.
Citera
2013-08-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Latex-
Du får lyssna på så mycket dansband du vill. Det har jag inget emot.
Det jag tycker är konstigt är den motvilja mot modernisering som verkar finnas i danskretsar.

Att man fortfarande kallar en dans för boogie woogie, eller att det inte är några konstigheter att band kan heta zlips och all musik som spelas låter som skit för 90% av befolkningen känns ju väldigt märkligt för en aktivitet som ska vara åldersöverskridande.

Vad hade hänt om ett band hade kommit som spelade danskompatibel musik som samtidigt inte lät som röv?
Hade ett sånt band kunnat få publik på ex dansveckan i Malung?
Eller finns det rentav sådana band nu?
Men det är fortfarande en musikstil som lockar massor av människor, unga som gamla. Varför ändra på ett vinnande koncept? Hade det inte varit bra hade de inte fått någon publik, eller hur? Och vadå Boogie woogie? Det är en musikstil liksom jazz, rap, pop, rockabilly, folkvisa, osv. Finns väl ingen anledning att ändra namnet bara för att du m.fl. inte gillar det. Och på din sista fråga svarar jag nog säkert nej! Det skulle inte gå hem där. I dansbandskretsar ska det låta som det alltid har gjort
Citera
2013-08-27, 02:07
Medlem
brianmolkos avatar
Jag tycker det har blivit mer modernt ?
Citera
2013-08-27, 13:18
Medlem
Fanns något som hette Dansbandsbloggen häromåret. Vad hände med den?

Hittade den här

http://svemickedansband.blogspot.se/

när jag googlade, men det är inte den jag menar. Vad har den tagit vägen?
Citera
2013-08-27, 13:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Så man tycker att det iaf borde gjorts försök till att skapa bra dansmusik.

Är du född under en sten? Det finns enorma mängder bra dansmusik (som inte är dansbandsmusik). Vad tror du man dansar i Argentina? Hört talas om tango? Vad tror du man dansar till i Västindien?

Att dansbandsmusiken skulle vara relaterad till pensionärer eller åtminstone till 60+ är inte sant. På Svt gick det en film nyligen som handlade om människor som följde Lasse Stefanz på deras riksturne. Enligt förhandsvisningen av filmen så verkade det mest vara folk yngre än 40.

Visst, mycket av dansbandsmusiken är dålig och oftast förmår den inte bära upp sig själv utanför dansbanan.
Citera
2013-08-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Är du född under en sten? Det finns enorma mängder bra dansmusik (som inte är dansbandsmusik). Vad tror du man dansar i Argentina? Hört talas om tango? Vad tror du man dansar till i Västindien?

Att dansbandsmusiken skulle vara relaterad till pensionärer eller åtminstone till 60+ är inte sant. På Svt gick det en film nyligen som handlade om människor som följde Lasse Stefanz på deras riksturne. Enligt förhandsvisningen av filmen så verkade det mest vara folk yngre än 40.

Visst, mycket av dansbandsmusiken är dålig och oftast förmår den inte bära upp sig själv utanför dansbanan.

Just Lasse Stefanz drar väldigt många ungdomar, ja.
Citera
2013-08-28, 19:27
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Har en kompis som tycker om att dansa, så jag passade på att fråga honom om det fortfarande spelades Larz Krizterz, Vikingarna och sånt piss när vår generation dansar.
Det gjorde det.

Hur kommer det sig att dansmusiken inte har moderniserats, utan att dom fortfarande kör på sin råkassa country/pop/rock/röv-mashup?
Kan förstå att det fortfarande är den typen av musik ute i folkparkerna osv, då jag antar att dom som går dit är gamla.

Men att dom även gör det när det är unga människor som dansar?
Krävs det dålig smak för att tycka dans är kul, bryr dom sig inte om musiken utan bara takten eller hur ligger det till?

Detta är en seriös fråga, dvs, undvik trams och oneliners.
Det är deras musiksmak helt enkelt.Och det är unga som gamla som tycker det är kul att dansa runt till den musiken i parkerna.
Citera
2013-10-12, 15:06
Medlem
ikaros2008s avatar
En fruktansvärd bump av en gammal tråd kanske men ibland är det svårt att hålla tyst.

Dansbanden är nog modernare nu än någonsin. Om man tittar på hur banden ser ut idag så är det många unga, tatuerade och för att använda ett luddigt uttryck; "modernt klädda". Om man bortser från Larz Kristerz då, som hyllar 70-talets band med sina kostymer, ändock i modern tappning.

Utseendemässigt har banden förändrats och det håller inte långt att vara fem gubbar i likadana roströda eller turkosa dubbelknäppta kostymer med upprullade ärmar och silverlänk hängandes på utsidan av skjortan. Det funkade fram till slutet av 90-talet om man ville spela i bystugor och nedläggningshotade folkparker.

Musiken? Ja det är bara att använda youtube eller spotify och lyssna om man hör någon skillnad mellan låtarna från obskyra band från 80-talet och dagens band. Skillnaden är enorm, men inte så stor att man bildat en ny genre. Lite som den vidriga utvecklingen av country. Av de riktiga countrylåtarna finns det inte mycket av i de nya moderna popcountrylåtarna som sköljer över USA som en tsunami. Att spela popmusik med getskägg och cowboyhatt gör det inte per automatik till country, men det är utvecklingen. Precis som dansbanden. Grunden är densamma och det finns konservativa band som håller kvar vid den traditionella dansmusiken.

Dansbanden har onekligen utvecklats, både till det bättre och det sämre. Jag lyssnar inte på dansband, inte mer än det som slinker igenom på radion vilket händer titt som tätt om man lyssnar på p4, men jag känner ett koppel folk som spelar i dansband och har väl följt utvecklingen från en position vid sidan av dansbandsvägarna.

Det finns en del bra band som gör bra låtar, gemensamt för dessa banden är ofta att de har en bakgrund i andra typer av musik eller håller på med andra band samtidigt. Det var sällan fallet för Ingmarz, Bozzez och Jan Runez som reste runt i buskarna i sina roströda kostymer på 80-talet. De spelade helt enkelt bara dansband och saknade influenser från annat. Saknade ofta också de där djupa musikaliska kunskaperna så det blev inte mer än en förenklad version av Leende gullbruna ögon och en lite för långsam version av Blue Hawai...
Citera
2014-03-20, 21:06
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Tror det har att göra med att alla låtar måste hålla en viss rytm/tempo.. Alltså måste dansbart i en viss takt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in