• 1
  • 2
2013-08-23, 13:46
Medlem
Zavons avatar
Jag skulle gärna vilja göra en lasagne som smakar otroligt och det kan vara i princip vad som helst i.

Har gjort egna lasagner ett tag men det känns alltid som det saknas något eller att jag gör den fel.
Kanske behöver jag krydda x å y i viss mängd och kanske måste såsen koka nån timme istället för 20 min.

Någon som har något recept eller tips på ingredienser att ha i?
Citera
2013-08-23, 13:57
Medlem
Du ska använda nötfärs. Du ska ha i persilja, morötter, gul lök och vitlök och fräsa det.
i med nötfärs och bryn det. I med rött vin och en grönsaksbuljong-tärning och låt vinet koka ur.

I med en burk Dolmio pasta sås och koka länge..är det för tjockt häll i lite vatten. Salt och peppar.

Separat kokar du upp 2 paket Kelda pastasås " Fyra ostar"

När färsen är klar häller du i ostsåsen i färsen, ja du läste rätt.

Använd Barillas gröna lasagneplattor (mer smak i dem) och varva plattor och sås.

Avsluta det sista lagret med sås och strö över riktigt med en bra ost, jag använder Västerbotten eller parmesan.

Kör in i ugnen på 200 grader i en kvart till tjugo minuter. Lasagnen är godast nästa dag när allt har satt sig.
Citera
2013-08-23, 14:11
Medlem
Zavons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Recept

Det där lät otroligt gott faktiskt

Tackar
Citera
2013-08-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavon
Det där lät otroligt gott faktiskt

Tackar

Ja, faktum är folk brukar beställa min lasagne, de bjuder in sig själva pga den.
Tricket är att låta den ta tid på spisen, skall göras omsorgsfullt och varje moment för sig, då blir det bra. Lycka till.

OBS! Glömde ta med en sak, köp tärnat bacon, eller allra helst italiensk pancetta, det är rökt och rimmat fläsk egentligen, 50-100 gram som du hackar i halvcentimeter stora bitar och fräser med grönsakerna.
Citera
2013-08-23, 15:25
Medlem
Knotknets avatar
Slösa på bechamelsås som ska vara gjord med mycket smör slösa även på osten. Jag brukar använda en vällagrad svensk ost exempelvis präst. Sen så kryddar jag med salt peppar l massor av oregano och timjan.
Citera
2013-08-23, 15:29
Medlem
MeanMEs avatar
Folk brukar smälla på med för mycket bechamelsås i lasagnen det späder ju ut smaken en hel del.
Sedan brukar jag nöja mig med en traditionell bolognese recept tex här:
http://www.telegraph.co.uk/foodanddr...bolognese.html

Fast jag är nästan säker på att Bolognas egna "orginal"recept ger vitt vin och grädde i såsen.
Själv gör jag det gärna på högrev och kokar det länge och väl tills köttet faller isär.
Bechamelsås + bolognese + parmesan mellan varven och på toppen skivade tomater som extra garnityr innan den åker in i ugnen.

Gör ibland en norrlandslasagne på renkött/evt hackad renskav, plus lite svinfärs och en massa kantareller med västerbottens då, den slinker ner fint den med, brukar då förkoka plattorna. Brukar krydda upp den med färsk rosmarin och lite muskot som jag mixar/mortlar med lite solrosolja till en "pesto" som jag blandar ner i köttfärssåsen alldeles innan den är klar.
Citera
2013-08-23, 19:44
Medlem
Zavons avatar
Citat:
Ja, faktum är folk brukar beställa min lasagne, de bjuder in sig själva pga den.
Tricket är att låta den ta tid på spisen, skall göras omsorgsfullt och varje moment för sig, då blir det bra. Lycka till.

OBS! Glömde ta med en sak, köp tärnat bacon, eller allra helst italiensk pancetta, det är rökt och rimmat fläsk egentligen, 50-100 gram som du hackar i halvcentimeter stora bitar och fräser med grönsakerna.

Har köpt allt som behövs för den nu. Imorgon blir det att tillaga kalaset
Citera
2013-08-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavon
Har köpt allt som behövs för den nu. Imorgon blir det att tillaga kalaset

Nämen grattis. Skriv och berätta hur det blev :-)
Citera
2013-08-24, 00:05
Medlem
Antevantes avatar
Skippa Keldasåsen och Dolmion så ska det nog gå vägen.

Dolmiosåserna är sura i smaken, du får en rundare smak med egenkokt tomatsås.
Keldasåsen smakar artificiellt och är fadd i smaken. Gör en egen béchamelsås med västerbotten eller en vällagrad prästost i.
Detta tar lite längre tid men resultatet blir sju resor bättre. Jag är ledsen flashbackforum men jag skulle säkert äta din lasagne men definitivt inte bjuda in mig på grund av den

Som i all matlagning, skippa genvägarna (halvfabrikat) och gör rätt direkt. Billigare, godare och nyttigare.
Citera
2013-08-24, 00:53
Medlem
klybans avatar
Allt jag gör är en jävligt god köttfärs, brukar vara rätt enkel.
Som köttfärs(steker hårt, sparar hälften till senare., morötter, vitlök, lök, timjan och basilika.
Puttra på bra länge och det absolut sista så slänger jag köttfärsen jag sparat.

Ostsåsen använder jag mig av typ Kvibille cheddar och rejält med ost.
Så mycket ost att jag sen inte behöver lägga på extra ost på toppen.
Citera
2013-08-24, 00:58
Medlem
Citat:
Du ska använda nötfärs. Du ska ha i persilja, morötter, gul lök och vitlök och fräsa det.
i med nötfärs och bryn det. I med rött vin och en grönsaksbuljong-tärning och låt vinet koka ur.

I med en burk Dolmio pasta sås och koka länge..är det för tjockt häll i lite vatten. Salt och peppar.

Separat kokar du upp 2 paket Kelda pastasås " Fyra ostar"

När färsen är klar häller du i ostsåsen i färsen, ja du läste rätt.

Använd Barillas gröna lasagneplattor (mer smak i dem) och varva plattor och sås.

Avsluta det sista lagret med sås och strö över riktigt med en bra ost, jag använder Västerbotten eller parmesan.

Kör in i ugnen på 200 grader i en kvart till tjugo minuter. Lasagnen är godast nästa dag när allt har satt sig.

Och DÄR fick jag en mun-orgasm framkallad av enbart tanken på hur denna lasagne smakar!

Detta recept måste prövas omgående!
Citera
2013-08-24, 01:17
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Folk brukar smälla på med för mycket bechamelsås i lasagnen det späder ju ut smaken en hel del.

Sedan har vi okänsliga kockar som inte har på någon Bechamelsås alls. Då blir lasagnen torr, och riktigt dåliga kockar kör med ketchup istället för Bolognesesås. Inga spanska/mexikanska kryddor i italiensk mat är också en gyllene regel. Då förstörs hela anrättningen.

Tar man fifty-fifty av det bäbgge såserna så blir det perfekt. Strimmlad mozzarella överst som trådar sig när den smälter och några strilar med italiensk olivolja. Muuums.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in