• 1
  • 2
2013-08-24, 19:24
Medlem
Redors avatar
Ja, vad är det som egentligen händer på denna hotellkedja??. En förr så välrenommerad hotellkedja, där folk var stolta över att arbeta, bo på och besöka.

Personalen är mer missnöjd nu än någonsin, mår sämre och känner sig inte uppskattade för sitt arbete, gästerna börjar tröttna och statusen på Scandic har gått från topp till medel på bara några få år..
I fredags avgick Sverigechefen med omedelbar verkan och ersattes med en gammal kollega till koncernchefen Anders Ehrling, Susanne Dahlberg en kvinna som ska leda Scandic direkt under Anders utan någon som helst erfarenhet av hotellbranschen.

Med i detta kan dessa två länkar hänvisas till och det är väl mest kommentarerna i dessa som är intressant läsning.

http://www.travelnews.se/artiklar/ny...anders-ehrling

http://www.travelnews.se/artiklar/ny...ny-sverigechef

Vad säger ni? Är Scandic på väg i djupet eller är detta bara ett tillfälligt gnabb?
Senast redigerad av Redor 2013-08-24 kl. 20:11.
Citera
2013-08-24, 20:06
Medlem
godboys avatar
Ja, jag har helt klart sett att Scandic blivit sämre. Har en del hotellnätter och har bott på div olika hotellkedjor. Jag tror inte personalen behandlas särskilt väl, i a f inte i de större städerna på de större hotellen. Har bott lite på scandic på småorterna och där är det ofta helt okej. Men kan jag välja andra hotell i första hand så gör jag det.
Citera
2013-08-24, 20:49
Medlem
Hotellbranchen är ett helvete.
Jag jobbar själv som receptionist.
Har under flera år jobbat på Elite som är en sjukt stor kedja.
På Elite behandlar de personalen som skit. De säger upp folk som har två veckor kvar till fast anställning sedan återanställer de dem som extra, allt för att spara pengar.

De skär ner på allt, allt för att spara pengar. De som blir drabbade? Jo det är de fantastiska underbara gästerna!!

Jag jobbar nu på ett mindre hotel, de har en fantastisk personapolicy och man känner sig uppskattat och på det viset gör man ett avsevärt bättre jobb och jag kan säga att det visar sig på gästundersökningarna!!

Nä stora kedjor är ett helvete!! Välj de mindre! Där får du mer service och uppskattning för pengarna
Citera
2013-08-24, 21:06
Medlem
godboys avatar
Jag är benägen att som gäst hålla med dig. De stora kolosserna tror inte det syns utåt att de behandlar personalen som skit, men det genomsyrar verksamheten ganska fort och märks utåt. Sånt här kan man märka i mat och klädbutiker också, eller e g i vilken verksamhet som helst.

Jag är övertygad om att det lönar sig att behandla de anställa väl i längden. En nöjd anställd medarbetare kan tillföra verksamheten väldigt mycket gott, men en missnöjd kan förstöra tio gånger mer!
Citera
2013-08-24, 21:31
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Det kanske är en konspiration från Hilton eller någon annan större kedja att se till så att det går dåligt för Scandic så de kan köpa dem billigt? Det är ju bara att muta några anställda med pengar och fina löften så går det nog rätt fort att se till så Scandic tappar kunder och säljer billigt.
Citera
2013-08-24, 21:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Det kanske är en konspiration från Hilton eller någon annan större kedja att se till så att det går dåligt för Scandic så de kan köpa dem billigt? Det är ju bara att muta några anställda med pengar och fina löften så går det nog rätt fort att se till så Scandic tappar kunder och säljer billigt.

Tja, riktigt SÅ konspiratoriskt tror jag inte det är. Det är ju en väldans massa anställda och muta i så fall.
Citera
2013-08-24, 23:34
Medlem
Va där för nåt år sen, hörde hur personalen snackade skit om andra anställda med varandra
Citera
2013-08-24, 23:53
Medlem
Herems avatar
Är det något nytt verkligen, att Scandic är på dekis? Har alltid uppfattat det som ganska sunkigt, även om det varit populärt i brist på andra alternativ.
Citera
2013-08-25, 13:41
Medlem
Redors avatar
Men det stora missnöjet tror jag beror på antalet oigenomtänkta förändringar som sker.
T.ex ska receptionisterna numera fråga alla som stannar mer än 1 natt om dem vill ha städning när dem bor. Bara en sån sak. Vem fan kommer på något sånt.
Lika självklart det är för mig att få en påse till mina nyinköpta byxor på HM är det väl att få städat..eller??!
Citera
2013-08-28, 09:00
Medlem
Bor rätt ofta på hotell (ca 80-100nätter per år) och tidigare år har jag hållt Scandic nära, men förra året övergav jag det nästan helt, tror jag spenderat tot 2-3 nätter under senaste året på scandic mot 90% åren innan.
Citera
2013-08-28, 20:42
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelpumpen
Bor rätt ofta på hotell (ca 80-100nätter per år) och tidigare år har jag hållt Scandic nära, men förra året övergav jag det nästan helt, tror jag spenderat tot 2-3 nätter under senaste året på scandic mot 90% åren innan.

Någon speciell anledning?
Citera
2013-09-02, 15:52
Medlem
Håller mig också undan Scandic, tycker de känns allt annat än trevliga. Rummen är ofta ganska sunkiga/gamla och hela byggnaderna skriker ofta ångest.

Bor främst på Clarion collection hotellen numera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in